Merel Steenwijk Fotografie

Merel Steenwijk Fotografie Lifestyle fotograaf met liefde voor het mooiste licht

Whoops, dat is even geleden 👋🏻. Na weken van heerlijke drukte (kinderkamp, Marrakech, juf, het echte leven) vandaag eind...
08/06/2026

Whoops, dat is even geleden 👋🏻. Na weken van heerlijke drukte (kinderkamp, Marrakech, juf, het echte leven) vandaag eindelijk weer eens werken in een doodstil huis. Vet verkouden (lang leven het weer wat gaat van warm naar koud naar weer warm en weer terug naar koud) maar ik kan weer even door al mijn werk en administratie heen racen. Zo fijn!

Mijn schrijversbrein moet nog wel weer even aangezwengeld worden. Het is heerlijk om zo lang even niet te hoeven bekommeren om het hele sociale online gebeuren, maar daarbij verstoft het daarboven allemaal wel weer even.

Gelukkig verstoft mijn camera niet. Wekelijks staan er nog shoots gepland, zo fijn! Dat zie je hier niet altijd terug, ik mag dan helaas ook niet veel meer delen. Snap ik uiteraard, er verandert ook zoveel. Maar stiekem ook echt wel heel jammer en soms een tikkie lastig.

Nu vond ik deze fantastische beelden nog van tijdens de Golden Hour workshop in april. Het zijn er maar een paar, want het belangrijkste voor mij tijdens een workshop is toch wel achter de cursisten staan (en niet vol voor hun camera) om ze te begeleiden en te helpen waar nodig.

In augustus zal er nog 1 Golden Hour workshop plaatsvinden van dit jaar. Daarmee is mijn agenda voor dit jaar helemaal gevuld en zal ik in de wintermaanden tijd gaan vrijmaken voor nieuwe ideeën. Want die zijn er genoeg, er borrelt zoveel op achter de schermen. Maar voor nu is mijn tijd verdeelt over mijn heerlijke gezin, 2 dagen voor de klas staan en 1 a 2 fotoshoots per week. Ooh en straks natuurlijk een aantal weken zomervakantie! Kannie wachten 😎☀️

Gaan voor goud! 🧡Dat is mijn missie tijdens een fotoshoot. En van elke fotograaf uiteraard, niemand klikt maar wat raak ...
20/04/2026

Gaan voor goud! 🧡

Dat is mijn missie tijdens een fotoshoot. En van elke fotograaf uiteraard, niemand klikt maar wat raak en maakt foto’s die je net zo goed met je telefoon had kunnen maken. Bijna elke fotograaf is wel perfectionistisch en wilt niets liever dan de mooiste beelden afleveren.

Nu wil ik niets liever dan foto’s met letterlijk een gouden randje. Een randje van goud door de zon. Ik ga elke Golden Hour shoot weer voor het hoogst haalbare. De zon erbij betrekken, op welke manieren dat ook lukt. Ik kan natuurlijk niks garanderen, het weer valt niet te regisseren. Maar als het wel lukt en er is een prachtige Golden Hour....
...dan sta ik aan alle kanten aan! En die liefde, die passie, die geef ik mee tijdens mijn Golden Hour Workshop. Van 2 uur lang theorie, naar een uitgebreid diner, door naar een praktijkshoot van 1,5 uur waarin ik bij constant meekijk op de camera’s, tot een online 1 op 1 sessie waarin we de foto’s en alle vragen nog eens bespreken. Het is niet zomaar een ‘Ik vertel wel even hoe het moet’ workshop. Het is van het begin tot eind een ontdekking voor jou om de zon te omarmen en vol zelfvertrouwen jouw Golden Hour shoots tegemoet te kunnen gaan. Niet meer het vermijden van dit felle licht, maar om het van begin tot eind te begrijpen en ermee te kunnen spelen.

Afgelopen zaterdag was de eerste Golden Hour Workshop en ooh wat stond ik weer aan. Zo’n enorme leuke groep fotografen (zijn ze elke groep opnieuw weer!) en ze waren zo enthousiast.

De maand mei kan ik helaas geen workshop geven ivm met een volle agenda (zit stiekem een reisje Marrakech bij in ;)) maar juni moet gaan lukken. En wie weet nog augustus. Hoe graag ik ook elke maand een Golden Hour Workshop zou willen geven, de seizoenen en mijn agenda laten het niet altijd toe. Dus mocht je een keer mee willen doen, twijfel niet. Of stuur anders een DM met je vragen, ik beantwoord ze met alle liefde!

