Fotograf Jiannis Smalios

Fotograf Jiannis Smalios Bröllopsfotograf och familjefotograf i Örebro län. www.smaliosfoto.se Jag fotograferar ärligt, dokumentärt och i naturligt ljus, det finaste ljus som finns!

Jag utgår från Nora i Bergslagen, en liten trästad några mil norr om Örebro, men är tillgänglig över hela världen! Ta gärna en titt på min hemsida för mer information om fotograferingar och paket som jag erbjuder. :-)

www.smaliosfoto.se

Pssst! Jag finns också på Instagram!

Vacker dag, underbart och avslappnat bröllop, kan inte bli bättre!Grattis Joakim och Matilda, nu är ni gifta! 😍❤️🥰🥳
12/05/2026

Vacker dag, underbart och avslappnat bröllop, kan inte bli bättre!

Grattis Joakim och Matilda, nu är ni gifta! 😍❤️🥰🥳

En vacker dukning gör mer än att bara rama in en måltid, den sätter tonen för hela upplevelsen. 🍽️🥰 Planerar du bröllop?...
06/05/2026

En vacker dukning gör mer än att bara rama in en måltid, den sätter tonen för hela upplevelsen. 🍽️🥰

Planerar du bröllop? Då är dukningen en viktig del av helheten. Tänk på att låta valet av porslin, glas och detaljer spegla både maten som serveras och känslan i lokalen. En rustik miljö kan vinna på mjukare, mer organiska inslag, medan en elegant sal ofta lyfts av rena linjer och klassiska material. Det handlar om att skapa en röd tråd, där varje detalj känns genomtänkt. Så tänk, VAR ska ni äta och VAD ska ni ÄTA.

För ibland handlar det inte bara om vad som serveras, utan hur det känns att sitta där, och ögonen ska också bli mätta. 😉

Personligen så är nog denna en av mina absoluta favoriter när det kommer till val av porslin, färger och stil, allt bara "gifter" sig (pun intended 😉). 😍

Fantastisk elegant dukning av bästa ! 😍

Från provfotograferingen vi hade med finaste Joakim och Matilda som gifter sig nu på lördag, som betyder att bröllopssäs...
05/05/2026

Från provfotograferingen vi hade med finaste Joakim och Matilda som gifter sig nu på lördag, som betyder att bröllopssäsongen startar nu officiellt även för mig! 💍🪷❤️

En rolig sommar att se fram emot med bokade bröllop med både foto och video så det ska bli jättekul!

Några datum finns kvar lediga hos mig, så har ni ännu inte hittat er fotograf för dagen så tveka inte att höra av er till mig så hittar vi en lösning som passar er bäst! 😊

Jag är bara ett DM bort, så vänta inte! 🤩

Till alla er underbara par som ska gifta er kommande år. ❤️ Att planera ett utomhus-bröllop är ju något många drömmer om...
03/05/2026

Till alla er underbara par som ska gifta er kommande år. ❤️

Att planera ett utomhus-bröllop är ju något många drömmer om, och speciellt vigseln. Men det finns några saker man behöver tänka på för att dagen ska gå så smidigt som möjligt om man planerar annat än att ha vigselceremoni i kyrkan.

Nr 1, vädret. Sol eller regn, se alltid till att ha en reserv-plan. Möjligheten att snabbt kunna flytta vigseln om vädret skulle bli dåligt är guld värt, vare sig det betyder tillgång till lokal inomhus, stort tält eller under tak.

Nr 2, platsen. Välj en plats som passar er stil och tema, men också att man har tillstånd att vara på platsen. Hur många gäster kommer? Finns det sittplatser för alla eller enbart för dom äldre gästerna? Är det på gräs, grus, sten eller annat underlag, anpassa skor och klädsel efter underlaget. Är det på en öppen plats eller i skugga? Finns toaletter?

