30/11/2019
Solchock, påtänd höna och ett lyckligt slut!
Efter att ha levt i mörkret i typ 6 månader och plåtat depressionsbilder (som den bifogade, tagen 10:15), lyste solen idag från en nästa klarblå himmel.
Det kom verkligen som en chock, var inte alls beredd, sprang omkring som en påtänd höna, plundrade frysen på film och stoppade in lite olika filmer i olika filmbakstycken (Hasselblad).
Rafsade sedan ihop kamera, lite gluggar, stativ mm och slängde in allt i bilen.
Där satt jag och funderade på vart jag skulle åka, så långt hade nämligen mina snabbt uppkomna planer inte sträckt sig. Mot havet, MOT HAVET! Havet kan aldrig vara fel, så där hamnade jag i isblåst, men vad spelar det för roll när det finns sol och kontrast.
I min iver och hoppande mellan olika filmer glömde jag att ställa om ISO i ljusmätaren (extern sådan), som tur var var det rätt för den svartvita filmen (Rollei Retro 80S), men färgfilmen (Kodak Portra) blev överexponerad, vilket inte gör så mycket, färgfilm klarar upp till 5 stegs överexponering utan problem och detta var bara ynka 1 steg.
Nu är jag hemma igen och det kliar i fingrarna att börja framkalla, men vi har gäster på ingång så det får bli i morgon. Om det är sol då så blir det väl samma visa igen... :-)