03/05/2026
Till alla er underbara par som ska gifta er kommande år. ❤️
Att planera ett utomhus-bröllop är ju något många drömmer om, och speciellt vigseln. Men det finns några saker man behöver tänka på för att dagen ska gå så smidigt som möjligt om man planerar annat än att ha vigselceremoni i kyrkan.
Nr 1, vädret. Sol eller regn, se alltid till att ha en reserv-plan. Möjligheten att snabbt kunna flytta vigseln om vädret skulle bli dåligt är guld värt, vare sig det betyder tillgång till lokal inomhus, stort tält eller under tak.
Nr 2, platsen. Välj en plats som passar er stil och tema, men också att man har tillstånd att vara på platsen. Hur många gäster kommer? Finns det sittplatser för alla eller enbart för dom äldre gästerna? Är det på gräs, grus, sten eller annat underlag, anpassa skor och klädsel efter underlaget. Är det på en öppen plats eller i skugga? Finns toaletter?
Nr 3, Miljö och ljudnivå. Ligger platsen eller lokalen intill trafikerad väg, nära havet eller där det rör sig andra människor? Det kanske blåser? Där kan det vara svårt att höra vigselförrättaren och allt som sägs, så se till att ha mikrofoner och en bra ljudanläggning för att alla ska kunna höra era löften och tal. Testa alltid ljudet i förväg så att allt funkar som det ska. Backup-generator kan vara bra att ha om strömmen skulle gå.
Nr 4, tiden på dygnet. Sommartid kan vara bra att undvika för tidig vigsel där solen är som högst på himlen, där det finns risk för stark bländande sol och hårda skuggor (såvida det inte finns naturligt skugga på plats). Välj en senare tid om man vill ha vackert mjukt kvälsljus eller "golden hour", då blir det extra bra foton!
Nr 5, detaljer. Håll det enkelt, låt omgivningen göra jobbet. Annars är en vigselbåge, större blomkrukor som markerar "altaret" eller annan dekor fint att ha, men se bara till att säkra allt så inget flyger iväg med vinden.
Tyckte du det var värdefull information? Spara gärna inlägget eller skicka till någon du vet planerar sitt bröllop. 😊💍