09/05/2026
Nu er årets konfirmationsfotograferinger ved at være overstået – og jeg vil lige vise lidt fra en af de familier, jeg har haft foran kameraet.
Jeg synes, der er noget virkelig fint ved, at konfirmationsbilleder ikke kun handler om konfirmanden alene.
Når familien alligevel er samlet og pæn i tøjet, er det en oplagt mulighed for også at få nogle billeder sammen. Billeder med mor og far. Søskende. Smil. Kram. Og de små øjeblikke, som man måske først rigtig opdager værdien af senere.
De her billeder er taget en helt almindelig hverdagsaften i det fine aftenlys. Der var god tid, ro på og plads til, at det hele kunne foregå stille og naturligt.
Og så er der selvfølgelig altid nogen, der tænker:
“Men håret er jo ikke sat på samme måde som på selve konfirmationsdagen?”
Og nej – det behøver det heller ikke være.
En naturlig, let opsætning fungerer rigtig fint. Det må gerne se lidt mere afslappet ud, især når billederne bliver taget udenfor i aftenlyset. Det giver bare et roligt og ægte udtryk, hvor konfirmanden stadig ser fin ud – uden at det bliver for opstillet.
Tak til alle de konfirmander og familier, jeg har fået lov til at fotografere i år.
Konfirmationsbilleder må gerne være pæne. Men de må også meget gerne føles som jer.
www.thellufsenfoto.dk