Ingrid Honders Fotografie

Ingrid Honders Fotografie 📸 Afscheidsfotografie met liefde en respect
📸 Kinder- en hondenportretten
💛 Met hart en lens voor mens & dier Mensen blij maken is mijn missie!

Mensen op de foto zetten zoals ze zijn is de kers op de taart!

Soms zie je aan de buitenkant niet hoeveel er van binnen speelt.Hoe enthousiast ik eind 2025 was, vol nieuwe plannen na ...
19/04/2026

Soms zie je aan de buitenkant niet hoeveel er van binnen speelt.

Hoe enthousiast ik eind 2025 was, vol nieuwe plannen na een intens jaar, zo zwaar heb ik het eerste kwartaal van 2026 ervaren. Niet omdat er iets concreets gebeurde, maar omdat ik een flinke terugval kreeg. Er speelde van binnen zó veel, terwijl dat aan de buitenkant lang niet altijd zichtbaar is.

Misschien is dat nog wel het lastigste: dat het voor anderen lijkt alsof alles gewoon doorgaat, terwijl je zelf keihard aan het vechten bent.
In die periode merkte ik ook dat mijn vertrouwen een knauw heeft gekregen—in situaties, maar ook in sommige mensen. Dat maakt het soms extra moeilijk om open te blijven en vooruit te kijken.

Daarom heb ik bewust afstand genomen en prikkels tot een minimum beperkt. Ik zat te vol en had simpelweg geen energie meer. Ook hier niet. Ik was er soms wel, maar er kwam weinig uit mijn handen—geen foto’s, geen edits. En ja, daar baal ik nog steeds van… maar op dat moment kon het gewoon niet anders.

Begin dit jaar ben ik gestart met therapie, en eerlijk gezegd heeft dat me in een paar sessies al enorm geholpen. Ik voel dat er weer ruimte komt. Dat ik weer adem kan halen.

Langzaam komt ook de energie terug: om weer te creëren, te delen en mijn bedrijf op te pakken—want dat heeft zeker een klap gehad.

Ik ben er nog niet, maar ik ben wél weer in beweging. De komende tijd ga ik alles rustig bijwerken en weer meer laten zien. 💛

Op de foto knappe .thedobie

💛Wat een jaar… echt een jaar om niet snel te vergeten.Zoals elk jaar neem ik in december even de tijd om terug te kijken...
31/12/2025

💛

Wat een jaar… echt een jaar om niet snel te vergeten.

Zoals elk jaar neem ik in december even de tijd om terug te kijken maar dit keer kijk ik vooral uit naar het afsluiten ervan. Het was een intens jaar, vol lessen die ontzettend veel van mij hebben gevraagd. Ik ben meer dan eens tegen mijn eigen grenzen aangelopen en heb stap voor stap geleerd hoe stevig die soms kunnen zijn. 2025 stond voor mij in het teken van afscheid nemen maar ook van het verwelkomen van nieuwe mensen in mijn leven. Tegelijkertijd leerde ik bewuster omgaan met vertrouwen en met wie en wat ik toelaat in mijn leven.

Ik geloof dat elke afsluiting ruimte maakt voor iets nieuws want wanneer er deuren sluiten, openen zich andere toch? Dankbaar voor de groei die ik heb doorgemaakt, en vooral voor de mensen die er voor míj waren — die me hebben gesteund en me hebben geholpen om een nieuw pad te durven inslaan.

Ook voel ik dankbaarheid dat ik, ondanks alle hectiek, toch nog een aantal waardevolle fotoshoots mocht verzorgen, zelfs terwijl mijn bedrijf dit jaar een flinke klap te verduren kreeg.

Door het afscheid van mijn zus en zwager is voor mij opnieuw heel duidelijk geworden dat ik het gevoel uit 2017 weer wil oppakken en mij ga specialiseren in afscheidsfotografie, want daar ligt mijn hart. Met mijn camera wil ik het verhaal van afscheid vertellen, maar vooral het verhaal van liefde. ❤️

Ik ga hierin verdere cursussen volgen, want je bent nooit uitgeleerd. Achter de schermen ben ik bezig met het aanpassen van mijn website en in de loop van de tijd zal ik ook een aantal sociale media kanalen aanmaken of vernieuwen. Alles stap voor stap, maar wel in de juiste richting.
Daarnaast blijf ik ook andere vormen van fotografie doen, zoals kinder- en hondenportretten, omdat ik daar net zo intens van kan genieten.

Er liggen weer mooie activiteiten in het verschiet en er worden plannen gemaakt waar ik ooit alleen maar van durfde te dromen. Met vertrouwen laat ik 2025 achter me en stap ik met een open blik 2026 in, benieuwd naar wat het me zal brengen.

