Det var en agfamatic. Kommer ihåg att jag och pappa var ute och fotade det mesta. Han med sin roll (rolleicord) och jag med min agfamatic. Där föddes mitt fotointresse. Efter några år sparade jag ihop till en av dåtidens kompakt kameror olympus tripp tror jag den hette. Nästa kamera blev en olympus OM2. Tänk vad många rabatter jag rensat och rum jag städat för att få råd med den och de 4 objektiv
jag köpte. Det fanns både bländar automatik och manuell exponering på den. Högtecknologisk på den tiden. Men pappa som var en utomordentlig fotograf såg till att jag tränades på att fota i manuellt läge, vilket jag då var ganska sur över men idag tackar honom för. Jag lärde mig få kontroll över kameran och ljuset. Han lärde mig mycket runt komposition, val av motiv, riktning på ljuset för att skapa effekter, val av bakgrund mm. I mitten på 80 talet bytte jag ut min OM2 mot en Nikon f3. Köpte även en rad objektiv till kameran. Vilken skillnad det blev i skärpa, pålitlighet och kvalite. Fotade redan på den tiden allt från landskap, natur till insekter, blommor, fågla, djur, portätt och bröllop. Det blev en del nyhetsbilder som jag sålde till tidningar med. Jag höll sedan kvar vid mina f3or fram till för några år sedan då jag köpte en Nikon d300. Vilken skillnad. Nu kunde jag helt plötsligt ta massor av kort utan kostnad. Kunde pressa den till rent fantastiska 3200 i iso. En ny värld öppnade sig. Jag kunde ju fotografera i sådant ljus som med de analoga kamerorna var omöjligt. Köpte sedan mina Nikon d3 och framförallt d3s och en hel rad med nikkor objektiv.. Där kan man säga att det stora klivet kom. Vilken iso, vilka bilder, vilka KAMEROR.n
Numera fotar jag med nikon d5 och d500. Mitt natur och djur intresse kommer också från min pappa. Han tog med mig överallt i naturen. Visade mig redan som liten på blommor, insekter, fåglar osv. Han visade och sade vad de hette och om det gicka att äta. Vet till exempel inte hur många olika svampar (flera hundra) vi plockade och namngav. Idag vet jag vad de heter och om de går att äta utan att riktigt förstå varifrån kunskapen kommer. Jag är med och ordnar en del fotoresor tillsammans med Brutus Östling och fokus fotoresor. Läs mer om dessa resor på min hemsida
Jag trivs bäst om jag får vara ute i naturen. Speciellt i fjällen, långt från människor och civilisation. Med kamera, tändstål och fiskespö.