Elin Kero

Elin Kero Jag utbildar fotografer inom foto, redigering och videofilmning. I oktober 2017 vann jag priset "Årets Kreatör" under Stora Influencerpriset.

Jag har drivit foto- och livsstilsbloggen nevnarien.se sedan 2007, när bloggarna precis hade börjat dyka upp i Sverige. Idag har mina sociala medier utökats med både Youtubekanal och Instagram, där fokus ligger på att inspirera - oavsett om det är inom fotografi/video eller i min jakt på ett mer hälsosamt och harmoniskt liv i det stressade samhälle som vi lever i. Jag är även utbildad Retuschör (f

rån Fotoskolan STHLM) och frilansar som fotograf. Mitt huvudfokus inom fotografi är att hjälpa företag att sälja sina produkter genom att ta mysiga, varma och inbjudande bilder - min specialitet. :)

Inom kort släpper jag onlinekurser i redigering och kommer även att erbjuda privatkurser för den som vill utveckla sin personliga redigeringsstil.

Jag har fått äran att göra videon till denna magiska låt av Saga Björling och Canardus Horribilis. Medeltidsveckan 2020 ...
31/07/2020

Jag har fått äran att göra videon till denna magiska låt av Saga Björling och Canardus Horribilis.

Medeltidsveckan 2020 är drabbad av pesten och köra online i år - vilket ska bli superskoj! Jag ska bl.a. bli intervjuad i deras morgonstudio på tisdag! Men nog längtar man ordentligt till Medeltidsveckan 2021 - till musiken, sången, eldarna och gemenskapen 💕

Medeltidsveckan 2020 är inte som andra medeltidsveckor. Vi längtar allihop både bakåt och framåt i tiden. Snart ses vi igen! ”Det tycks som att tiden står st...

Vilken tjänst använder jag för att skicka nyhetsbrev? För att bygga min site och blogg? Vilken plattform har jag mina ku...
26/07/2020

Vilken tjänst använder jag för att skicka nyhetsbrev? För att bygga min site och blogg? Vilken plattform har jag mina kurser på? Och vilket är det smidigaste sättet att ordna bildvisning och leveranser till kunder?

Allt detta har jag sammanfattat i mitt nya blogginlägg "Mina frilans-favoriter!" Det här är produkterna som underlättat absolut mest för mig i mitt företagande.

https://elinkero.se/frilansfavoriter/

Vet ni? Jag har dumpat min gamla blogg och startat om på nytt efter 13 år (!) på samma adress. Från och med nu hittar ni...
15/07/2020

Vet ni?

Jag har dumpat min gamla blogg och startat om på nytt efter 13 år (!) på samma adress. Från och med nu hittar ni mig inte på nevnarien,se, utan på https://elinkero.se/blogg/.

Tanken med nya bloggen är att det ska bli ännu lättare att hitta mina smarriga guider inom foto/video/redigering - men också att ge mig själv en nytändning. Hela min karriär började ju med min blogg och det har känts så himla tråkigt att jag knappt uppdaterat något de senaste åren. Jag slutade t.o.m. att läsa bloggar själv, för att de påminde mig om vad jag själv saknade.

Men jag känner mig på gång. Har ett papper fullt med idéer på kommande blogposter. Men tills dess att de är publicerade så har jag redan ett gäng titlar som ni kanske skulle gilla?
. . . .

– En lista om foto (där jag svarar på fotorelaterade frågor)
https://elinkero.se/en-lista-om-foto/

– 3 saker jag brukar tänka på när jag fotar
https://elinkero.se/3-saker-jag-brukar-tanka-pa-nar-jag-fotar/

– Hur jag sparar mina bilder och planerar mitt flöde på Instagram
https://elinkero.se/spara-for-instagram/

– Så gjorde jag om två second hand-fyndade sängbord
https://elinkero.se/second-hand-sangbord/
. . . .

Har du en önsketitel som du skulle vilja se på min blogg?

Men LÄGG AV vilka vackra och coola bilder av Köpenhamn i stillhet. Obs! Dreggel-framkallande
30/04/2020

Men LÄGG AV vilka vackra och coola bilder av Köpenhamn i stillhet. Obs! Dreggel-framkallande

Förmodligen de bästa bröllopsbilder jag någonsin sett 😂 favoriten måste ändå vara när Barbie kastar brudbuketten. Vilken...
17/04/2020

Förmodligen de bästa bröllopsbilder jag någonsin sett 😂 favoriten måste ändå vara när Barbie kastar brudbuketten. Vilken bild/scen är din favvo?

