19/03/2015
Anita te Winkel en Jolanda ten Duis, 2 enthousiaste creatievelingen die elkaar toevallig ontmoet hebben, en vol plannen voor de toekomst zitten. Zondag as bij Kunst in de Kas, hier vertellen ze nu al hun verhaal:
We hebben elkaar ontmoet bij Villa Mondriaan waar we allebei vrijwilligerswerk doen.
Jolanda: in september 2014 heb ik m'n eerste pop-up winkel voor handgemaakte woon- en modeaccessoires georganiseerd. Een plek om mijn eigen werk te laten zien en verkopen, maar ook van een aantal andere ontwerpers en makers. Anita was met haar bijzondere handgemaakte tassen een van hen.
Tijdens deze samenwerking merkten we dat we allebei dezelfde ambitie hadden: een meer permanenter platform bieden voor mensen die bijzondere, unieke creaties maken. En zo is het idee ontstaan om een winkel te gaan starten waar ontwerpers en makers hun werk kunnen laten zien en verkopen. Het versterken van elkaar door goede combinaties te vormen met anderen is voor ons het uitgangspunt.
Momenteel zitten we volop in de voorbereidingen hiervoor.
Anita:
Door de verschillende soorten leer en technieken die ik gebruik, ontstaat er een collectie tassen en hoezen met een eigentijdse uitstraling.
Alle delen van een tas, ook de veters die ik voor het in elkaar zetten van de tassen gebruik, snijd ik met de hand uit een lap leer. Zo ontstaan er opvallende stiksels, hengsels en handvaten.
Ik vind het een uitdaging om accessoires van oude tassen, leer van gebruikte meubels en kleding te hergebruiken om mijn tassen te maken. Zo ga ik bewust om met
materialen en kom ik tot verrassende ontwerpen.
Jolanda:
Voor mij was het een logisch gevolg dat ik als interieuradviseur woonaccessoires ben gaan maken.
Het is begonnen met kussens. Voor de kussenhoezen hergebruik ik stoffen en oude borduurwerken. Het binnenkussen maak ik op maat bij de kussenhoes, en is gemaakt van hergebruikte- of biologische katoen en gevuld met wilde kapok.
Ook voor de andere accessoires die ik maak (tafeltjes, wandhaakjes, servetringen), gebruik ik zoveel mogelijk oude, gebruikte en/of natuurlijke materialen en geef deze een nieuw leven.
Maar...... daar is ook nog mijn oude liefde voor het maken van sieraden. Ik werk met zoetwaterparels, natuursteentjes in combinatie met glaskralen, kunststof en onedele metalen. Het resultaat is een serie draagbare, verfijnde kettingen en oorbellen!