Nr 3, Miljö och ljudnivå. Ligger platsen eller lokalen intill trafikerad väg, nära havet eller där det rör sig andra människor? Det kanske blåser? Där kan det vara svårt att höra vigselförrättaren och allt som sägs, så se till att ha mikrofoner och en bra ljudanläggning för att alla ska kunna höra era löften och tal. Testa alltid ljudet i förväg så att allt funkar som det ska. Backup-generator kan vara bra att ha om strömmen skulle gå.

Nr 4, tiden på dygnet. Sommartid kan vara bra att undvika för tidig vigsel där solen är som högst på himlen, där det finns risk för stark bländande sol och hårda skuggor (såvida det inte finns naturligt skugga på plats). Välj en senare tid om man vill ha vackert mjukt kvälsljus eller "golden hour", då blir det extra bra foton!

Nr 5, detaljer. Håll det enkelt, låt omgivningen göra jobbet. Annars är en vigselbåge, större blomkrukor som markerar "altaret" eller annan dekor fint att ha, men se bara till att säkra allt så inget flyger iväg med vinden.

Tyckte du det var värdefull information? Spara gärna inlägget eller skicka till någon du vet planerar sitt bröllop. 😊💍

Tidlöst svartvitt! 🔳 📸 När ni bokar mig som er bröllopsfotograf så ingår alltid svartvita kopior på alla era levererade ...
29/04/2026

Tidlöst svartvitt! 🔳 📸

När ni bokar mig som er bröllopsfotograf så ingår alltid svartvita kopior på alla era levererade bilder. Det kan kännas som en liten grej men om man tar en färgbild och bara omvandlar den till svartvitt så kan det ibland kännas att något inte stämmer. Därför redigerar jag även svartvita en och en för att åstadkomma den rätta "looken". 😊

Boka gör ni genom att skicka ett DM eller besök min hemsida https://www.smaliosfoto.se/brollopsfotograf-nora-orebro/ för mer information om mina paket. 😊

Ser fram emot att höra från dig och din partner. 🤩

Ni är huvudrollen i er egna historia, ni förtjänar då det bästa. Framförallt en stressfri bröllopsdag, och jag hjälper e...
28/04/2026

Ni är huvudrollen i er egna historia, ni förtjänar då det bästa. Framförallt en stressfri bröllopsdag, och jag hjälper er åstadkomma det! Jag är inte den som kommer stressa er eller påskynda delar av er dag som förtjänar och behöver ta sin tid, speciellt stunder ni är för er själva. Det är er det handlar om, så gör det som känns bäst för hjärtat, ingen annan har något att säga om det! 😍

Extrakläder! 🧤🧣🧥🥾 För er som gifter er på den kyligare delen av året (vår, höst, vinter) så är ju bra o varma kläder vik...
09/04/2026

Extrakläder! 🧤🧣🧥🥾

För er som gifter er på den kyligare delen av året (vår, höst, vinter) så är ju bra o varma kläder viktigt att ha med sig, även på sin bröllopsdag, och ja, även för brudparet.

Vantar och en varm jacka är nästan alltid ett måste, speciellt om fotografering sker utomhus. Händer och fötter behöver hållas varma som kyls ner snabbare än resten av kroppen, det gör också att man kan bli lite blå om fingrarna när det är kallare i luften (ännu värre om det blåser också) så ett par vantar att trä på under kortare pauser är ett fantastiskt sätt att hålla temperaturen och humöret uppe. 😊

Halsduk, varma jackor eller en filt är alltid bra att ha nära till hands, och har ni brudföljet med er så kan dom gladeligen agera assistenter som förenklar fotograferingen. 🙏

Jag har också alltid med mig hand/fotvärmare som ni kan få, dom håller hög värme i flera timmar och är fantastiska att ha fickan, i bh:n eller i skorna. Kan varmt 😉 rekommendera Hot Spot värmepåsar som finns i 6-pack och en minimal investering för vad dom har att erbjuda, dessa finns alltid i min väska för både mig själv och till er.

Vandrar vi i snön eller i annan terräng som inte passar för era fina skor så är ett par varma kängor eller liknande bra att byta till och sen byta tillbaka (om möjligt såklart).

