Nicky Heinne - Uitvaartfotografie

Nicky Heinne - Uitvaartfotografie Puur, warm en intiem

19/03/2026

Een tijdje geleden werd ik uitgenodigd door om een podcast op te nemen. Een podcast over uitvaartfotografie uiteraard. Onze grote passie.

Gisteren was het zo ver en reed ik, voor mij, naar de andere kant van Nederland. Als wij elkaar spreken kunnen we niet meer stoppen om over dit prachtige beroep te praten. En dus werd het een lange opname 😉.

Boukje is mijn grote voorbeeld als het gaat om afscheidsfotografie en in 2021 volgde ik een traject bij haar. Uiteraard gaat de podcast daar over maar uiteraard spraken we over nog veel meer onderwerpen.

Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

Benoem jij als uitvaartleider altijd een fotograaf? Of alleen soms?Het valt me op dat het benoemen van een fotograaf bij...
19/03/2026

Benoem jij als uitvaartleider altijd een fotograaf? Of alleen soms?

Het valt me op dat het benoemen van een fotograaf bij een uitvaart heel verschillend gebeurt. Er zijn uitvaartleiders die standaard het gesprek aangaan over fotografie, bij elke familie. Maar er zijn er ook die het alleen noemen als ze denken dat het past, of soms zelfs helemaal niet.

Waarom is dat eigenlijk? Is het omdat ze denken dat het te confronterend is? Of omdat ze bang zijn dat het niet past bij de familie? Is het omdat ze denken dat de familie geen budget heeft? Misschien omdat ze zelf twijfels hebben over de meerwaarde, of omdat het ‘er gewoon niet van komt’ in de drukte van het regelen.

Wat ik zie, is dat families vaak achteraf zeggen: “Had ik maar geweten dat dit kon.” Of: “Ik wist niet dat het zo waardevol kon zijn.” Juist door het gesprek aan te gaan, geef je families de kans om bewust te kiezen – of het nu ja of nee is. Het gaat niet om overtuigen, maar om informeren en ruimte geven. Dat families weten dat het bestaat, weten dat de mogelijkheid er is.

Mijn ervaring is dat wanneer een uitvaartleider het onderwerp fotografie standaard benoemt, families er in elk geval over nadenken. Ze weten dat er opties zijn, dat ze mogen nadenken over wat bij hen past. En soms is het antwoord nee, en dat is helemaal goed. Maar het gesprek is gevoerd, de keuze is bewust gemaakt.

Voor mij is het vanzelfsprekend om samen te werken met uitvaartleiders die families meenemen in alle mogelijkheden. Want juist die openheid zorgt voor vertrouwen en rust, voor iedereen.

Benoem jij fotografie standaard bij iedere uitvaart? Of laat je het afhangen van de situatie? Ik ben benieuwd hoe jij hierin staat en denk graag mee over hoe we families samen het beste kunnen begeleiden.

Ik werk graag samen met uitvaartondernemers die fotografie zien als onderdeel van de herinnering. Wil je sparren over hoe je dit gesprek kunt voeren? Mijn inbox staat open.

(Foto’s geplaatst met toestemming van de familie 🌿)

“Kom ik op de foto?” – Over privacy, toestemming en respectTijdens een uitvaart sprak een mevrouw mij streng toe: “Ik wi...
12/03/2026

“Kom ik op de foto?” – Over privacy, toestemming en respect

Tijdens een uitvaart sprak een mevrouw mij streng toe: “Ik wil NIET op de foto en als ik een foto van mij ergens voorbij zie komen, dan klaag ik je aan!” Haar boodschap was duidelijk. En eerlijk gezegd: ik begrijp haar gevoel heel goed. Je wilt niet dat jouw verdriet of aanwezigheid zomaar gedeeld wordt.

Ik heb haar rustig uitgelegd hoe ik werk: dat ik altijd discreet omga met de beelden, dat de foto’s uitsluitend voor de familie zijn, en dat ik NOOIT een foto zou gebruiken zonder toestemming van de nabestaanden. Of ze helemaal gerustgesteld was, weet ik niet. Maar één ding weet ik wel: er zal nooit een foto van haar online verschijnen.

Uiteraard heb ik er tijdens de rest van de uitvaart rekening mee gehouden dat ik haar zo min mogelijk in beeld bracht. Ook heb ik de familie op de hoogte gesteld, zodat zij wisten waarom deze mevrouw niet of nauwelijks op de foto zou staan.

Voor mij is privacy geen formaliteit, maar een vanzelfsprekendheid. Ik vraag altijd expliciet toestemming voordat ik beelden deel, en ik respecteer iedere wens van de aanwezigen. Voor uitvaartondernemers is het fijn om te weten dat ik hierin transparant ben en altijd overleg. Zo kan iedereen met een gerust hart aanwezig zijn, wetend dat hun grenzen worden gerespecteerd.

Mijn aanpak? Discreet, zorgvuldig en altijd met oog voor ieders privacy en gevoel. Zodat herinneringen veilig zijn, en iedereen zichzelf kan zijn – zonder zorgen over wat er met de beelden gebeurt.

Ik werk graag samen met uitvaartondernemers die privacy en respect net zo belangrijk vinden als ik. Wil je sparren over hoe je families hierin kunt ondersteunen? Mijn inbox staat open.

(Foto’s geplaatst met toestemming van de familie 🌿)

“Je fotografeert mij toch niet?”En dan komt weer die vraag: “Je fotografeert mij toch niet?” Mensen zijn vaak terughoude...
05/03/2026

“Je fotografeert mij toch niet?”

En dan komt weer die vraag: “Je fotografeert mij toch niet?” Mensen zijn vaak terughoudend, willen liever niet in beeld. Ze zijn bang voor hun verdriet, voor het tonen van kwetsbaarheid. Maar wat ik altijd voel en zie: achter dat verdriet schuilt zoveel liefde.

Zonder liefde geen verdriet. Het gemis is groot omdat de band bijzonder was. Juist die echte emoties – een hand op een schouder, een traan, een blik van herkenning – vertellen het verhaal van verbinding. Het zijn beelden die niet alleen het afscheid vastleggen, maar ook de liefde die er was en altijd zal blijven.

Voor families is het soms spannend om zichzelf terug te zien op zo’n kwetsbaar moment. Maar achteraf hoor ik vaak: “Wat ben ik blij dat je dit hebt vastgelegd. Het laat zien hoeveel we voor elkaar betekenen.” Het zijn foto’s die helpen om te praten over verlies, om samen te herinneren en te steunen.

Ook voor uitvaartondernemers is het belangrijk om te weten dat uitvaartfotografie niet alleen gaat over het vastleggen van de dienst, maar juist om het tonen van liefde en verbondenheid. Het vraagt om vertrouwen, respect en het aanvoelen van het juiste moment – zonder te storen, maar wel met oog voor wat écht telt.

Mijn aanpak? Onzichtbaar aanwezig, met aandacht voor detail en gevoel voor het verhaal achter het afscheid. Zodat families later kunnen terugzien: “Zonder liefde geen verdriet – en dat mag er zijn.”

Ik werk graag samen met uitvaartondernemers die fotografie zien als onderdeel van de herinnering. Wil je sparren over hoe beeld een vaste plek kan krijgen in jouw begeleiding? Mijn inbox staat open.

(Foto’s geplaatst met toestemming van de familie 🌿)

Als je houdt van patat, kipnuggets, cola, Harry Potter, knuffels en LEGO… Hoe zou jouw afscheidsborrel er dan uitzien?Al...
27/02/2026

Als je houdt van patat, kipnuggets, cola, Harry Potter, knuffels en LEGO… Hoe zou jouw afscheidsborrel er dan uitzien?

Als het leven te zwaar wordt om te dragen, ga je de strijd aan met instanties en regels. Jarenlang. Tot het moment dat je voelt: het kan echt niet meer… je wilt echt niet meer. Maar zelfs dan wil je niet alleen zijn. Je wilt dit samen doen, met je ouders, je zus en de lieve begeleiders die altijd aan jouw zijde stonden.

