06/09/2025
Før avskjedskonsertene med Åge & Sambandet på Lerkendal prøvde jeg å få scenetilgang til torsdagens konsert. Det ble solgt 75.000 billetter tilsammen til de tre kveldene, og da var planen å få til et bilde som kombinerte Åge, masse folk og Lerkendal. Jeg fikk nei fra arrangøren - det var fire andre fotografer som allerede hadde fått denne tilgangen og de ønsket ikke flere.
Da måtte jeg tenke alternativt. På Steinkjerfestivalen i fjor tok jeg et bilde av Kvelertak-vokalisten som lå på ryggen ute blant publikum ved bruk av et kamera montert på ettbensstativ og utløst med trådløs fjernutløser. Problemet da var at jeg ikke visste om jeg traff med utsnitt og fokus. Så denne gangen videreutviklet jeg riggen ved å koble på en batteridrevet Atomos-skjerm med HDMI-kabel fra kameraet. Dermed fikk jeg mulighet til å se at jeg traff med fokus og jeg kunne justere bildeutsnittet mens jeg holdt stativet høyt oppe i lufta.
Jeg plasserte meg like bak TV-fotograf Kim Jørgen Wang under torsdagens konsert. Han stod på et stillas ved scenekanten, mens jeg stod på bakken. Med mitt over to meter lange ettbensstativ klarte jeg likevel å få kameraet høyt nok til at det var over TV-fotografen, og jeg fikk med folkehavet og den ene tribunen der det står «Lerkendal stadion». På låta «Norge mitt Norge» ble det fullklaff. Åge beveget seg i riktig retning og flørtet med TV-kameraet. Da fanget jeg fem bilder som alle var i fokus og med et fornuftig utsnitt. Det beste av de fem fikk to hele sider i lørdagens utgave av Trønder-Avisa. Også bildet av Arve Tellefsen og Åge på en miniscene ute blant publikum ble tatt med samme rigg.
Utstyr: Sony A1 med 24-70mm F:2,8 GMII, PocketWizard remotes og Atomos Shinobi skjerm.
Konklusjon: Plan B ble mye bedre enn plan A.