11/03/2020
Jag är en introvert person. Det har inte alltid varit så lätt att prestera framför andra människor. Jag minns min allra första fotografering (2009, med en okänd person framför kameran) som något oliiiidligt stelt och ångestframkallande.
Fy fan. Där skulle jag ta emot personen, göra ett gott intryck, få hen att lita på mig, styra upp plåtningen, se till att hen mådde bra, vara en skön person och sen leverera sjukt bra bilder också. Hjälp.
Men det blev lättare efter det att jag själv ställde mig framför kameran och insåg hur sjukt jäkla utsatt man är som modell?! Det finns inget som helst utrymme att bedömma huruvida fotografen verkade awkward eller inte.. haha.
Så nu tänker jag istället att det bästa jag kan göra som fotograf är att göra bort mig. Så att personen framför min kamera inte behöver vara rädd för att göra det - för jag har redan gjort det. Om ni är med på vad jag menar?
- - -
Idag bloggar jag på just det här ämnet:
Så hjälper jag min modell att bli avslappnad under en fotografering:
https://nevnarien.se/2020/march/avslappnad-modell-under-fotografering
- - -
Vad är ditt bästa tips för att få dina modeller att må bra under en fotografering med dig? Eller känner du att det är ångestladdat? Att försöka vara den där supersköna, roliga fotografen?
Det spelar ingen roll hur bra kamera du har, eller hur skicklig du är på att fota, om inte din modell känner sig trygg under en fotografering med dig. Det sociala har inte alltid kommit naturligt för…