Är man extra känslig för kyla och vet att man har öron eller näsa som kan bli lite blåare så är något med luva (som inte förstör frisyr eller håruppsättning) eller öronmuffar ett bra sätt att skydda sig och hålla värmen.

Ingen tycker om att frysa, och vissa kan vara känsligare än andra. Men även om man har högre tolerans mot kylan så kan man kanske inte påverka hur kroppen reagerar, och att frysa påverkar inte bara humöret, men det påverkar också i sin tur bilderna. Den känslan är svår att bli av med så bättre att hålla värmen så ofta man kan från start. För mitt mål är inte bara att ni ska få fina bilder att minnas, ni är värda en positiv och glad upplevelse på er bröllopsdag! ❤️

Pirret i magen när man förbereder sig på sin bröllopsdag... 💍💞 Jag förstår att många kanske ser denna stund som inte lik...
25/03/2026

Pirret i magen när man förbereder sig på sin bröllopsdag... 💍💞

Jag förstår att många kanske ser denna stund som inte lika viktig att dokumentera som resten av dagen, men det är en fin stund där du umgås med dina brudtärnor, kanske är dom dina bästa vänner, systrar eller även din mamma som är där som ditt största stöd. Ni skrattar, ni berättar om tiden som lett er till denna dag, pratar om minnesvärda stunder ni haft men också drömmar som går i uppfyllelse. Ett glas bubbel i handen och en hög dos glädje i luften som smittar av sig till alla i rummet. Smink, kläder, hårsnoddar, mobilladdare, näsdukar och andra tillhörigheter ligger utspritt över både säng, bord och även golvet ibland, ett gott tecken på att det finns liv i rummet... Men mitt i allt det där, finns dom där små, äkta ögonblicken som är så lätta att glömma bort men så värdefulla att minnas. Njut av dagen till max, men låt mig ta hand om det dokumentära, så ni kan fokusera på att leva den. Minnas den. Älska den. ❤️

Jag är så tacksam att jag får kalla detta för mitt jobb, att få träffa så många nya människor och att jag får den äran att föreviga stunder i deras liv som kommer finnas kvar i generationer.

För dig som är född på 90talet eller tidigare så kanske du kommer ihåg hur känslan var när man samlades hela familjen i ...
12/03/2026

För dig som är född på 90talet eller tidigare så kanske du kommer ihåg hur känslan var när man samlades hela familjen i soffan och bläddrade igenom familjealbumen fyllda av fotografier, tonvis med rullar som framkallats genom åren. Minnen efter semestrar, middagar, lekstunder, fester, jul och andra högtider. Inga perfekta bilder i teknisk mening, men hade man en kamera som funkade så använde man den. För det var mer än en "perfekt" bild som faktiskt betydde något. 🎞️🏷️❤️

Nu när jag är äldre så uppskattar jag såna bilder mycket mer än vad jag kanske gjorde när jag var yngre. O det arvet är något jag vill fortsätta med både för mig och mina närmaste, men också för mina kära kunder. Därför erbjuder jag nu även analogt fotografi i mina tjänster, antingen att du enbart vill fotograferas med film eller som ett tillägg. Är du nyfiken så skicka ett DM så kan jag berätta mer! 😉

When it's getting wild on the dance floor! 🤩🥳Ju galnare det blir desto roligare minnen finns att se tillbaka till, eller...
09/03/2026

When it's getting wild on the dance floor! 🤩🥳

Ju galnare det blir desto roligare minnen finns att se tillbaka till, eller hur?? 🤩 Huvudsaken är att ni har roligt och får dansa o festa loss med era närmaste, för trots att det är er viktiga dag, så tror jag nog att majoriteten av alla gäster och inblandade ser fram emot just denna stund på kvällen, festen! 🥂🍾🍸🍺🪩 Eller?? 🤪

Adress

Nora
71332

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Fotograf Jiannis Smalios postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Fotograf Jiannis Smalios:

Dela