30/04/2024
Mai-trollet: Vi troll vil si noe om rikets tilstand. Vi er kommet til 1.mai. For flertallet av det norske folk burde det være den viktigste høytidsdagen i året. I 1889 innstifta den internasjonale arbeiderbevegelsen dagen som en dag for solidaritet og en kampdag for bedre arbeids- og levekår. Arbeidere i alle land skulle forene seg. I 1945 blei 1. mai en offisiell høytidsdag i Norge. Noen ganger går den historiske utviklinga i riktig retning, med mer rettferdighet og likhet. Andre ganger går den bakover med større makt til de rike og større ulikhet i samfunnet. Vi troll tenkte at denne viktige dagen måtte markeres i det som kalles NRK, men som nå viser seg å ha blitt til HRK (Høyrekreftenes Rikskringkasting) På 1. mai finnes ikke et eneste program om arbeiderbevegelsen og de som har bygd og bygger landet, og om internasjonal solidaritet. Vi er redd at rikets tilstand har blitt til de rikes land. Vi troll oppfordrer dere til å støtte kampen mot folkemordet på Gaza og Nei til Atomvåpen. Det er viktige paroler som bæres i 1. maitogene. Tenk også over at 1. mai markeres over hele verden. og at men er en del av noe stort.
Vi avslutter med noen linjer fra et dikt av B Brecht
Den som lever, skal ikke si aldri.
Det sikre er ikke sikkert.
Det som er, forandrer seg alltid
Når de mektige har talt
Tar de avmektige ordet.