Voor iedereen wens ik licht, liefde en vertrouwen. Leef jouw mooiste leven — ook in 2026. ✨

💛Een nieuwe stap in mijn leven. Een stap die ik in 2017 al wilde zetten maar toentertijd niet gedaan heb. Een nieuwe sta...
14/11/2025

💛

Een nieuwe stap in mijn leven. Een stap die ik in 2017 al wilde zetten maar toentertijd niet gedaan heb. Een nieuwe stap in een wereld die zo bij mij past.

Wees welkom op mijn nieuwe pagina Ingrid Honders afscheids- en uitvaartfotograaf voor mens én dier.

✨Even voorstellen

Mijn naam is Ingrid Honders — afscheids- en uitvaartfotograaf voor mens én dier. Met liefde, rust en respect leg ik de momenten vast die ons het meest raken: het afscheid van iemand die ons dierbaar is. Mijn werk is puur en oprecht, ontstaan uit een diep begrip van wat verlies met een mens doet.

✨Waarom ik dit werk doe

Afscheidsfotografie is geen alledaags vak, maar voor mij voelt het als een soort van roeping. De keuze om mij hierin verder te specialiseren komt voort uit mijn eigen ervaringen met verlies.

In 1978 verloor ik op 11 jarige leeftijd mijn vader. Met alle goede bedoelingen besloot mijn moeder dat ik hem niet meer mocht zien; ik was volgens haar te jong. Achteraf niet de beste keuze omdat ik een groot deel van mijn puberjaren op het kerkhof heb doorgebracht want ondanks dat ik wist dat mijn vader niet meer terug zou komen voelde ik het niet waardoor ik het ook niet kon verwerken. Pas toen ik 23 jaar was accepteerde ik het en begon mijn rouwperiode pas echt.

Toen mijn moeder in 1997 overleed, voelde ik heel sterk dat ik haar beeld wilde vasthouden. Ik nam de tijd om naar haar te kijken, om te beseffen dat het echt was. In die periode was afscheidsfotografie nog niet gebruikelijk, maar ik weet dat zulke beelden mij enorm hadden kunnen helpen.

Dit jaar heb ik, helaas binnen een periode van slechts 2 maanden, afscheid moeten nemen van mijn zus en mijn zwager. De foto's die tijdens hun afscheidsdiensten zijn gemaakt, betekenen nu al meer voor me dan ik ooit had kunnen vermoeden. Ze laten niet alleen zien hoe bijzonder en liefdevol deze momenten waren maar brengen ook de warmte, verbondenheid en steun van iedereen die er was weer even terug.

Juist nu merk ik hoeveel verschil het maakt om zulke beelden te hebben, zeker in vergelijking met eerdere momenten van verlies waarin we niets hadden om op terug te kijken. Deze foto’s zijn voor mij een manier om hen nog even dichtbij te voelen, wanneer het gemis te groot wordt voor woorden.

Deze persoonlijke ervaringen hebben mij geleerd hoe belangrijk tastbare herinneringen zijn. Beelden kunnen steun geven, rust brengen en helpen bij de verwerking. Een foto blijft bestaan op momenten dat woorden tekortschieten.

✨Hoe ik werk

Als afscheidsfotograaf ben ik stilletjes aanwezig. Ik ben respectvol en met aandacht voor de kleine dingen: een hand die troost, een blik vol liefde, een zachte aanraking of een troostende knuffel. Momenten die je op dat moment misschien niet bewust ziet, maar die achteraf veel betekenis kunnen hebben.
Ik leg deze beelden vast met zorg en betrokkenheid — altijd in verbinding met de wensen van de familie.

✨Afscheid van een geliefd huisdier

Naast het fotograferen van uitvaarten en afscheidsmomenten van mensen, richt ik mij ook met grote betrokkenheid op afscheid van huisdieren.

Onze dieren maken deel uit van ons gezin. Ze zijn trouw, geven troost en onvoorwaardelijke liefde. Daarom voelt het afscheid vaak net zo zwaar als het verliezen van een mens.

Mijn achtergrond helpt mij om deze momenten liefdevol vast te leggen:
– Als dierenliefhebber en eigenaar heb ik mijn vele eigen dieren begeleid tijdens hun laatste reis.
– Als voormalig dierenartsassistente stond ik vaak naast baasjes die afscheid moesten nemen van hun maatje.
– Als fotograaf maak ik van deze laatste momenten een tastbare herinnering voor later.

