23/12/2023
โจ๐ธDe Vrouwen van '63 - 63/63
Ik ben Jolanda, geboren als Jolanda Jacqueline Reen, 2 maart 1963. Als eerste kind van Joop en Wybe Reen-Edel in Sneek. Opgegroeid in de binnenstad van Sneek. Ik heb nog een jongere broer. We hadden een gelukkige, sportieve jeugd. Mijn moeder gaf gymnastieklessen bij TGP en ik was bijna elke dag te vinden in de gymzaal. We volleybalden ook allemaal en turnden ook zelf, mijn broertje en ik. Verder waren we in de zomer altijd op het water te vinden. Toen ik 27 was trouwde ik met Erik, we ontmoeten elkaar in Heeg en wonen nu ook in Heeg zoveel jaar later. We hebben samen 3 geweldige โwereldโ kinderen, van bijna 25, bijna 23 en 19 jaar. De oudste twee wonen/studeren/werken in Groningen en de jongste zal volgend jaar ook wel volgen, ze studeert al in Groningen.
๐๐ ๐ฏ๐ซ๐๐ ๐๐ง ๐๐๐ง '๐๐ ๐๐ซ๐จ๐ฎ๐ฐ๐๐ง ๐ฏ๐๐ง '๐๐
๐. ๐๐ข๐ฃ๐ง๐ ๐๐ ๐ฃ๐๐๐ซ ๐๐๐ก๐ญ๐๐ซ ๐ฃ๐, ๐ข๐ฌ ๐ฃ๐ ๐๐๐๐ฅ๐ ๐ฏ๐๐ง ๐ก๐๐ญ ๐ฅ๐๐ฏ๐๐ง ๐ง๐ฎ ๐๐ง๐๐๐ซ๐ฌ ๐๐๐ง ๐ญ๐จ๐๐ง ๐ฃ๐ ๐ฃ๐จ๐ง๐ ๐๐ซ ๐ฐ๐๐ฌ?
Zelfbedacht deze vraag, maar vind het een moeilijke. Tuurlijk de wereld is anders dan vroeger en vroeger stond ik anders in het leven. Wat verlegen en onzeker, hahaha dat is helemaal weg gelukkig, maar ook veel naรฏever. Het is natuurlijk niet altijd zoals het eruitziet, dat weet je nu na 60 jaar.
๐. ๐๐ข๐ ๐ณ๐ข๐ฃ๐ง ๐๐ ๐๐๐ฅ๐๐ง๐ ๐ซ๐ข๐ฃ๐ค๐ ๐ฆ๐๐ง๐ฌ๐๐ง ๐ข๐ง ๐ฃ๐ ๐ฅ๐๐ฏ๐๐ง?
Natuurlijk mijn man Erik, mijn drie kinderen, mijn moeder van 89 die nog werkt en mijn schoonouders / familie en onze lieve vrienden.
๐. ๐๐๐ฅ๐ค๐ ๐๐ซ๐ฏ๐๐ซ๐ข๐ง๐ ๐จ๐ ๐ ๐๐๐๐ฎ๐ซ๐ญ๐๐ง๐ข๐ฌ ๐ก๐๐๐๐ญ ๐๐ข๐ฃ๐ ๐๐๐ซ๐๐ ๐๐ง ๐๐๐ง ๐ฐ๐ข๐ ๐ฃ๐ ๐ง๐ฎ ๐๐๐ง๐ญ?
Erik is in 2002 heel erg ziek geweest en ikzelf in 2007. Dat waren heftige tijden. Gelukkig hebben we het beiden overleefd, maar dat scheelde niet heel veel. Dan word je wel dankbaarder voor het leven. En de komst van onze drie kinderen, zo uniek en zo bijzonder, maakt dat we ons als gezin zo compleet voelen. We zijn zo supertrots op hen alledrie. Hoe ze hun eigen weg kiezen in het leven en dat ze van die prachtige mooie mensen worden.
En wat mij heeft veranderd en veel zelfstandiger heeft gemaakt is de switch naar Fotograaf een jaar of 13 geleden. Iets waar ik nog elke dag blij van wordt.
๐. ๐๐๐ญ ๐ฐ๐ข๐ฅ ๐ฃ๐ ๐ก๐๐๐ฅ ๐ ๐ซ๐๐๐ ๐ง๐จ๐ ๐๐๐ง๐ฌ ๐๐จ๐๐ง ๐ข๐ง ๐๐ ๐ญ๐จ๐๐ค๐จ๐ฆ๐ฌ๐ญ?
Natuurlijk hoop ik dat we nog heel lang gezond blijven. Verder heb ik niet veel wensen. Ik blijf mezelf ontwikkelen op mijn vakgebied en volg workshops en opleidingen.
Wel zou ik nog wel eens een reis willen maken naar Schotland en/of Ierland samen met Erik.
En โฆ.. ik zou heel graag een boek willen uitgeven van al jullie 63 portretten met verhalen.๐
Nou en dit was het dan โฆ.. In bijna twee jaar tijd heb ik 63 vrouwen uit โ63 gefotografeerd. Met ze aan tafel gezeten, koffie gedronken, gelachen, gehuild en vooral genoten van jullie allemaal.
Wat een bijzonder project was dit voor mij. Dank jullie wel allemaal dat jullie er waren en bedank voor jullie deelname. Toppers zijn jullie!!!