04/06/2026
𝐕𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐀𝐠𝐟𝐚 𝐂𝐥𝐢𝐜𝐤 𝐧𝐚𝐚𝐫 19 𝐣𝐚𝐚𝐫 𝐞𝐢𝐠𝐞𝐧 𝐛𝐚𝐚𝐬 📸
Dit is exact hoe ik van mijn grootste passie mijn dagelijkse werk maakte. 👇
Als kind veranderden mijn plannen nogal eens: ik wilde politieman worden, duiker, of striptekenaar. Het werd uiteindelijk een marketingbaan. Hoewel ik via die weg af en toe op pad mocht met de camera voor advertenties en kranten, bleef fotografie toen nog een hobby. Iets wat ik trouwens al mijn hele leven deed, ooit begonnen met een simpele Agfa Click.
Totdat een vriendin van mij destijds in de bibliotheek een vacature zag hangen: reportagefotograaf bij een drietal fotowinkels in Noord-Overijssel.
Ik trok de stoute schoenen aan en werd aangenomen. En eerlijk? Ik vond het doodeng. Ik kon wel een beetje fotograferen, maar nu moest ik ineens écht mensen op de foto gaan zetten. Ik was behoorlijk groen. Gelukkig kreeg ik alle steun van mijn toenmalige werkgever om het vak daar 4,5 jaar lang van A tot Z te leren.
Achteraf is het verbazingwekkend dat ik nooit eerder aan fotograaf als beroep had gedacht. Want de volgende sprong was voor mezelf beginnen.
Dat was niet altijd makkelijk, maar inmiddels ben ik al bijna 19 jaar mijn eigen baas. En nog elke dag werk ik in het mooiste vak ter wereld.
Wat dat vak zo mooi maakt? De afwisseling. Het ene moment sta ik op locatie met mensen te werken om samen het allerbeste resultaat te behalen, het volgende moment zit ik in de studio voor de perfecte afwerking in Photoshop om het eindproduct af te leveren aan een (hopelijk) super tevreden klant. Inmiddels niet meer met die Agfa Click, maar met een high-end Canon EOS 5D Mark IV. Het grootste verschil met vroeger? Ik heb nu de volledige controle over het beeld, en daar geniet ik intens van.
Die droom van striptekenaar was achteraf gezien gar niet zo gek: ik vertel nog steeds verhalen in beeld. Alleen nu met een camera.
💬 Nu ben ik benieuwd naar jouw verhaal: Heb jij wel eens een sprong in het diepe gewaagd om van je hobby je werk te maken? Of droom je er stiekem nog van? Laat het me weten in de reacties!