21/06/2019
Het blijft een veel gestelde vraag door jullie, "Wat moet ik rekenen voor mijn fotografie?"
En mijn vaste antwoord blijft altijd "wat jij jezelf waard vindt"!
Ik had deze week iemand op bezoek die een bruiloft had gedaan, ze vond het moeilijk om daar een prijs aan te hangen want ze was geen professionele fotograaf.
Ze vroeg 150 euro en had het gevoel dat het bedrag misschien wel te hoog was…
Ze was nog zeker 3 weken bezig geweest met alle nabewerkingen van de honderden foto's….
Kortom 150 euro voor bijna 3 weken werk!
Wat is nou precies het probleem met de fotografie prijzen?
Heel veel mensen zien fotografie als een soort hobby, even op een knopje drukken en klaar.
Hoe vaak ik niet de vraag krijg "kun je even één foto van mij maken?"
Alsof je één foto maakt!
In de regelmaat spreek je dan af met iemand, die komt meestal te laat, je drinkt eerst nog wat, maakt een praatje, vaak gaan ze ook nog in de visagie.
Eerst krijg je dan de verschillende kleding te zien die de persoon mee heeft genomen, en deze persoon kan nooit kiezen dus probeer je een combinatie van verschillende setjes.
En dan ga je pas fotograferen.
Er gaat zeker twee keer gewisseld worden van kleding en in totaal schiet je toch een foto of 100/200.
Deze ga je inladen in de computer, je haalt er vast de "bloopers" tussenuit en maakt daarna een contactsheet en stuurt deze op naar de persoon in kwestie.
En nu komt het, je krijgt nooit één fotokeuze retour maar altijd een stuk of 6 omdat het zo moeilijk was om te kiezen…
Je wilt mensen blij maken en dat het er perfect uitziet dus bewerkt je ook al deze 6 gekozen foto's.
Kortom, die "ene" foto kost je minimaal een halve dag!
En natuurlijk moet je dat lekker doen voor mensen die je liefhebt (doe ik ook vaak genoeg!) maar het geeft wel aan dat mensen geen idee hebben dat "die ene foto" jouw gewoon een halve dag heeft gekost!
En dan nog wat, ja een fotograaf drukt op een knopje maar hoe duur denk je dat zo'n "knopje" kost om in te drukken?
In mijn geval kost een camera snel 7000 euro, heb ik nog een paar lenzen van een paar duizend euro per stuk, wat flitsers van een paar duizend euro en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Alles wat je ziet in mijn studio kost geld, het krukje waar je op zit de achtergrondrol waar je voor staat, de windmachine die op je staat, de kaptafel waar jij je haar goed doet, de drankjes die je drinkt, de computer waar jij je foto's op terug kijkt, het programma waar jou foto's in bewerkt worden, de algehele studio kosten zoals stroom en licht en hypotheek, ect ect….
Een fotograaf is in de meeste gevallen gewoon een bedrijf, niet iemand die "een knopje indrukt"!
Net zoals een schilder meer is dan een kwast, een loodgieter meer is dan een ontstopper, een timmerman meer is dan een hamer…..
Een fotograaf moet bij blijven, investeert in nieuwe apparatuur, nieuwe programmatuur, computers, allemaal kosten die een klant niet ziet.
Dus om even terug te komen bij mijn antwoord "wat jij jezelf waard vindt", die waarde bepaal je dus aan de hand van je investeringen die je hebt gedaan in je werk/hobby.
Het lijkt mij dan wel duidelijk dat 3 weken werken voor 150 euro ver beneden de prijs is, ook als jij een amateur bent.
Kortom, doe jezelf niet te kort want je dure spullen gaan niet eeuwig mee en zullen op een gegeven moment vervangen moeten worden…..
Fijne zondag!!