Wat een geluk 🙌🏻😅Beetje gevaarlijk eigenlijk om nu te hard te juichen, want straks krijgen we het alsnog over ons heen 🌧...
16/04/2026

Wat een geluk 🙌🏻😅

Beetje gevaarlijk eigenlijk om nu te hard te juichen, want straks krijgen we het alsnog over ons heen 🌧️

Maar zaterdag start de eerste Golden Hour Worshop van het jaar weer! Mega veel zin om met 4 fotografen aan de slag te gaan met dit aller-allermooiste licht. Plus nog last minute 2 hele mooie gezinnen als model kunnen regelen. Zo fijn! Het enige was het weer. Gisteren stond er nog 🌧️ voorspeld. Nu doen we de praktijk dan zeker nog een keer over, maar het allerleukste is toch wel om deze direct achter de theorie (plus een heerlijk diner 🤤) te kunnen doen.

En wat vertelde buienradar mij vanochtend? Het wordt zaterdagavond gewoon ☀️☀️

Nu keihard blijven duimen dat dit zo blijft, want het is en blijft Nederland 🤞🏻!

Wintermodus: UIT. Fotografie-kriebels: AAN! 🚀Ik begin officieel uit m’n winterslaap te komen. Ik moest zelfs even zoeken...
25/03/2026

Wintermodus: UIT. Fotografie-kriebels: AAN! 🚀

Ik begin officieel uit m’n winterslaap te komen. Ik moest zelfs even zoeken naar knop op insta om een bericht te plaatsen 🫢. Het voelt als een eeuwigheid geleden dat ik hier wat heb gepost. Maar nu alles weer begint te kriebelen, ik weer wat ruimte in mijn hoofd heb, kan ik niet wachten om weer te beginnen aan het Golden Hour seizoen. Kom maar op met de mooiste zonsondergangen.

Dat jullie er ook zin in hebben, blijkt wel: de workshop in april is officieel VOL! ✨ Dank jullie wel voor het enthousiasme. Ik heb er nu al zin in om samen die gouden uurtjes te vangen 🙌🏻

En hoe tof is deze nieuwe jurk in de cliënt closet? Die moest even afgestoft worden, want ik had ‘m al even liggen. Maar nu dus eindelijk ook echt kunnen vastleggen.

23/02/2026

Yes, de Golden Hour Workshops gaan weer bijna van start 🥳

Jouw kans om niet zomaar meer foto’s te maken, maar om schilderijtjes af te kunnen leveren. Waarbij je leert ‘schilderen’ met het mooiste licht van de dag 🖌️ Zodat jouw foto’s van oké naar ‘wauw 🤩’ gaan en je een enorme groei maakt als fotograaf.

Van A tot Z leer je werkelijk alles over het gouden uur. Van instellingen, klantencontact, 7 manieren van licht vangen, editten tot het daadwerkelijk fotograferen en een boost aan je portfolio geven.

Wil jij erbij zijn? Meld je dan aan via een DM of bekijk mijn website voor meer informatie en all data 📅

‘Wat maak jij jezelf het moeilijk’ 😥Het was een collega-fotograaf die deze opmerking maakte toen ik vertelde dat ik echt...
23/02/2026

‘Wat maak jij jezelf het moeilijk’ 😥

Het was een collega-fotograaf die deze opmerking maakte toen ik vertelde dat ik echt alleen maar fotografeer tijdens Golden Hour. En daar heeft ze zeker op een bepaald punt gelijk in. Want ik stel mij enorm afhankelijk op van het weer. Werkt het weer niet mee, dan moet ik mijn agenda weer omgooien. Ik kan alleen maar in de avonden fotograferen (in de winter eind van de middag) en hoogzomer ben ik enorm laat pas weer thuis. Overdag (onder schooltijd) zou handiger zijn geweest, maar is dus geen optie.

Want ja, ik maak het mezelf moeilijk. Maar ik zou niet anders willen. Het gouden uurtje geeft mij zo enorm veel energie en creatieve mogelijkheden🤩. Het geeft de foto’s een enorm wauw-effect en het gouden randje straalt om de mensen heen. De zon in de zee zien zakken en dat laatste straaltje licht nog kunnen vangen, is wat voor mij een foto zoveel extra waarde geeft. Het is niet meer zomaar een shoot, het is een avontuur in de duinen en bij de zee waarbij het licht die magische rol heeft tot het einde. Ik sta 200% achter mijn keuze om alleen nog maar te fotograferen tijdens zonsondergang. Omdat ik niet zomaar foto’s af wil leveren, maar schilderijtjes die voor jullie de meest waardevolle en mooiste herinneringen zijn.

Dus als het 100 tinten grijs is verplaatst ik de shoot. Als kinderen niet zo laat op kunnen blijven (wat ze tot nu toe altijd wel kunnen tot grote verrassing van de ouders ;)) dan kijken we naar de meest geschikte maand of eventueel een zonsopgang-shoot. Mijn kracht ligt tijdens het gouden uurtje en daar ga ik volledig voor.

