26/05/2024
Al meerdere keren heb ik Marieke van de Ridder, rouwschrijver en -spreker horen spreken op een uitvaart. Wat ontzettend fijn dat zij de nabestaande op deze manier kan helpen om de juiste woorden te vinden en/of invulling te geven aan de afscheidsdienst.
En als afscheidsfotograaf fijn om te horen hoe zij ook ervaart bij familie's hoe waardevol foto's zijn, die rondom het afscheid worden gemaakt.
En ondanks dat het hier in de omgeving bij heel veel mensen nog niet bekend is hoop ik met mijn werk als afscheidsfotograaf steeds meer familie's te mogen bereiken.
Foto’s bij een uitvaart… ?!?
Na mooie muziek te hebben geluisterd, verhalen te hebben gehoord en foto’s te hebben gezien van hun geliefde, neemt de naaste familie afscheid. Eén van de jongere leden van het gezin staat twijfelend met een telefoon in de hand. Ik ga naast hem staan en vraag of hij het fijn vindt een foto te hebben als aandenken.
‘Eigenlijk wel! de bloemen, de kist, het bijzondere moment…’ ‘Zal ik een foto maken met jullie allemaal erop?’ is mijn vraag en verlegen zegt hij ‘ja’. Andere familieleden horen het en bewegen eerst een beetje schutterig, dan iets meer doelbewust in een warme, hechte groep om hun geliefde heen.
Ik maak een paar foto’s, en hou zijn telefoon bij me terwijl mensen zich weer in elkaar verdiepen en in het persoonlijke afscheid. Er vallen nog wat tranen. Af en toe maak ik zo onopvallend mogelijk een foto van de familie, de bloemen, de kist en het warme licht dat door het raam naar binnen valt.
Terwijl de familie aanstalten maakt naar de koffiekamer te vertrekken geef ik het toestel weer terug. Met een dankbaar knikje neemt hij het aan.
Een paar dagen later krijg ik een appje van zijn moeder. ‘Bedankt dat je foto’s hebt gemaakt! Wij hadden dit nooit bedacht. Maar mijn zoon heeft ze laten zien aan zijn beste vrienden, waardoor hij zijn verhaal bij hen kwijt kon. Ikzelf vind het ook fijn ze te hebben.’
Later mag ik een familie begeleiden met jonge kinderen die hun ouder verloren. Er is een fotografe aanwezig, een goede bekende van mij. Onopvallend doet ze haar werk, toch is ze iedere keer op de juiste plek, blijkt wanneer zij mij later haar werk laat zien. Ik zie het verhaal van dit afscheid aan mij voorbij trekken zoals iemand dat in woorden niet zou kunnen vertellen.
Ontroerend, sprekend en warm. Wat zal dit een waardevol aandenken aan hun ouder blijven.
Sowieso vind ik het niet vreemd om foto’s te willen hebben van zo’n ingrijpende tijd in iemands leven. Maar nu ben ik helemaal om. Een fotograaf bij een uitvaart is helemaal niet gek, kan juist heel waardevol zijn!