14/05/2026
Makkelijk....
Maat 47....armen en benen die langer zijn dan zijn leuke lijf, een vrolijk gezicht met lieve ogen. En makkelijk. Bijzonder makkelijk. Zeg maar het ‘makkelijk zijn’ als expertise hebbend. En dan ook nog ‘Ik leer leren’ volgen met 3 meiden. Waarvan de meesten hem na een antwoord aankijken alsof hij van een andere planeet komt. (toch iets met Mars & Venus??) Een voor alle 4 geweldige match!
Dat wat je kwaliteit is, is in extreme vorm vaak ook je valkuil. Want ja, hij deed vrij weinig, zijn cijfers kunnen beter en hoe je nou echt moest leren, daar kwam deze 3 Havo knul voor. Althans... zijn moeder leek dat wel een goed idee. ;-) Dus, makkelijk als hij is, kwam hij de eerste les braaf ‘ik zie dit wel eens aan denkend’ binnen sjokken.
Die eerste les vond hij wel leuk. Bij de 2e les over je mindset kwam hij zichzelf al wel tegen en liep hij al wat weifelend (maar nog steeds cool) de deur uit. Bij de 3e les (boek vergeten natuurlijk ;-) -> ik ging het voor hem kopiëren ) ging hij aan de slag met een van de meiden. Het ging over plannen en organiseren. Dus de meiden gingen los met schema’s en kleurtjes en hoe ze overhoord werden en of dat wel of niet hielp. En dat een planning maken zo belangrijk is. En toen kwam hij. Met zijn briljante uitspraak”
Oooooo, ik maak ook wel een planning ...... ik doe er alleen niks mee!
Gevolgd door een super charmante lach. Een van de meiden keek hem stomverbaasd aan en vroeg “Waaaaaaaroooooom???” (en denk daar dan een volledig ongelovig gezicht en zwaaiende armen bij) . Tja, geen zin. “Wil je dat het beter gaat?” Ja “Wat moet je dan doen?” Me aan mijn planning houden. “Hoe ga je dat dan doen?” Ja, gewoon beginnen.
Zo vulde hij zijn stoplicht aan het eind van de les in. Waar ga je mee stoppen? Wat ga je doen? Hoe vaak gaat het je lukken?
Ik hoefde verder vrij weinig te zeggen. Ik zag hem wel denken. Dat leek me wel genoeg. Hij zal echt niet vanaf nu alles strak voor elkaar hebben. Ik denk misschien wel nooit. Ik denk wel dat hij nu weet wat hij kan doen als het nodig is. Als hij het nodig vindt. Als zijn motivatie er is.
Aan het eind vroeg ik hem nog om tips. Want die puber van mij thuis is net zo. Net zo leuk en net zo makkelijk. Dus ik zeg dat ik betaald mopperen op pubers enorm leuk vindt, maar gek word van die van mij thuis. Of hij nog wat weet? Hij schiet in de lach.........en dat is eigenlijk het beste antwoord.
Wish me luck.
Geïnteresseerd in een training Ik leer leren bij jou op school? Vanaf 6 leerlingen kom ik die graag op school geven. Voor meer informatie , kijk op
Ik leer leren is een training van 5 lessen waarin pubers leren over hun motivatie, planning & organisatie, omgaan met faalangst en concentratie