Wil jij als fotograaf ook de Golden Hour shoots volledig onder de knie krijgen en jouw foto’s naar een veel hoger level brengen? Doe dan mee tijdens de Golden Hour Workshop op zaterdag 18 april van 15:00 tot 20:30. Let op, er zijn nog maar 2 plekjes beschikbaar! Meld je aan via een DM of bekijk mijn website voor meer informatie en de overige workshops-data

Zo ik begin weer een beetje te landen 🛬 Na mijn nogal snelle beslissing om toch weer terug het onderwijs in te gaan, ver...
02/02/2026

Zo ik begin weer een beetje te landen 🛬

Na mijn nogal snelle beslissing om toch weer terug het onderwijs in te gaan, veranderde mijn werkweek direct. Waar ik normaal gesproken de hele maandag aan mijn bedrijf zat en de rest van de week her en der wat tijd wist te vinden hiervoor, gingen er opeens drastisch wat uren af. De woensdagen en de vrijdagen sta ik nu voor de klas. En naast dat ik nu veel minder tijd heb voor fotografie, vraagt het lesgeven ook echt wel weer veel energie. Ik ben gesloopt na een dag voor de klas (was even vergeten hoe intensief 27 sc***jes van 7 jaar zijn).

Maar ik heb meer rust dan ooit. En dat klinkt enorm dubbel. Want ik werk harder dan ooit. Ik ben ‘s avonds moe (zeg maar gesloopt ;)), krijg zoveel nieuwe indrukken weer mee die ik moet verwerken. En toch...toch ben ik zoveel relaxer!

Er is een druk van mij afgevallen. De druk om mezelf te moeten laten zien, om elke maand weer wat nieuws te bedenken en te verkopen. Instagram wordt niet geopend op de dagen dat ik voor de klas sta. Het doet mij zoveel minder. Alsof ik eindelijk weer dat stukje van mezelf, wie ik echt ben zonder sociale media, aan het terugvinden ben.

Het meest bijzondere is toch wel dat ik jaardoelen van 2026 nu al aan het behalen ben. En daar stond dit jaar geen bepaalde omzetdoel bij, geen dure aankopen die ik wilde doen. Maar ik had bij mijn doelen opgeschreven dat ik zoveel meer rust en persoonlijke aandacht wilde (geven). Meer gesprekken voeren, meer 1 op 1 met de kids op pad. En nu ik terug kijk op de maand januari is mij dit eindelijk ook echt al zoveel meer gelukt. Er is ondanks de drukke werkweek, ruimte bijgekomen.

Ik zeg niet dat ik nu de perfecte balans hebt gevonden. ‘Balans’ vind ik sowieso een irritant woord, de ene week heb je ‘m en de andere week lijkt die te zijn gevlogen. Maar ik heb voor nu wel mijn werk(week) gevonden wat past bij mij. Met beide benen op de grond van betekenis kunnen zijn. Zowel in het onderwijs als fotograaf zijnde. En nog meer offline de mooiste en meest waardevolle momenten mogen beleven.

Opnieuw een mededeling.....🤓Nu mijn werkweek plotseling totaal is veranderd, vraagt dat ook om andere fotografie-keuzes ...
23/01/2026

Opnieuw een mededeling.....🤓

Nu mijn werkweek plotseling totaal is veranderd, vraagt dat ook om andere fotografie-keuzes te maken. Dat betekent dat ik ga stoppen met een soort fotoshoot en er een ‘nieuw’ aanbod voor in de plaats ga brengen.

Wat gaat er uit? ❌
Vanaf nu ga ik stoppen met newbornshoots. Ik deelde al weinig foto’s van de newbornshoots die ik deed. Want ik deed ze nog best veel, ze vulden vooral mijn agenda in de winter. Maar nu ik 2 dagen weer in vaste loondienst ben, wil ik niet nog een dag in de week op pad. Ik heb nog een sc***je van 2 jaar oud thuis rondlopen, daar wil ik nog volop van genieten. Dus de ritjes door het land naar de nieuwste en liefste mini-mensjes gaan uit mijn agenda. Ik deed ze met enorm veel liefde en het was keer op keer enorm bijzonder om het kleine en prille geluk in een gezin vast te mogen leggen. En uiteraard blijven de newbornshoots die nu nog gepland staan, gewoon doorgaan. Maar daarna zal ik dus geen nieuwe newbornshoots meer aannemen.