Jag är en introvert person. Det har inte alltid varit så lätt att prestera framför andra människor. Jag minns min allra ...
11/03/2020

Jag är en introvert person. Det har inte alltid varit så lätt att prestera framför andra människor. Jag minns min allra första fotografering (2009, med en okänd person framför kameran) som något oliiiidligt stelt och ångestframkallande.

Fy fan. Där skulle jag ta emot personen, göra ett gott intryck, få hen att lita på mig, styra upp plåtningen, se till att hen mådde bra, vara en skön person och sen leverera sjukt bra bilder också. Hjälp.

Men det blev lättare efter det att jag själv ställde mig framför kameran och insåg hur sjukt jäkla utsatt man är som modell?! Det finns inget som helst utrymme att bedömma huruvida fotografen verkade awkward eller inte.. haha.

Så nu tänker jag istället att det bästa jag kan göra som fotograf är att göra bort mig. Så att personen framför min kamera inte behöver vara rädd för att göra det - för jag har redan gjort det. Om ni är med på vad jag menar?

- - -

Idag bloggar jag på just det här ämnet:

Så hjälper jag min modell att bli avslappnad under en fotografering:
https://nevnarien.se/2020/march/avslappnad-modell-under-fotografering

- - -

Vad är ditt bästa tips för att få dina modeller att må bra under en fotografering med dig? Eller känner du att det är ångestladdat? Att försöka vara den där supersköna, roliga fotografen?

Det spelar ingen roll hur bra kamera du har, eller hur skicklig du är på att fota, om inte din modell känner sig trygg under en fotografering med dig. Det sociala har inte alltid kommit naturligt för…

Jag har skrivit ännu en krönika i Kamera&Bild som nu finns uppe på deras sajt! Ända sedan jag började fotografera, så ha...
29/02/2020

Jag har skrivit ännu en krönika i Kamera&Bild som nu finns uppe på deras sajt!

Ända sedan jag började fotografera, så har mina fotolärare tjatat på mig att jag måste gå på gallerier och titta på MER bild.

Men jag har ju hela världens fotogalleri i min telefon och vad händer egentligen när det blir för MYCKET bild?

- - -

Vad har du för tankar kring detta? Hur mycket tittar du på bild?

Ända sedan jag lyfte en kamera för första gången så har jag blivit rekommenderad att titta på mycket bild.

🎥 JAG VISAR DIG HUR JAG SKRIVER UT! 🥳Det är så fantastiskt jäkla kul att skriva ut. Men huh det har inte alltid varit så...
20/02/2020

🎥 JAG VISAR DIG HUR JAG SKRIVER UT! 🥳

Det är så fantastiskt jäkla kul att skriva ut. Men huh det har inte alltid varit så lätt. För s*x år sedan satt jag och slet mitt hår för att bilden i utskrift aldrig blev så bra som på skärmen och jag kunde inte förstå hur alla skrivare kunde vara så dåliga?!

Det kändes så himla svårt. Och så tekniskt. Artiklar om utskrift var så sjukt oinspirerande. Och det vill jag ändra på!

Utskrift är KUL! Och nu har jag gjort en omfattande (men lättsam, enkel och inspirerande) guide till hur du skriver ut.

- - - -

MIN UTSKRIFTSGUIDE 📋🖊🌟
består av...
– 1 video där jag visar hur jag skriver ut (hela processen!)
– 5 kompletterande blogginlägg, som går in mer på djupet
– En Checklista som du kan ladda ned, för att kunna hänga med och inte glömma något steg.

- - - -

Du hittar guiden här:

I min printguide visar jag dig hur jag skriver ut mina bilder! En video visar hela mitt arbetsflöde, 5 kompletterande blogginlägg tar dig ned på djupet och en checklista hjälper dig att komma ihåg alla steg under processen! Happy printing!

Försök sammanfatta ett årtionde på 13min... svettigt!
01/01/2020

Försök sammanfatta ett årtionde på 13min... svettigt!

Kan vi prata om hur OMÖJLIGT det är att sammanfatta TIO ÅR i en video som är 13 minuter lång?! Knappt en minut per år. HUR?! ;) ┈ Vem är jag? ┈ Namn: Elin Ke...

Adress

Spånga

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Elin Kero postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Elin Kero:

Dela