23/07/2025
Ett barn i fara.
Flickan är 8 år. Föräldralös.
En av många barn som får stöd genom 7M-projektets fantastiska sponsorer.
När hon kom till skolan i morse märkte en av våra lärare att hon gick annorlunda. Hon verkade ha ont.
Det visade sig att hon, under eftermiddagen igår, blivit utsatt för ett övergrepp – troligen av någon i hennes närhet.
Enligt henne själv var detta inte första gången.
Vi har tagit henne akut till sjukhus för undersökning och vård. Hon behöver troligen stanna några dagar för att läka fysiskt eller medicinering– men den trygghet hon behöver på sikt är något helt annat.
Vi kan inte släppa henne tillbaka till den miljö där detta har fått pågå.
Vårt mål är att skapa en trygg plats för henne att bo på – nära skolan, vänner och några anhöriga, men utan risken för nya övergrepp.
Det finns inga fungerande myndighetsprogram för detta inom räckhåll.
Så det är vi som måste agera. Tillsammans.
Just nu i stunden kan vi (7mprojektet) lösa det akuta – men på lång sikt behöver vi hjälp.
För någon blir det en extra mun att mätta. En ny skoluniform. Skolavgifter. Läkarbesök.
Det är en marginal de flesta i Kibera (slummen i Nairobi) inte har.
Därför är våra månadsgivare helt avgörande.
Att ge 50 kronor i månaden kanske inte märks för dig – men för oss och för barn som denna flickan idag, innebär det möjlighet att planera, bygga stabilitet och förändra barns liv på riktigt.
Du väljer själv belopp, men med många som bidrar lite kan vi åstadkomma mycket, väldigt mycket.
– Bli månadsgivare här: www.7mprojekt.se
(Formuläret finns direkt på första sidan)
– Eller Swisha ett engångsstöd till 123 024 42 10
(7m ideella förening)
Märk betalningen: “Ett barn i fara”
Det hjälper oss att täcka kostnader för läkarvård, mediciner, återbesök – och kanske ett gosedjur.
Vi kan inte rädda alla.
Men vi kan börja.
Ett barn i taget.
Jag vet att jag är jobbig och kommer dragandes med sådant här då och då.. Men ibland händer det mirakel och människor kommer samman för att göra skillnad.. Och när det händer och livet tar en vändning till det bättre för någon så är det värt det.
Tack till er som står ut med mig.
Varje månad, varje dag, alla dagar gör vi skillnad.
Idag kan vi göra skillnad för denna tjejen och på sikt kanske hjälpa någon annan att aldrig behöva uppleva vad hon upplevt i detta nu.
Många kramar..