16/06/2019
Les gjerne mamma sin historie! 💚
Jeg heter Mette Elisabeth Dobloug og var så heldig å få livet i gave, en sommerdag for snart 8 år siden. Jeg hadde da vært leversyk i 15 år. Høsten 2010 ble min leversykdom verre og jeg var veldig syk og i dårlig form. Orket ingenting og hadde ikke noe energi. I mine ungdomsår var jeg meget aktiv i håndball og var sterk fysisk. Da jeg ble syk som 22 åring, var det vanskelig å takle at den fysiske formen ble svært dårlig på kort tid.
Jeg husker telefonen fra Rikshospitalet og håpet om bli frisk som om det skulle være i går. Nå skulle jeg få en frisk lever og bli bra igjen. Følelsen da jeg våknet opp med ny lever vil jeg alltid huske. Selv om jeg var temmelig mørbanket, følte jeg meg ikke syk lenger. Fra da av gikk det bare oppover.
Jeg bor på en stor gård med både hester, kuer og griser. Jeg er så takknemlig til min donor og dens familie for at jeg kan leve et normalt liv og delta i aktiviteter. Jeg deltar i gårdsarbeid og kan trene. Jeg har fått sjansen til å se min datter vokse opp (hun var 15 år da jeg ble transplantert) og også mine to bonusbarn. Jeg ER her sammen med familien min som betyr mye for meg. Sist, men ikke minst jeg kan gjøre det jeg elsker, nemlig ri mine tre hester.
Alt takket være fantastiske mennesker som sier ja til organdonasjon og redder liv. Det reddet mitt ❤️ Si ja til organdonasjon 💚
– Mette Elisabeth, levertransplantert