Jody van Seggelen Fotografie

Jody van Seggelen Fotografie LIFESTYLE FOTOGRAAF
zwangerschap • geboorte • kraamtijd • newborn

Wanneer knip je de navelstreng door? Iets waar je tijdens de zwangerschap al over na kunt denken en in je geboorteplan k...
01/08/2023

Wanneer knip je de navelstreng door?

Iets waar je tijdens de zwangerschap al over na kunt denken en in je geboorteplan kunt opnemen. Niet alleen omdat het een symbolisch moment is, maar ook omdat het een belangrijk moment voor de baby is.

Je kunt nadenken over wie het doet en hoe het wordt gedaan. Naast de schaar zou je bijvoorbeeld ook kunnen kiezen voor doorbranden. Cord burning is bij een halve-Lotusgeboorte mogelijk wanneer de navelstreng helemaal is uitgeklopt. Of niet doorknippen met een volledige Lotusgeboorte waarbij deze zelf bij de navel van de baby loslaat.

Wanneer je, net als bij de geboorte waar ik deze foto heb gemaakt, kiest voor doorknippen kan je ook nadenken over het uitkloppen van de navelstreng. Hoelang wacht je?

Het wordt steeds gebruikelijker om langer te wachten met het afklemmen van de navelstreng zodat de bloedtoevoer van de placenta naar baby door blijft gaan. Het bloed van de baby gaat dan terug naar de baby met o.a. de rode bloedcellen, antistoffen, zuurstof en voedingsstoffen. Alles wat de baby goed kan gebruiken om sterker te worden!

Op deze foto kun je zien dat de navelstreng wit was en dus volledig uitgeklopt voordat deze door papa werd doorgeknipt 🤍

Waar kies je voor of hoe is het bij jouw bevalling(en) gegaan?

Die keuze is heel persoonlijk, maar het is verstandig om research te doen en vooral te doen waar jullie je prettig bij voelen 🤍

"Dit is echt niets voor mij!"Hoe vaak ik dat wel niet voor of tijdens een fotoshoot hoor. Of de opmerking "Ik ben niet z...
14/07/2023

"Dit is echt niets voor mij!"

Hoe vaak ik dat wel niet voor of tijdens een fotoshoot hoor. Of de opmerking "Ik ben niet zo fotogeniek." En ik kan je zeggen dat ik het daar nooit mee eens ben!

Het zou namelijk zo zonde zijn als dit een reden is om geen fotoshoot te doen. Uiteindelijk maak je namelijk niet alleen de foto's voor jezelf, maar ook voor de generaties na jou. Wanneer foto's jou overleven (het klinkt wat zwaar, sorry), dan is dit het enige wat jouw kinderen of geliefden nog van je hebben ♥️

En daarbij zijn er heel veel soorten fotoshoots. Dat stemmen we van tevoren met elkaar af, zodat je de foto’s krijgt die jij wilt en waar je trots op kunt zijn.

Watvoor soort fotoshoot zou jij boeken en is er iets wat je tegenhoudt?

Deze foto is er één uit de oude doos en staat los van de tekst hierboven ☺️



 

Daar is het dan. Eindelijk! Het moment dat je jouw kindje na maanden zwanger zijn vast kunt houden. Je hebt zo naar dit ...
27/06/2023

Daar is het dan. Eindelijk! Het moment dat je jouw kindje na maanden zwanger zijn vast kunt houden. Je hebt zo naar dit moment uitgekeken. Hoe zal het zijn? Hoe zal hij/zij er uitzien ? Hoe zal het voelen? Zo dichtbij in jouw armen is onbeschrijfelijk! De liefde die je tijdens de zwangerschap voelde is 100x vermenigvuldigd in een houden van dat je nog nooit hebt ervaren (sorry partners 😉). Je bent moeder van een wondertje en deze kleine baby is op dat moment heel jouw wereld ❤️💫

Dit is tenminste hoe ik het heb ervaren en dit is precies de reden waarom ik geboortes ben gaan fotograferen. Het meest bijzondere, levensveranderde moment in jouw leven die de start is van een nieuw leven als moeder. Dat verdient het om voor nu en voor later vastgelegd te worden toch?!

Nog steeds denk ik terug aan mijn bevalling en dat daar geen fotograaf bij kon zijn ivm Corona. Gelukkig hebben wij wel foto’s gemaakt door de kraamverzorgster, maar dat is natuurlijk heel anders dan wanneer een fotograaf een serie maakt.

Zou jij een fotograaf bij de bevalling willen of hoe heb je het ervaren?



Heel veel liefde voor mama’s ♥️Alle lieve mama’s, bijna-mama’s, bonus-mama’s, missende mama’s en wens-mama’s.  Vandaag d...
14/05/2023

Heel veel liefde voor mama’s ♥️

Alle lieve mama’s, bijna-mama’s, bonus-mama’s, missende mama’s en wens-mama’s.

Vandaag denk ik extra aan jullie!



