25/08/2024
NRK-ARTIKKEL FORKLARER HVORFOR ET SÅ GODT SOM SAMLET FORSKERMILJØ MENER HVALDIMIR IKKE BØR FLYTTES. (Se her: https://www.nrk.no/rogaland/meir-enn-70-fagpersonar-har-signert-klage-pa-flyttinga-av-hvaldimir-1.16990255 )
Som jeg har nevnt flere ganger tidligere, er det å skulle flytte Hvaldimir helt unødvendig slik situasjonen hans er nå, da en flytting vil medfører både økt risiko/stress under og etter transport, samt en reell risiko for at han forsvinner inn i russisk farvann/fangenskap igjen (der han kom fra). At han skal "forenes" med andre sporadisk forekommende hvithvaler i Finnmark på grensa til Russland er lite sannsynlig, og en flytting mener jeg har heller liten eller ingen forskningsmessig verdi. Tvert imot har det større verdi å kunne studere han der han er nå med et liv i frihet.
Hvaldimir er ikke i akutt fare der han er nå, slik OneWhale og NOAH hevder. Tvert imot har han vist gjennom hele 5(!) år at han klarer seg fint også i tettbygde strøk og han har tilsynelatende «lært av sine feil». Det er godt over tre år siden han fikk en skade av betydning (en kuttskade som hverken var livstruende eller så ut til å påvirke han noe særlig og som grodde raskt, noe jeg selv observerte og dokumenterte). Selv om det selvfølgelig alltid vil være en viss risiko for flere skader, slik det er for alle ville marine pattedyr som ferdes langs kysten, vurderer vi at risikoen med å flytte han vil være betydelig større enn å la være.
OneWhale hevder, at etter at det internasjonale forskermiljøet de en gang hadde bak seg forlot organisasjonen i protest, så "samarbeider de nå hovedsakelig med norske fagfolk". Jaha…, så hvem er dette? Jeg er selv en del av det etablerte forskningsmiljøet på hval i Norge og kjenner ingen i miljøet som syns at en tvunget flytting er en god ide.
NOAH etterspør også i samme artikkel at de gjerne vil høre med «fagpersoner om hvor det er mulige trekkrutene til hvithval" er i Norge. Værsågod, ta gjerne kontakt med meg eller mine kollegaer. Svaret vil nok være det samme som jeg/vi har sagt tidligere, det er INGEN "trekkruter" til hvithval i Norge, men kun sporadiske observasjonen av individer som av og til kommer tilfeldig innom kysten (eks Finnmark), slik det er for flere arter av hval og andre dyr som normalt ikke hører hjemme i norske farvann.
Når fiskeridirektoratet godkjente flyttesøknaden i sommerferien, så har nok dette skjedd på bakgrunn av feilinformasjon gitt i søknaden fra OneWhale, samt at det etablerte fagmiljøet ikke var godt nok forespurt som faktasjekk. Vi håper derfor at de tar klagen fra et mer og mindre unisont forskermiljø til følge.
Det er mange i miljøet som (med god grunn) har hevdet at det nok ligger en skjult agenda bak søknaden om flyttingen. Hvaldimir skal iallefall ikke frarøves egen vilje for at en filmskaper er utålmodig og tilsynelatende ønsker en snarlig «happy ending» på en film hvor personen selv er «helten» som skal «redde» Hvaldimir.
Hvaldimir har vært en fri sjel i over 5 år, klart seg fint på egenhånd, og må få fortsette å være det uten innblanding enn så lenge han fortsetter å spre glede rundt seg og ikke er et stort problem. (Bare å dele!)