Niet alleen samen afscheid nemen, maar ook zelf bepalen hoe dat eruitziet. Geen uitvaart – dat woord mocht niet eens genoemd worden. Het werd een afscheidsborrel, precies zoals jij het wilde: met cola, patat en kipnuggets. Geen bloemen, want jouw liefde voor knuffels was groot. Overal waar je kwam, ging er een knuffel mee. Dus iedereen nam een knuffel mee naar jouw afscheidsborrel, allemaal bestemd voor een goed doel.

Op de achtergrond stond je Harry Potter LEGO-verzameling, je toverstaf en natuurlijk de Harry Potter-knuffels. En nog veel meer knuffels, verzameld tijdens de condoleance-avond ervoor.

Ik mocht deze herinneringen vastleggen. Je zus vond het spannend, ze dacht dat de foto’s misschien te confronterend zouden zijn. Maar achteraf zijn ze juist heel waardevol gebleken.

Afgelopen week bracht ik de foto’s langs. Samen hebben we de slideshow bekeken, met Harry Potter-muziek op de achtergrond. Het gemis is er, elke dag.

Wat hebben jullie samen een strijd geleverd. Wat moedig dat jullie dit als gezin hebben gedaan. Jij hebt nu je rust gevonden, maar je ouders, je zus en alle lieve mensen om je heen missen je nog elke dag.

Liever had ik je hier,
maar nog liever heb ik
dat je gelukkig bent
waar je ook bent.

(Foto's geplaatst met toestemming van de familie 🌿)

"Wat zijn we blij met de foto's van Nicky. Nog een keer de dag beleven die zo waardevol is. Wij hadden twijfels of wij wel een fotograaf bij de afscheidsborrel van onze dochter wilden, maar ik kan het iedereen aanraden. Er gaat op zo'n dag veel aan je voorbij en dat is dan later terug te zien."

Fijne samenwerking met Uitvaartbegeleiding Esther Polman en Ellen Wamelink

“Ik dacht even dat je er niet was…”“Ik dacht even dat je er niet was. Maar je hebt alles vastgelegd zonder dat ik het do...
26/02/2026

“Ik dacht even dat je er niet was…”

“Ik dacht even dat je er niet was. Maar je hebt alles vastgelegd zonder dat ik het door had. Ik dacht dat we een fotograaf hadden besproken, maar omdat ik je niet heb gezien dacht ik dat ik het verkeerd had begrepen. Later zag ik dat je er toch was, en bij het zien van de foto’s ontdekte ik dat je zelfs overal aanwezig was.”

Dit is een reactie die ik kreeg van een nabestaande na een uitvaart. En eerlijk? Dat is precies mijn bedoeling en tegelijk ook het mooiste compliment dat ik kan krijgen. Niet opvallen, niet storen, maar wel liefdevol en zorgvuldig de momenten vastleggen die later zo waardevol blijken te zijn. Juist op een dag waarop emoties hoog zijn en alles snel aan je voorbij gaat, wil je niet bezig zijn met de fotograaf. Je wilt er gewoon zijn – met elkaar.

Voor uitvaartondernemers is dit ook een geruststelling: weten dat je samenwerkt met iemand die het afscheid niet verstoort, maar juist aanvult. Die begrijpt dat het niet draait om de fotograaf, maar om rust, respect en het vastleggen van herinneringen – zonder dat iemand zich bekeken voelt.

Mijn werkwijze? Onzichtbaar, afgestemd, met oog voor detail én gevoel voor het moment. Zodat families achteraf kunnen zeggen: “Ik dacht even dat je er niet was, maar gelukkig was je er wel.”

Ik werk graag samen met uitvaartondernemers die fotografie zien als onderdeel van de herinnering. Ben je uitvaartondernemer en wil je sparren over hoe beeld een vaste plek kan krijgen in jouw begeleiding? Stuur me gerust een berichtje.

(Foto’s geplaatst met toestemming van de familie 🌿)

Waarom wel een fotograaf bij een bruiloft of geboorte, maar niet bij een uitvaart?Het is vanzelfsprekend om een fotograa...
24/02/2026

Waarom wel een fotograaf bij een bruiloft of geboorte, maar niet bij een uitvaart?

