Naturfotograf Dennis Hallberg

Naturfotograf Dennis Hallberg Naturfotograf Dennis Hallberg

Hemsida och bild galleri
http://www.naturfotografdennishallberg.se/ Jag fick min första kamera när jag fyllde 5 år.

Det var en agfamatic. Kommer ihåg att jag och pappa var ute och fotade det mesta. Han med sin roll (rolleicord) och jag med min agfamatic. Där föddes mitt fotointresse. Efter några år sparade jag ihop till en av dåtidens kompakt kameror olympus tripp tror jag den hette. Nästa kamera blev en olympus OM2. Tänk vad många rabatter jag rensat och rum jag städat för att få råd med den och de 4 objektiv

jag köpte. Det fanns både bländar automatik och manuell exponering på den. Högtecknologisk på den tiden. Men pappa som var en utomordentlig fotograf såg till att jag tränades på att fota i manuellt läge, vilket jag då var ganska sur över men idag tackar honom för. Jag lärde mig få kontroll över kameran och ljuset. Han lärde mig mycket runt komposition, val av motiv, riktning på ljuset för att skapa effekter, val av bakgrund mm. I mitten på 80 talet bytte jag ut min OM2 mot en Nikon f3. Köpte även en rad objektiv till kameran. Vilken skillnad det blev i skärpa, pålitlighet och kvalite. Fotade redan på den tiden allt från landskap, natur till insekter, blommor, fågla, djur, portätt och bröllop. Det blev en del nyhetsbilder som jag sålde till tidningar med. Jag höll sedan kvar vid mina f3or fram till för några år sedan då jag köpte en Nikon d300. Vilken skillnad. Nu kunde jag helt plötsligt ta massor av kort utan kostnad. Kunde pressa den till rent fantastiska 3200 i iso. En ny värld öppnade sig. Jag kunde ju fotografera i sådant ljus som med de analoga kamerorna var omöjligt. Köpte sedan mina Nikon d3 och framförallt d3s och en hel rad med nikkor objektiv.. Där kan man säga att det stora klivet kom. Vilken iso, vilka bilder, vilka KAMEROR.n
Numera fotar jag med nikon d5 och d500. Mitt natur och djur intresse kommer också från min pappa. Han tog med mig överallt i naturen. Visade mig redan som liten på blommor, insekter, fåglar osv. Han visade och sade vad de hette och om det gicka att äta. Vet till exempel inte hur många olika svampar (flera hundra) vi plockade och namngav. Idag vet jag vad de heter och om de går att äta utan att riktigt förstå varifrån kunskapen kommer. Jag är med och ordnar en del fotoresor tillsammans med Brutus Östling och fokus fotoresor. Läs mer om dessa resor på min hemsida

Jag trivs bäst om jag får vara ute i naturen. Speciellt i fjällen, långt från människor och civilisation. Med kamera, tändstål och fiskespö.

Önskar er alla en trevlig midsommar
19/06/2026

Önskar er alla en trevlig midsommar

Nu har min bästa kompis gjort det igen 😊😊😊. Min nya fotologga😊😊😊. Såååå bra tycker jag. Vill du ha hjälp med en logga, h...
24/05/2026

Nu har min bästa kompis gjort det igen 😊😊😊. Min nya fotologga😊😊😊. Såååå bra tycker jag. Vill du ha hjälp med en logga, hemsida eller något annat på nätet. Hör av dig till mig så samman kopplar jag er.

Morgon puts :) Hornbill hade en trevlig stund framför kameran. De äter i stort sett det mesta. Har sett dem stoppa i sig...
23/05/2026

Morgon puts :) Hornbill hade en trevlig stund framför kameran. De äter i stort sett det mesta. Har sett dem stoppa i sig kött och även ett musskinn. En favorit i Afrika för mig

Min bästa kompis har gjort denna logga till mig. Han har även gjort min hemsida https://www.naturfotografdennishallberg....
17/05/2026

Min bästa kompis har gjort denna logga till mig. Han har även gjort min hemsida https://www.naturfotografdennishallberg.se/
Kolla den gärna. Efter han ändrade hemsidan så har jag från ca 300 besökare per år fått runt 800000 besökare
Vill du också ha hemsida eller logga eller något på nätet. Kontakta mig så får du hans telenr.
Jag kanske är partisk men jag tycker han är sååå duktig

Safari är häftigt. Ena minuten kört fast i vattnet. Regnade en hel del innan jag kom dit. Andra minuten två jackaler som...
09/05/2026

Safari är häftigt.
Ena minuten kört fast i vattnet. Regnade en hel del innan jag kom dit.
Andra minuten två jackaler som leker.

Tänk vad mycket jag fått se. Så många fina djur.  Katterna är favoriter.
03/05/2026

Tänk vad mycket jag fått se. Så många fina djur. Katterna är favoriter.

Afrika är fantastiskt. Bilderna är från Botswana. Jag längtar tillbaka
25/04/2026

Afrika är fantastiskt. Bilderna är från Botswana. Jag längtar tillbaka

Två bilder från Botswana. Babian och Topi.
14/04/2026

Två bilder från Botswana. Babian och Topi.

Länge sedan jag lade ut något. Nu kommer i alla fall 2 vildhundar från Botswana. Ett av mina favorit djur. Sociala, lekf...
06/04/2026

Länge sedan jag lade ut något. Nu kommer i alla fall 2 vildhundar från Botswana. Ett av mina favorit djur. Sociala, lekfulla, stark flocksammanhålning, skickliga jägare.

Adress

Norrköping

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Naturfotograf Dennis Hallberg postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Naturfotograf Dennis Hallberg:

Dela