Wat komt er voor in de plaats? ✅
Ik ga mij volledig richten op Golden Hour shoots. De avonden aan zee met de zon die een gouden warme gloed meegeeft, geven mij zo enorm veel energie. Het zijn mijn lievelings. De mooiste zwangeren en de leukste gezinnen mocht ik al jaar in jaar uit meenemen naar het mooiste plekje in Den Haag. Maar daar komen nu ook stelletjes bij. Ze zijn er even uit geweest, maar nu dus weer terug: Couple Shoots! Ik vond het altijd zo enorm leuk om met een stel op pad te mogen en hun verhaal samen op een heerlijke vrije manier vast te mogen leggen. Dus vanaf ook weer te boeken en straks ook te vinden op mijn (nieuwe) website.

Voor nu waren dat even de mededelingen hoor ;)! De Golden Hour workshops blijven nog steeds staan. Dus mocht je jouw Golden Hour shoots straks naar een veel hoger niveau willen brengen, check dan mijn (nu nog oude) website voor de data en alle informatie.

Als ik iemand heb verbaasd.......dan ben ik het zelf wel. Want waar ik 3 maanden geleden nog heel duidelijk zei dat ik e...
16/01/2026

Als ik iemand heb verbaasd....
...dan ben ik het zelf wel.

Want waar ik 3 maanden geleden nog heel duidelijk zei dat ik echt nog niet het onderwijs in ging, sta ik nu opeens weer 1,5 dag voor de klas!

Wat ervoor heeft gezorgd dat ik zo plotseling weer terug ben gegaan? Het is in ieder geval niet dat ik het fotograferen niet meer leuk vind of dat ik stop met workshops geven of het Focus 9 traject. Dat doe ik nog steeds met zoveel passie en plezier, hier blijf ik ook met heel veel liefde mee doorgaan.

En toch...zat er iets te wringen. De druk werd groter en ik begon steeds meer mezelf te verliezen. Het hele online gebeuren, de wereld waar ik in werd gezogen, ging mij steeds meer tegenstaan. Waar Instagram 5 jaar geleden nog een gezellig platform was om foto’s te posten, is het nu een te grote schreeuw om aandacht geworden. Het hele zien en gezien moeten worden, mee gaan in algoritmes, nog meer posten en herhalen, marketingtrucjes uitvoeren en steeds maar iets uit de kast moeten trekken om nog in de markt te passen, ging mij tegenstaan.

En begrijp mij niet verkeerd, want er zijn ook echt enorm veel leuke en goeie ondernemers die ik met heel veel plezier volg. Dus nee, het is niet dat ik mij tegen alles keer. Zeker niet. Maar ik zelf pas er niet tussen, ik mistte het offline leven en daar van betekenis kunnen zijn. Ik wilde niet meer met mezelf in discussie, omdat ik aan de ene kant iets moest doen maar aan de andere kant het echt niet wilde.

En zo tijdens 1e kerstdag aan tafel met mijn zussen, toen ik weer opnieuw negatief was over het hele online gebeuren, wist ik het stiekem eigenlijk al. Ik moet stoppen met mopperen en actie ondernemen. Ik moet uitzoeken wat nu echt bij mij past, waar ik gelukkig van word.

Nu sta ik dus opeens weer 1,5 dag voor de klas. Op een kleine school die meteen als een warm bad voelt. Collega’s die enorm betrokken zijn en mij met open armen hebben ontvangen.

En dat ik zo deze keuze heb gemaakt, voelt enorm goed voor nu. Geen idee waar ik volgend jaar sta, maar dat maakt alles ook zo leuk. Het ligt open, ik volg mijn eigen seizoenen. Mijn motto naast ‘Het komt wel goed’?! Dat is vanaf nu: ‘Zeg nooit nooit’ ;))!

Wat nou…….als het strand niet bepaald om de hoek is voor je?! Als je er zelfs 2 uur voor in de auto moet zitten? Maar he...
09/01/2026

Wat nou…

….als het strand niet bepaald om de hoek is voor je?! Als je er zelfs 2 uur voor in de auto moet zitten? Maar het strand en de zee wel je lievelingsplek is? En je eigenlijk niets liever zou willen dan daar de mooiste (foto) herinneringen maken?

Dan rij je of een dag een heel eind heen en weer of je boekt een weekendje Den Haag. Bijvoorbeeld op het Kijkduinpark, zoals dit lieve gezinnetje deed. Zo leuk dat er naast een fotoshoot moment, meteen een heel weekend vol met herinneringen van wordt gemaakt ☺️.

Dus als je nu aan de andere kant van het land woont maar het strand ook echt een bijzonder plekje bij je heeft, laat dan de afstand je niet tegenhouden. Het is het echt waard ☺️! Zelfs in de winter 🙌🏻

Adres

The Hague

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Merel Steenwijk Fotografie nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Merel Steenwijk Fotografie:

Delen