22/02/2019
Kära följare,
Jag har legat lågt med Pärlan i pölen, den senaste tiden. Dels har det varit så intensivt med utställningar, boken och allt arbete kring detta att det krävdes en ordentlig paus. Men jag har även känt för att göra helt nya saker, känt ett starkt behov av att ägna mig åt något helt annat. Och något helt annat blev det.
I somras fick jag idén att göra "ockulta/Luciferianska ikoner". Projektet heter "Crying at birth" och som allt annat jag gör så är även detta terapeutiskt. I stora och grova drag:
Att arbeta med CAB ger mig möjligheten att bearbeta gammalt skräp jag dragit på mig under min uppväxt inom Jehovas Vittnen. Saker som hindrat, och i vissa fall fortfarande hindrar, mig från att leva det liv (jag tror att) jag vill leva. Det handlar om rädslor, ensamhet, missbruk, förvirring, maktlöshet, utsatthet, utanförskap... Men det handlar också om min egen tro och livsfilosofi (som ligger nära Luciferianismen), om den egna viljan och kraften som är starkare än allt annat. Kraften som tar mig från punkt A, till punkt B, till punkt C… som lotsar mig fram genom livet i små, små steg. Det handlar om kärlek. Det handlar om kaos. Det handlar om magi.
Jag har ännu inte riktigt ”kommit ut” med dem, just nu känner jag mig bara för lite. Hittills har de varit med på två mindre utställningar. Tänker att de får leva sina egna liv tills jag vet lite mer var jag är på väg med dem. Jag ska varken pusha arbetet framåt eller dra den i någon särskild riktning (ännu). Det primära med arbetet är att de föds fram (vilket är precis så det är) och att jag, genom dessa verk, kan connecta med likasinnade. Sen får ikonerna ta mig dit de behagar.
Slutligen vill jag bara tillägga, när det gäller Pärlan i pölen, att jag kommer visa några av dessa verk i en grupputställning på Fotogalleri Vasli Souza, i Malmö, under helgen 15:e – 17:e mars. Jag återkommer om detta.
Önskar er en skön helg!
❤
/Sanja