Laatst maakte iemand de opmerking dat ik evenveel betrokken ben bij de moeders (to be) als hun partners zijn. Voor mij v...
03/05/2023

Laatst maakte iemand de opmerking dat ik evenveel betrokken ben bij de moeders (to be) als hun partners zijn. Voor mij voelt dat niet meer dan logisch, maar wel een enorm mooi compliment dat zij dit zei.

Wanneer ik foto’s maak, is dat meestal met één van de meest life changing momenten van een vrouw. En van haar gezin natuurlijk. Of het nu gaat om de zwangerschap, bevalling of thuis met de kleine; voor even stap ik haar wereld binnen. Iedere keer word ik dan ook enorm gelukkig van de waardevolle beelden die ik mag maken en van alle verhalen die ik hoor. Ik heb er zo door de jaren heen nogal wat gehoord en ik ben oprecht geintereseerd in hoe zij het ervaren ♥️

Wanneer zij zwanger is, wil ik weten hoe het tot nu toe gaat, hoe zij zich voelt en wat haar wensen m.b.t. de bevalling zijn. Maar ook hoe die bevalling uiteindelijk is verlopen (ik ben dol op geboorteverhalen), hoe de kleine heet en hoe het nu thuis gaat. En datzelfde geldt ook voor alle gezinnen waar ik de bevalling bij mag vastleggen of de fotoshoot thuis van de eerste periode samen.

De uitgerekende datums van ‘mijn’ mama’s to be staan in mijn agenda en ik vraag mij altijd af hoe het met ze zal gaan. Hoe leuk is het dan als er geboortekaartjes, van de baby’s die ik mocht fotograferen, op mijn deurmat vallen en dat ik op Instragram de eerste verjaardagsfeestjes voorbij zie komen?!

Ik hoop dan vooral dat iedere mama dit zo ervaart wanneer ik voor een tel onderdeel mag zijn van deze periode en net zo betrokken mag zijn als de partner.

Op mijn b***t hoop ik haar dolgelukkig te maken met de foto's van deze momenten die haar levenslang zullen bijblijven 💫

BABYKAMERTJES ~ Mijn interieurhart gaat hier altijd sneller van kloppen. Zo leuk om te zien hoeveel tijd en aandacht er ...
13/04/2023

BABYKAMERTJES ~ Mijn interieurhart gaat hier altijd sneller van kloppen. Zo leuk om te zien hoeveel tijd en aandacht er aan het (vaak kleinste) slaapkamertje is besteedt. Tijdens een newbonshoot zal ik hier dan ook altijd foto's maken; van de details of van jullie.

Zelf was ik hier vanaf het 3e trimester van mijn zwangerschap ook druk mee en dat terwijl hij de eerste 7 maanden gewoon in een co-sleeper naast mij heeft geslapen 😅 Toch was dit wel één van mijn favoriete plekjes om hem te voeden.

Wanneer ben jij met het kamertje begonnen en ging de kleine er ook daadwerkelijk slapen?





Ik zeg altijd dat het ritme tijdens een fotoshoot wordt bepaald door de baby. Dat is ook zeker zo, maar misschien nog we...
05/04/2023

Ik zeg altijd dat het ritme tijdens een fotoshoot wordt bepaald door de baby. Dat is ook zeker zo, maar misschien nog wel meer door een ouder broertje of zusje 😄

Regelmatig kom ik bij gezinnen waar een tweede kindje is geboren en de oudste rond de 2-3 jaar is. En ik kan je zeggen dat ik zelden meemaak dat de oudste even rustig blijft zitten. En dat is oké! Ik vind die eigen willetjes altijd wel leuk en met kleine opdrachtjes (kan je tellen hoeveel teentjes je broertje heeft?) kom je vaak al een heel eind. Zo ook bij deze newbornshoot. Deze foto's zijn in nog geen vijf minuten gemaakt, maar kijk hoe lief ze samen zijn 🤎

Voor de eerste newbornshoot ben ik langsgeweest en laatst weer nu ze met z'n viertjes zijn. Heel bijzonder om te zien hoe de dynamiek in het gezin is veranderd, maar vooral dat er dubbel zoveel liefde is!

Wat werkt bij jou altijd goed om de kindjes leuk op de foto te krijgen? Tips zijn alsnog meer dan welkom 😅




Ik word ondertussen wel wat ongeduldig.. Misschien heb je het onlangs wel in mijn stories voorbij zien komen; ik sta op ...
02/04/2023

Ik word ondertussen wel wat ongeduldig..

Misschien heb je het onlangs wel in mijn stories voorbij zien komen; ik sta op wacht voor een bevalling. De tweede die ik mag fotograferen en ik sta te popelen!

Voor een geboortereportage sta ik vanaf week 38 op wacht. Vandaag is het 41+4, dus de baby kan niet lang meer op zich laten wachten. En ik ben misschien wat ongeduldig, maar hoe voelen de ouders zich dan wel niet?! 😅 Zij kijken zo enorm uit naar de baby en het enige wat je kunt doen is wachten. Wachten totdat de baby het tijd vindt om te komen.

Dat is ook wat ik ga doen. En mijn tas staat klaar om ieder moment op pad te gaan. Wie weet vandaag of wordt het dan toch 41+5? 🤷🏻‍♀️



Hey Mama! Wil je ook... - Jouw kraamtijd blijven herinneren precies zoals het is?- Eindelijk foto's maken waar je trots ...
31/03/2023

Hey Mama! Wil je ook...

- Jouw kraamtijd blijven herinneren precies zoals het is?
- Eindelijk foto's maken waar je trots op bent?
- Weten waar ik als fotograaf op let wanneer ik foto's maak?
- Fotograferen voor de leuk zonder technisch gedoe?
- De momenten van nu vastleggen voor later?

Download dan gratis mijn checklist met 5 pratische tips om zelf mooiere foto's tijdens de kraamtijd (en daarna) te maken.

Ik weet zeker dat deze tips je gaan helpen om foto's te maken waar je trots op bent!

Vraag hem hier aan: https://www.jodyvanseggelen.nl/aanvraag-ebook-kraamtijd/ 💫

Benieuwd hoe het voor mij begon? Vandaag precies 4 jaar geleden volgde ik de workshop Lifestyle Newborn fotografie bij ....
30/03/2023

Benieuwd hoe het voor mij begon?

Vandaag precies 4 jaar geleden volgde ik de workshop Lifestyle Newborn fotografie bij .

Ik fotografeerde al langer, maar dat was voornamelijk reisfotografie. Tot vriendinnen vroegen of ik foto’s van de zwangerschap en/of hun kindjes wilde maken. Natuurijk! En wat vond ik het leuk! Wel merkte ik dat het eindresultaat van newbornshoots niet altijd helemaal bij mij paste. Baby’s op schapenvachtjes en iets te glad nabewerkt, je kent het wel 🤭

Toen ik op Instagram inspiratie opdeed voor een andere manier van fotograferen, ben ik een aantal fotograferen gaan volgen. Een dag later zag ik bij stories een oproep van Eline. Er had iemand afgezegd voor de cursus een paar dagen later, dus er was last minute een plekje vrij. Ik checkte mijn agenda en zonder na te denken reageerde ik en het plekje was voor mij! Alsof het zo moest zijn💫

Ik had een nieuwe liefde gevonden; ongedwongen newbornfotografie waarbij het draait om emoties en de kleine momentjes binnen het gezin.

Deze twee foto’s heb ik tijdens die workshop gemaakt. Wel opnieuw bewerkt, want dat is uiteraard door de jaren heen wat veranderd (alhoewel de zwart-wit preset bijna niet). Trots op de foto’s die ik toen heb gemaakt, dus deze verdienen gewoon weer een plekje op mijn feed.

En nog steeds iedere dag heel blij met die impulsieve actie om zonder al te lang na te denken mezelf op te geven voor deze workshop. Hoe tof dat ik dit nu mijn werk mag noemen ♥️

Het is zaterdagochtend en ik zit al een tijdje na te denken over een tekst bij deze foto van dit lieve mannetje. Ik kom ...
18/03/2023

Het is zaterdagochtend en ik zit al een tijdje na te denken over een tekst bij deze foto van dit lieve mannetje. Ik kom op niets pakkends, dus het blijft bij dit: FIJN WEEKEND!! 🤗

Swipe voor de foto zonder Insta-crop 🤎




Fotograaf zijn is het mooiste beroep wat er is! Ik ontmoet lieve mensen, ik kom op nieuwe plekken en met mijn ‘oog’ mag ...
11/03/2023

Fotograaf zijn is het mooiste beroep wat er is! Ik ontmoet lieve mensen, ik kom op nieuwe plekken en met mijn ‘oog’ mag ik mag ik jullie verhaal vertellen. En daar word ik een heel blij mens van! Ook de alledaagse verhalen, misschien wel juist die 'gewone' momenten.

Begin dit jaar ben ik op mijn privé Instagram-account begonnen met een zelfopgelegde photochallenge. Ik wilde 365 dagen lang, iedere dag een foto, gemaakt met mijn telefoon, plaatsen. Waarom? Omdat ik de grote en kleine momenten wil blijven herinneren, om beter te worden in fotograferen + bewerken met mijn telefoon en vooral om te fotograferen voor de leuk.

Dagelijks iets plaatsen bleek een hele uitdaging (het is niet gelukt en ik ben redelijk snel weer gestopt🫣😅), maar het is nog steeds een goede motivatie om met aandacht de alledaagse momenten te documenteren. En vooral de momenten met Viggo. Zijn favoriete speelgoed van dit moment, zijn opeens ontstaande obsessie voor de televisie, zijn rode wangen van de kiezen die doorkomen en ga zo maar door. Als er één cliché waar is, dan is het wel dat bij de kleintjes alles ontzettend snel gaat en die herinneringen wil je zo lang mogelijk vasthouden.

Dat kan ik ook voor jou doen. Niet iedere dag natuurlijk, maar met een Day in the Life-reportage kom ik een ochtend/middag bij jullie thuis en maak ik een mooie serie van een dag in jullie leven als gezin. Een waardevolle documentatie voor nu en later ❤️



Adres

The Hague

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Jody van Seggelen Fotografie nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen