04/05/2026
4 mei. We herdenken.
En gelukkig kan het nog, mag het nog. En laten we vooral blijven herdenken zolang het mogelijk is.
Gister zag ik een item op tv over AI gegenereerde filmpjes op TikTok waarmee er twijfel wordt gezaaid over de historische echtheid van de wreedheden van WOII. Met zelfs reacties dat die hele oorlog een door AI gegeneerde mythe zou zijn.
We moeten niet alleen blijven herdenken maar ook waakzaam zijn en met name onze jongeren blijven betrekken en ervoor zorgen dat de verhalen รฉn beelden van alle oorlogen niet naar de achtergrond worden verdreven, ook niet door AI.
Laten we vanavond om 20.00 uur dan ook 2 minuten stil zijn om nooit te vergeten.
Bijgaande foto's maakte ik bij de 4 mei herdenking in 2025 in gemeente Smallingerland waar de saamhorigheid voelbaar was. Ook vanavond maak ik verslag van deze herdenking, een dankbare en eervolle taak.