✨Mijn missie

Het is mijn missie om waardevolle herinneringen te maken. Om met beelden steun te bieden in een periode vol verdriet. Om liefde en verbondenheid zichtbaar te maken — precies zoals ze er op dat moment zijn.
Met mijn camera vertel ik het verhaal van afscheid, maar vooral van liefde. 💖

Een paar jaar geleden heb ik jullie al eens kennis laten maken met de lieve seniorendame Mimi en haar bijzondere wens: e...
15/10/2025

Een paar jaar geleden heb ik jullie al eens kennis laten maken met de lieve seniorendame Mimi en haar bijzondere wens: een fotoshoot met een paard.

Vandaag was ik door mijn fotoarchief aan het bladeren, op zoek naar iets heel anders, toen ik deze prachtige herinnering weer tegenkwam. Destijds had ik een oproepje geplaatst — en daarop reageerden Kim en Kim met hun prachtige Tinker Luna. Samen met Joyce van .photography hebben we toen Mimi’s wens werkelijkheid gemaakt. Mimi straalde in haar schitterende rode jurk, tussen haar favoriete dieren.

De mensen die Tinker Luna kennen, weten vast dat ze een dochter heeft met de betoverende naam Mystery Surprise. En hoe bijzonder is het dan om niet alleen met Luna, maar ook met Mystery Surprise op de foto te mogen?

Kijk eens naar die lach op Mimi’s gezicht! Ze genoot met volle teugen — en precies dáár doen we het voor. Die pure, oprechte lach waar niets kunstmatigs aan was.

Ik ben en blijf enorm dankbaar dat we dit samen mogelijk hebben kunnen maken.

We zijn alweer beland in september – wat is de zomer toch snel voorbijgevlogen! 🌿De afgelopen maanden heb ik mij wat min...
02/09/2025

We zijn alweer beland in september – wat is de zomer toch snel voorbijgevlogen! 🌿

De afgelopen maanden heb ik mij wat minder laten zien, en dat had een verdrietige reden wat vele van jullie waarschijnlijk al meegekregen hebben. Het was een zware periode, zowel privé als voor mijn bedrijf. Toen ik net na die periode weer fulltime wilde gaan werken, merkte ik al snel dat het te veel was. Mijn energie was op, en dat voelde alsof ik mezelf aan het voorbijlopen was. Daarom heb ik een stap teruggezet. Heel bewust. Twee uurtjes per dag – meer niet. En gek genoeg gaf juist die keuze me weer lucht. Langzaam ben ik mijn ritme aan het terug krijgen en nu, maanden later, werk ik weer bijna fulltime. Maar het belangrijkste: ik heb opnieuw helder voor ogen waar ik met mijn bedrijf naartoe wil. 🌿

Zoals ik in mijn story al deelde, ga ik me richten op (dromerige) kinder- en hondenfotografie én afscheidsfotografie. Vooral dat laatste is iets wat ik al jaren voel en waar ik me nu eindelijk verder in wil specialiseren. Waardevolle momenten vastleggen die nooit meer terugkomen, maar wel eeuwig gekoesterd kunnen worden.

Natuurlijk kreeg ik meteen de vraag: “Fotografeer je dan geen bruiloften, zwangerschappen, loveshoots of gezinnen meer?”

Absoluut wel! Daar geniet ik nog steeds enorm van en dat blijf ik ook zeker doen. Sterker nog: later deze maand mag ik een prachtige bruiloft vastleggen van een ontzettend lief koppel, en daar kijk ik zó naar uit! 🥰

Maar als ik echt bij mezelf naar binnen kijk, dan vormen (dromerige) kinder- en hondenfotografie en afscheidsfotografie mijn grote top 3. Daar ligt mijn hart. ❤️

Op de foto zie je de prachtige Vizsla Luus, die tijdens een meeloopdag in Eersel voor mijn lens stond. Swipe naar de tweede foto om te zien hoe het beeld rechtstreeks uit mijn camera kwam. De verschillen zijn subtiel, maar juist daardoor voelt de foto voor mij helemaal af.

Vandaag is een heel bijzondere dag, want onze lieve kleindochter is 3 jaar geworden! 🎉 Wat een mijlpaal voor ons kleine,...
16/08/2025

Vandaag is een heel bijzondere dag, want onze lieve kleindochter is 3 jaar geworden! 🎉 Wat een mijlpaal voor ons kleine, grote meisje. We gaan haar een super fijne verjaardag geven en het is zo prachtig om haar te zien stralen en te merken hoe snel ze groeit dus stop de tijd!!!