Het is vanzelfsprekend om een fotograaf in te schakelen bij een bruiloft en steeds vaker ook bij een geboorte. Op zulke dagen worden herinneringen vastgelegd omdat je weet: “Ik beleef het maar één keer, en ik krijg lang niet alles mee.” De emoties, de kleine momenten, de mensen om je heen – je wilt ze kunnen terugzien, delen en bewaren. Maar waarom vinden we het bij een uitvaart vaak ongemakkelijk?

Als uitvaartfotograaf zie ik het keer op keer: families twijfelen. “Is het niet raar, zo’n fotograaf op een verdrietige dag?” Of: “Is dat niet te confronterend?” Maar eerlijk is eerlijk: juist op een uitvaart wordt je óók geleefd. Je hoofd zit vol, je zit vol in je emotie, en veel momenten gaan langs je heen. Achteraf hoor ik vaak: “Ik weet er zo weinig meer van. Het ging allemaal zo snel.” Het is precies dezelfde reden waarom we een bruiloft of geboorte laten vastleggen – maar bij afscheid lijkt het ineens een taboe.

Wat ik vaak zie misgaan, is dat families onderschatten hoeveel troost en houvast beelden kunnen bieden. Niet alleen direct na het afscheid, maar ook maanden of jaren later. Foto’s maken het gesprek over verlies zachter, tastbaarder. Ze helpen herinneren aan liefde, steun en verbinding. En voor uitvaartondernemers geldt: als je rust en vertrouwen wilt bieden, betekent dat óók dat je samenwerkt met professionals die precies weten wat er op zo’n dag nodig is. Dat er een fotograaf aanwezig is die je niet tot last is maar juist ontlast doordat zij weet hoe ze te werk moet gaan.

Mijn aanpak? Ik bereid me zorgvuldig voor, stem af met de familie én de uitvaartondernemer. Ik beweeg me onzichtbaar, voel aan wanneer ik dichtbij mag komen en wanneer juist niet. Ik maak altijd de afweging: wat leg ik vast, wat niet? Waar ben ik aanwezig en wanneer trek ik mij terug? En ik neem families mee in dat proces, zodat iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt.

Uitvaartfotografie is geen luxe, maar een waardevol onderdeel van rouwverwerking. Het verdient professionaliteit en aandacht. Ik werk graag samen met uitvaartondernemers die fotografie zien als onderdeel van de herinnering. Ben je uitvaartondernemer en wil je sparren over hoe beeld een vaste plek kan krijgen in jouw begeleiding? Mijn inbox staat open.

(Foto’s geplaatst met toestemming van de familie 🌿)

Ik sta in mijn studio en pak het album zorgvuldig in. De omslag is van een zachte, fluweelachtige stof, precies in de kl...
21/02/2026

Ik sta in mijn studio en pak het album zorgvuldig in. De omslag is van een zachte, fluweelachtige stof, precies in de kleur van haar broek – met liefde uitgezocht door haar man.

Zoals altijd vertrek ik te vroeg, liever wat speling onderweg dan te laat aankomen. Pas als ik de straat inrijd, realiseer ik me dat hij praktisch om de hoek woont. Onderweg zie ik hem lopen met zijn hond. In mijn achteruitkijkspiegel zie ik hem zwaaien. We hebben elkaar gezien; ik besluit niet te wachten in de auto, maar hem tegemoet te lopen.

We begroeten elkaar. “Nog even snel de hond uitlaten voordat jij zou komen. Ik ben de hele dag weggeweest,” zegt hij. Terwijl we teruglopen naar zijn huis, praten we luchtig over van alles en nog wat. Binnen wordt de waterkoker aangezet en maakt hij de brokken voor de hond klaar, terwijl ik aan de keukentafel plaatsneem.

Hij vertelt over zijn dag, over het bezoek aan een dierbare oude collega. Als de thee klaar is, praten we verder. Mooie herinneringen komen boven, en dat brengt ons bij het album.

Ik overhandig hem het album. Hij pakt het voorzichtig uit en glijdt met zijn hand over de zachte kaft. Terwijl hij door het album bladert – het verhaal van het afscheid en de condoleance – komen er herinneringen boven. Niet alleen het album vertelt een verhaal, maar elke foto afzonderlijk: over de mensen, de momenten, zelfs over degenen die niet op de foto staan.

Tussendoor vertelt hij dat hij de foto’s al vaak op de laptop heeft bekeken. De beelden roepen meer herinneringen op dan alleen deze twee dagen. Ze brengen hem terug naar de mensen die er waren met een lach en een traan, naar de warmte van het samenzijn, het prachtige verlichte tuinpad, de buren die hielpen en ’s ochtends een erehaag vormden. Maar ook zijn kinderen en kleinkinderen, de mooie dienst, de woorden van haar zus, de muziek, de zangeres en pianist – alles wordt opnieuw beleefd. Hij wijst foto’s aan en noemt de muziekstukken. Ik hoor de muziek weer als ik naar de beelden kijk.

Tussendoor kijkt hij naar de lege plek aan tafel. Soms lijkt het of ze er gewoon weer zit.. Het gemis is er en de liefde zó voelbaar.

Na anderhalf uur neem ik afscheid. Ik vraag of ik hem een knuffel mag geven en krijg een stevige omhelzing. Terwijl hij mijn handen vasthoudt zegt hij: “Dank je wel, fijn dat je er was en dat je dit voor ons hebt vastgelegd. Maar ook dat je de moeite hebt genomen om het album langs te brengen en mijn verhaal hebt aangehoord.”

Als ik naar huis rijd, besef ik dat mijn werk zoveel meer is dan alleen foto’s maken. Het is het bewaren van herinneringen, het vastleggen van liefde en verbinding – tastbare troost, voor nu en voor later.

Wederom een hele fijne samenwerking met Uitvaartbegeleiding Esther Polman en Crematorium Hart van Berkelland

(Foto’s geplaatst met toestemming van de familie 🌿)

Het gebeurt vaker dan je denkt: tijdens een kennismaking hoor ik soms dat families twijfelen over het inschakelen van ee...
16/02/2026

Het gebeurt vaker dan je denkt: tijdens een kennismaking hoor ik soms dat families twijfelen over het inschakelen van een professionele fotograaf.

“Ome Henk heeft ook een goede camera,” zeggen ze dan. “Of buurman Jan maakt altijd zulke mooie foto’s op verjaardagen.” Het klinkt logisch – iemand in de familie die graag fotografeert, dat is toch genoeg?

Toch wordt vaak onderschat wat het verschil is tussen een liefhebbende amateur en een professionele uitvaartfotograaf. Ome Henk of buurman Jan hebben misschien een fijn oog voor een plaatje, maar missen de ervaring en het inzicht om de juiste momenten te vangen, zonder te storen of op te vallen. Ze weten niet welke details waardevol zijn om later terug te zien, of hoe je troost en verbinding in beeld brengt zonder dat het ongemakkelijk voelt.

En dan is er nog iets wat vaak vergeten wordt: ook zij nemen afscheid. Een familielid of vriend die fotografeert, beleeft de dag zelf ook intens en heeft zijn eigen verdriet. Het is een zware verantwoordelijkheid om én aanwezig te zijn als nabestaande, én te zorgen voor blijvende herinneringen voor de rest van de familie.

Juist daarom is het zo waardevol om een professionele uitvaartfotograaf in te schakelen. Iemand die met respect, rust en ervaring aanwezig is. Die weet wanneer ze even afstand neemt, en wanneer een klein gebaar of blik alles zegt. Zodat iedereen, ook Ome Henk en buurman Jan, de ruimte krijgt om afscheid te nemen en achteraf samen terug kan kijken op beelden die écht raken.

Ik werk graag samen met uitvaartondernemers die fotografie zien als onderdeel van de herinnering. Ben je uitvaartondernemer en wil je sparren over hoe beeld een vaste plek kan krijgen in jouw begeleiding? Mijn inbox staat open.



(Foto is geplaatst met toestemming van de familie 🌿)

Onzichtbaar aanwezig bij een uitvaart – waarom dat zo belangrijk isEen tijd terug was ik voor een kennismaking bij een f...
13/02/2026

Onzichtbaar aanwezig bij een uitvaart – waarom dat zo belangrijk is

Een tijd terug was ik voor een kennismaking bij een familie die twijfelde of ze wel een fotograaf wilden bij het afscheid. Hun twijfel kwam voort uit een eerdere ervaring: bij een vorige uitvaart was er een videograaf die steeds zichtbaar aanwezig was — vlakbij de familie, midden in het pad, soms zelfs in het zicht van de nabestaanden. Zij vonden dit zo ongemakkelijk en storend dat zij nu twijfelden over een fotograaf bij de uitvaart van zijn vrouw, hun moeder.

Ik vertelde hen hoe ik werk. Namelijk dat ik, als uitvaartfotograaf, het heel belangrijk vind om onzichtbaar en met respect aanwezig te zijn. Mijn doel is dat families nauwelijks merken dat ik er ben. Geen storende aanwezigheid, geen onderbreking van het afscheid, maar liefdevolle beelden die later troost bieden.

Dit hoor ik dan ook vaak terug van families: “We hadden niet eens door dat je er was, maar de foto’s zijn zo waardevol.” Dat is precies wat ik wil bereiken. De dag draait om afscheid nemen, niet om de fotograaf of videograaf.

Het vraagt om inlevingsvermogen, rust en het vermogen om aan te voelen wanneer je even afstand neemt. Zo ontstaat er ruimte voor échte emoties, zonder dat iemand zich bekeken voelt.

Wil je meer weten over mijn werkwijze of ben je benieuwd naar voorbeelden? Neem gerust contact op of stuur een berichtje. Ik denk graag mee over wat past bij jullie wensen.

Ik werk graag samen met uitvaartondernemers die fotografie zien als onderdeel van de herinnering. Ben je uitvaartondernemer en wil je sparren over hoe beeld een vaste plek kan krijgen in jouw begeleiding? Mijn inbox staat open.

Hoe het begon: mijn eerste uitvaart als fotograafOktober 2019. Mijn telefoon gaat – een appje van mijn buurman. Of hij e...
08/02/2026

Hoe het begon: mijn eerste uitvaart als fotograaf

Oktober 2019. Mijn telefoon gaat – een appje van mijn buurman. Of hij even langs mag komen. Zijn vrouw was net overleden, dus ik dacht direct dat hij hulp nodig had bij de condoleance. Maar niets was minder waar.

Hij kwam bij mij aan tafel zitten en vroeg: “Wil jij foto’s maken van het afscheid van mijn vrouw?” De buurvrouw die een tijdje ziek was. De afgelopen weken zaten we nog samen aan een glas wijn in de avond buiten op het terras, kleine momenten die nu ineens zo kostbaar leken. Ik had nooit stilgestaan bij het idee om uitvaarten te fotograferen, ook al was ik al een tijd fotograaf.

De uitvaartleider, Jeanette van Ruiterkamp, had het idee geopperd. Mijn buurman vond het mooi, maar alleen als ik het wilde doen – omdat het vertrouwd voelde. Ik hoefde niet lang na te denken. Natuurlijk wilde ik dit voor hem doen.

Een paar weken na het afscheid bracht ik hem het album. Nog geen uur later kreeg ik een berichtje terug:
“Zo mooi gedaan. Ik heb het album al een paar keer bekeken en het wordt steeds mooier.”

Dat was het begin van mijn werk als afscheidsfotograaf. Nooit gedacht dat het zo’n waardevolle herinnering zou zijn voor de nabestaanden. Sinds deze dag heb ik meer dan 80 uitvaarten vast mogen leggen.

En een foto album zit nog steeds altijd standaard bij een afscheidsreportage.

Ben jij uitvaartleider? Ik ben benieuwd: hoe kijk jij aan tegen fotografie bij een uitvaart?

(Foto’s geplaatst met toestemming van de familie 🌿)

Adres

Kottenseweg 101
Winterswijk
7115AD

Openingstijden

Maandag 09:00 - 21:00
Dinsdag 09:00 - 21:00
Woensdag 09:00 - 21:00
Donderdag 09:00 - 21:00
Vrijdag 09:00 - 21:00
Zaterdag 09:00 - 21:00
Zondag 09:00 - 21:00

Telefoon

+31622018717

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Nicky Heinne - Uitvaartfotografie nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen