10/06/2026
"Wow, det var dyrt."
Det er nok den kommentar, jeg hører oftest som fotograf.
Og ved du hvad? Jeg forstår den faktisk godt.
Når man ser et færdigt billede, er det nemt at tænke, at det "bare" tog et øjeblik at tage.
Men bag hvert fotoshoot ligger der mange timers arbejde:
❤ Planlægning og rådgivning inden fotograferingen
❤ Professionelt kameraudstyr til mange tusinde kroner
❤ Uddannelse, erfaring og løbende kurser
❤ Selve fotograferingen
❤ Udvælgelse af de bedste billeder
❤ Redigering af billederne
❤ Drift af virksomhed, forsikringer, skat og moms
Et andet spørgsmål jeg ofte får er:
"Får jeg ikke alle billederne?"
Nej. Ligesom en kok ikke serverer alle råvarerne, eller en forfatter ikke udgiver alle sine kladder, leverer jeg de billeder, som lever op til den kvalitet, jeg ønsker at stå inde for.
"Kan du ikke lave en god pris?"
Jo. Men en god pris skal være god for os begge.
Hvis jeg sænker prisen så meget, at jeg ikke kan bruge den nødvendige tid på jer og jeres billeder, så er det ikke længere den oplevelse og kvalitet, jeg ønsker at levere.
"Jeg er solomor, singlefar, fraskilt, studerende, pensionist – får jeg rabat?"
Netop det spørgsmål gør mig lidt ked af det.
For jeg ved, at alle familier har forskellige historier, udfordringer og økonomiske situationer. Nogle er soloforældre. Nogle er studerende. Nogle kæmper med sygdom. Nogle sparer op til fertilitetsbehandling. Andre har mistet deres job.
Hvis jeg skulle vurdere, hvem der fortjener rabat mest, ville jeg aldrig kunne gøre det retfærdigt. Og i den sidste ende, så afspejler mine priser jo det jeg selv kan leve af og forsørge min familie for, og ikke hvad mine kunder 'har råd til'.
Derfor er mine priser de samme for alle.
Det vigtigste for mig er ikke at sælge den billigste fotografering.
Det vigtigste er at skabe billeder, som stadig får dig til at smile, græde lidt og huske præcis, hvordan det føltes, når du ser dem igen om 10, 20 eller 30 år.
Og den værdi er svær at sætte en pris på. Men jeg gør mit allerbedste - det lover jeg ❤
..hvis du selv er fotograf og læser dette, så LIKE eller DEL det gerne - for det gælder også for DIG.