22/03/2026
We schrijven 15 mei 2004 en ik ben als fotograaf aanwezig op de Nürburgring waar een VLN Rennen plaatsvindt.
Ik heb uit de door mij geschoten foto's 4 stuks geplukt met daarop een paar snelle BMW's die in die tijd menig (auto)hart sneller lieten kloppen.
Van eind jaren '90 t/m 2008 heb ik mij een kleine 10 jaar bezig gehouden met het fotograferen van auto's op 'De Ring' tijdens vele races, de Touristenfahrten en de dagen waarop de Industriepool met de prototypes onderweg was.
In het tegenwoordige tijdperk van elektrische auto's is het bijna niet voor te stellen hoe het toen was om de dikke verbrandingsmotoren op volle toeren voorbij te horen komen.
Niemand dacht toen dat daar ooit een einde aan zou komen, maar zelfs de F1 is tegenwoordig al zodanig besmet met het elektrische virus dat de lol er voor mij wel af is.
Maar terugkijkend voel ik mij bevoorrecht dat ik die periode van snel, sneller, snelst van de benzine (en diesel) motoren mee heb mogen maken.
En als ik zie hoeveel mensen gaan kijken hoe Max Verstappen in de huidige versie van de lange afstand races op de Ring zich moeiteloos op de pole positie weet te zetten in zo'n, in de kern zelfde benzineauto als toen, dan weet ik dat het tijdperk ook nog lang niet voorbij is.