Tegelijkertijd wordt mij vaak gevraagd hoe het met míj gaat. Het eerlijke antwoord is dat ik mijn ups en downs heb. Er zijn momenten dat ik lach aan de buitenkant, maar dat mijn binnenkant daar niet altijd in mee kan. Het is best een zoektocht om mijn leven weer op te pakken na dit heftig jaar. Soms voelt het zwaar, maar ik merk gelukkig dat er stap voor stap vooruitgang is. Ze zeggen wel eens: “alles heeft tijd nodig” – en dat klopt.

Maar vandaag laat ik het allemaal even los. Vandaag gaat het roer om. Want vandaag draait alles om haar, mijn kleine grote vriendin, die 3 kaarsjes mag uitblazen. 🌸✨

Lieve Ivy, ik wens je een leven vol liefde, geluk en avonturen. Dat je altijd mag blijven lachen zoals je dat nu doet, onbevangen en puur dus blijf maar springen in plassen, dansen in het rond en lachen om de gekste dingen. Jij maakt de wereld zoveel mooier, gewoon door jezelf te zijn. Ik ben dankbaar dat ik jouw oma mag zijn. 💖🎂🎈

📸Kijk toch eens naar deze knappe border collie Mack die het vorig jaar in Rotterdam zo goed zijn best gedaan heeft 😍

Oeh, het is al weer een tijdje geleden dat ik iets geplaatst heb dus meteen maar even doen. Wat vinden jullie van knappe...
02/08/2025

Oeh, het is al weer een tijdje geleden dat ik iets geplaatst heb dus meteen maar even doen. Wat vinden jullie van knappe Bailey die enorm zijn best gedaan heeft tijdens de cityshoot in Delft. Een prachtige omgeving om honden in te fotograferen dus ik ga zeker nog een keer terug.

Het is zo raar om uit de rollercoaster te stappen waar ik al vele maanden in zat, het voelt soms nog als een “zwart gat”...
06/06/2025

Het is zo raar om uit de rollercoaster te stappen waar ik al vele maanden in zat, het voelt soms nog als een “zwart gat” dus ben ik alles weer aan het oppakken wat de laatste maanden op de plank is blijven liggen. Ik ben nog steeds dankbaar voor het begrip wat er vanuit mijn klanten gekomen is. Ik heb een goede start gemaakt om veel edit werk te doen en als alles is bijgewerkt ga ik de fotoshoots weer oppakken. Wat heb ik dit gemist zeg! Ook moet ik nog op gesprek bij een bruidspaar wat later dit jaar elkaar het Ja-woord gaan geven, het is ook zo’n leuk stel dus super tof dat ik hun prachtige dag mag vast leggen. Kortom We gaan er weer voor.

Kijk eens naar deze knappe pup Silken Windsprite Dex 😍
Dit is toch een echt fotomodel? Hij past zo mooi in deze foto die ik genomen heb tijdens de meeloopdag van

Het weekend is voor de meeste weer begonnen. Wederom een drukke week gehad maar gelukkig ook wat rust momentjes kunnen p...
25/04/2025

Het weekend is voor de meeste weer begonnen. Wederom een drukke week gehad maar gelukkig ook wat rust momentjes kunnen pakken zodat ik bv deze foto van super schattige Corgi puppy Puk kon bewerken.

Is het geen cutie met die super mooie grote oren? 😍

Men zegt wel eens: “Neem je leven niet voor lief,” en dat is volstrekt waar, want niemand weet hoe het leven zal verlope...
12/04/2025

Men zegt wel eens: “Neem je leven niet voor lief,” en dat is volstrekt waar, want niemand weet hoe het leven zal verlopen.

Neem bijvoorbeeld mijn oudste zus, die nog zoveel plannen had voor de toekomst, maar vorig jaar te horen kreeg dat ze ongeneeslijk ziek is, met een prognose van slechts 6 weken als ze toen niets zou ondernemen. Gelukkig besloot ze om chemotherapie en bestraling te ondergaan, maar sinds kort is haar kanker teruggekeerd. Dit keer heeft ze gekozen om het zo te laten, aangezien de prognose niet veelbelovend was. Ze wil genieten van de tijd die ze nog heeft en niet leven als een zieke in bed door de effecten van de chemotherapie. We zijn daarom mijlpalen gaan creëren. Leuke uitjes met familie maken daar deel van uit, en ze hoopte om haar verjaardag te halen, wat gelukkig is gelukt!

Vandaag viert deze bijzondere en krachtige vrouw haar 62e verjaardag!!!
Helaas zonder haar geliefde man, die vorige maand is overleden en elke dag vreselijk gemist wordt.

Deze mijlpaal waarvan we niet wisten of die haalbaar zou zijn gaan we in een aangepaste vorm vieren.

Lieve Christel, gefeliciteerd met je 62ste verjaardag! Love You ❤️

Adres

Tilburg

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Ingrid Honders Fotografie nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen