Michael Åhgren Fotografi

Michael Åhgren Fotografi Här lägger jag upp instruktionsvideos och tekniskt inriktade texter i en salig blandning med lösa tankar om fotografi. Föredrar svartvitt.

Förhoppningen är att något av innehållet till lite nytta för dig. Jag ser det vackra i saker och människor som normalt kanske betraktas som slitna, nedgångna och trasiga. Vill gärna visa det vi går förbi varje dag utan att se. Natten har alltid varit min vän och jag fotograferar mer än gärna efter mörkrets inbrott, när punkter av ljus lyser upp det stora mörkret. En del säger att det finns ett vem

od i mina bilder, det inget som jag medvetet eftersträvar och jag överlåter åt dig att avgöra om det stämmer eller inte. När färgerna är borta finns ljus, form och struktur kvar, vad mer behövs?

Coronan har inte direkt varit bra för fotograferandet. Årets semester blev dock lite mer normal.Tog med mig Hasselbladar...
01/08/2021

Coronan har inte direkt varit bra för fotograferandet. Årets semester blev dock lite mer normal.

Tog med mig Hasselbladaren och några rullar Kodak Portra 160 i förhoppning om att få till några bilder som på något litet sätt skulle symbolisera platsen vi var på (Beddingestrand nära Smygehuk) under en vecka.

Här är några av resultaten, hoppas att det blir mer än semesterbilder framöver.

Ett av de vanligaste standardråden till fotografer som kört fast är ”Begränsa dig!”. Med andra ord använd bara ett objek...
09/02/2021

Ett av de vanligaste standardråden till fotografer som kört fast är ”Begränsa dig!”. Med andra ord använd bara ett objektiv, eller bara en slutartid, eller vad som helst som begränsar valen. Tanken är att begränsningen tvingar dig att tänka i nya banor.

Inget kan vara mer begränsande än en pinhole-kamera, ingen bländare, ingen sökare, inget objektiv, det återstår bara två saker, exponeringstiden och vilket håll man riktar kameran åt.

Jag tror många, både proffs och amatörer, skulle uppskatta dessa begränsningar, vad gör man t.ex när exponeringstiden alltid mäts i sekunder/minuter och inte i hundradelar? Ingen brist på utmaningar direkt!

En pinhole-kamera kan man göra själv, av en ölburk, eller en skokartong, eller så kan man köpa en 3-D printad för under tusenlappen, eller en underbart vacker hantverksmässigt byggd i teak och mässing för 4-5 tusenlappar. Jämfört med ett objektiv av hyfsad klass för digitalkameran är detta gränsade till gratis!

Så, det var mitt lilla brandtal för att ”sälja in” idén om allas frälsning genom ett litet hål i en låda, laddad med film. :-D

Här kommer ytterligare än pinhole-bild, plåtad på samma kyrkogård, men nu under en klass 1 snöstorm...och i svartvitt. V...
09/02/2021

Här kommer ytterligare än pinhole-bild, plåtad på samma kyrkogård, men nu under en klass 1 snöstorm...och i svartvitt. Vilken skillnad lite väder kan göra. :-D

Filmen är Ilford Delta 100 och formatet 6x9.

Med en pinhole-kamera blir allting annorlunda. Inget objektiv, ingen bländare, ingen sökare, totalt skärpedjup. Exponeri...
09/02/2021

Med en pinhole-kamera blir allting annorlunda. Inget objektiv, ingen bländare, ingen sökare, totalt skärpedjup. Exponeringstid är det enda man behöver tänka på...och åt vilket håll man riktar kameran. :-) En befriande upplevelse!

Givetvis är det film i kameran, av mellanformatstyp (120-film). I det här fallet Kodak Portra 160, plåtad i formatet 6x12 (vilket motsvarar ca 6 digitala sensorer).

Motivet är kyrkogården vid Österåkers kyrka, vid soluppgång.

Mörker, covid och tristess, då är det bra med kompisar som gillar att tända eld på stålull...Plåtat med monokrom digital...
30/12/2020

Mörker, covid och tristess, då är det bra med kompisar som gillar att tända eld på stålull...

Plåtat med monokrom digitalkamera.

Jag går samma väg som jag gått så många gånger tidigare, mest för att det är nyttigt att röra på sig, Den här gången med...
02/08/2020

Jag går samma väg som jag gått så många gånger tidigare, mest för att det är nyttigt att röra på sig,

Den här gången med intention att plåta några bilder - och då ser jag helt plötsligt det som jag tidigare bara marscherat förbi i min nyttighetssträvan.

Det är märkligt hur uppmärksamheten förändras för att man håller i en kamera (vid detta tillfället "bara" mobilen).

Ska man fotografera någon annans konst?Detta är en fråga jag brottats med ibland. Ska försöka förklara hur jag tänker......
05/07/2020

Ska man fotografera någon annans konst?

Detta är en fråga jag brottats med ibland. Ska försöka förklara hur jag tänker...

Nyligen tog jag en tripp till Snösätra för att fotografera den fantastiska graffitin där, innan stället försvinner för alltid.

Vart och ett av konstverken har tagit någon lång tid att skapa i huvudet, planeringen har också tagit tid och till slt har konstnären lagt många timmar på själva utförandet. (All graffiti på detta ställe är laglig.)

Sedan kommer jag med min kamera och spenderar 1/125 sekund på att ta en bild, en bild som eventuellt får goda omdömen och en del lajks. Detta skaver.

Givetvis beror mycket på anledningen till varför jag fotograferar. Kanske vill jag väcka uppmärksamhet med mina bilder, så att fler besöker platsen, eller så plåtar jag med mobilen för att visa familjen vad jag sett. Det finns tveklöst en del goda anledningar till varför man skulle vilja fotografera verken.

Men om jag inte har denna målsättning att "dokumentera" så blir det svårt att skaka av mig känslan av att sno/dra nytta av någon annans arbete/prestation.

I detta fall slutade det med att jag försökte illustrera känslan i platsen utan att fokusera konsten. Den finns där men är på något sätt inte huvudmotivet. Faktum är att inget av de mest fantastiska verken kan hittas i bilderna (upptäckte jag efteråt), vilket i sig kanske kan ge ett felaktigt intryck?

Personligen finner jag detta vara knepiga avvägningar, vilka tankar har ni?

(För teknikintresserade kan jag berätta att bilderna togs med följande prylar: Hasselblad 500 C/M (1989), Distagon 50mm, Kodak Ektar 100, framkallat och skannat på egen hand)

I dessa dagar blir det bara lite ensamma strövtåg med en kamera. I detta fall satte jag i en film som används i Hollywoo...
02/04/2020

I dessa dagar blir det bara lite ensamma strövtåg med en kamera.

I detta fall satte jag i en film som används i Hollywood och som anpassats för mellanformatskameror, i min gamla trogna Hasselbladare.

Gillar du att plåta panorama?En av de stora problemen med att plåta panoramabilder är att marken aldrig är helt plan. Gi...
12/12/2019

Gillar du att plåta panorama?

En av de stora problemen med att plåta panoramabilder är att marken aldrig är helt plan. Givetvis har du hjälpmedel på/i kameran för att se att den är in linje med horisonten och kanske har du ett vattenpass på stativet.

Detta är tyvärr inte till någon hjälp när du börjar panorera med kameran, kameran var bara i linje med horisonten i ETT läge. Om inte själva basplattan på stativet också är kalibrerad så kommer panoreringen att bli skev och massor av bildens över- och underkant kommer försvinna när du lägger ihop bilderna i Photoshop.

Som om detta inte vore nog så finns också ett parallaxproblem, vilket gör det svårare att få ett bra resultat i Photoshop när bilderna läggs ihop.

Här kommer de bästa lösningar jag lyckats hitta på dessa problem.

För att hälla stativhuvudet fullkomligt i linje hela varvet runt, oavsett om stativet lutar en aning (eller mycket), kan man använda produkten på bild nedan, den klarar av att kompensera upp till 15 grader.

På denna bas, som ser till att allt är plant, monteras ett panoramahuvud, typ den på bilden nedan.

Här är en video som visar dessa två produkter tillsammans: https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=0xFCKZVtiQI&feature=emb_logo

Slutligen för att lösa paralaxproblemet används en ”nodal slide”. Om man skaffar en sådan får man helt enkelt testa igenom sina objektiv och notera numret man ser på sidan av hjälpmedlet för framtida bruk. Detta är något man gör en gång, sedan är det bara att använda de inställningar man noterat. Denna video visar hur man gör för att få fram basinställningarna: https://www.youtube.com/watch?v=3JkbZ1KehNo

Dessa grejer i kombination är nog det enklaste och mest tidseffektiva sättet jag hittat om man vill försöka få till så bra panoramabilder som möjligt, med så litet spill som möjligt. Givetvis går de att att använda för kombopanorama (alltså både höjd och bredd).

Självklart kan du hålla på att fippla med benen på stativet för att få det perfekt i våg, men det är rätt mycket jobb och blir sällan helt perfekt. Kommer du sedan på att det vore bättre att flytta kameran några decimeter, ja då får du börja om från början igen. :-(

Avlutningsvis, jag har inget med Acratech att göra och får inga pengar om du klickar på någon av länkarna. Hittade detta på nätet när jag letade efter ett nytt stativ och tyckte det verkade lovande. Det finns mer information på Youtube eller hos https://www.acratech.net

Solchock, påtänd höna och ett lyckligt slut!Efter att ha levt i mörkret i typ 6 månader och plåtat depressionsbilder (so...
30/11/2019

Solchock, påtänd höna och ett lyckligt slut!

Efter att ha levt i mörkret i typ 6 månader och plåtat depressionsbilder (som den bifogade, tagen 10:15), lyste solen idag från en nästa klarblå himmel.

Det kom verkligen som en chock, var inte alls beredd, sprang omkring som en påtänd höna, plundrade frysen på film och stoppade in lite olika filmer i olika filmbakstycken (Hasselblad).

Rafsade sedan ihop kamera, lite gluggar, stativ mm och slängde in allt i bilen.

Där satt jag och funderade på vart jag skulle åka, så långt hade nämligen mina snabbt uppkomna planer inte sträckt sig. Mot havet, MOT HAVET! Havet kan aldrig vara fel, så där hamnade jag i isblåst, men vad spelar det för roll när det finns sol och kontrast.

I min iver och hoppande mellan olika filmer glömde jag att ställa om ISO i ljusmätaren (extern sådan), som tur var var det rätt för den svartvita filmen (Rollei Retro 80S), men färgfilmen (Kodak Portra) blev överexponerad, vilket inte gör så mycket, färgfilm klarar upp till 5 stegs överexponering utan problem och detta var bara ynka 1 steg.

Nu är jag hemma igen och det kliar i fingrarna att börja framkalla, men vi har gäster på ingång så det får bli i morgon. Om det är sol då så blir det väl samma visa igen... :-)

När ljuset kommer och man faktiskt har kameran med sig. :-)
17/10/2019

När ljuset kommer och man faktiskt har kameran med sig. :-)

Adress

Vegavägen 28
Åkersberga
18450

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Michael Åhgren Fotografi postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela