02/05/2026
COELIAKIE EN ONDERNEMERSCHAP
Iets om te vieren: ik ben al 15 jaar ondernemer, waarvan precies de helft met de diagnose coeliakie. En omdat mei coeliakiemaand is, neem ik jullie komende weken graag mee in dat stukje wereld achter de schermen.
Ik neem jullie mee terug naar vijf jaar geleden: een hele toffe fotoshoot voor Albert Heijn. Naast vijf supermarkten runt de eigenaar ook de grootste ambachtelijke bakkerij van de Benelux en die expertises wilden we graag combineren.
Na het brainstormen en finetunen van de plannen, volgde de shootdag. Van ‘s ochtends tot ‘s avonds laat shooten in de bakkerij, met de lekkerste broodjes en gebakjes om me heen.
Maar kan dat wel als je coeliakie hebt?
Kun je de hele dag met glutenvolle producten werken als je immuunsysteem zo heftig reageert op gluten en je eigen lijf aanvalt?
Goeie vraag. Na overleg met mijn arts en voedingsdeskundige nam ik de gok. Het was trial and error, maar als ik het goed voorbereidde zou het goed kunnen gaan.
We pakten het secuur aan: Mondkapje op en handschoenen aan om te voorkomen dat ik gluten in mijn mond zou krijgen, mijn kleren thuis bij de voordeur al uittrekken en direct in de wasmachine gooien zodat er geen meel in mijn huis kon gaan rondstuiven. En ook mijn camera moest na de shoot vakkundig worden schoongeblazen.
Ik besloot het erop te wagen. Wat kon er nou misgaan? En daarbij: als ik bang was voor wat er zou kúnnen gebeuren, dan wist ik ook nooit waar mijn grens lag. Dus vol vertrouwen ging ik aan de slag.
En toch… ondanks alle voorbereidingen, ben ik die avond doodziek geworden. Het was zo akelig heftig. De oorlog vanbinnen heeft drie weken geduurd en daarna heeft mijn lijf nog maanden in de overlevingsstand gestaan.
Ik moest een keuze maken. Want werken in een bakkerij, dat was een aanslag op mijn gezondheid. En dat betekende dat ik afscheid moest nemen van één van mijn langdurigste klanten. Met pijn in mijn hartje 💔
Soms moet je afscheid nemen van iets dierbaars, maar geloof me: er komt ook zoveel moois op je pad wat je nooit had kunnen dromen. Blijf die dingen zien! ☘️💖