12/12/2020
Let op: lang verhaal op komst.
Laten we even eerlijk zijn: 2020 was gewoon een k*tjaar. Ik heb er geen andere term voor.
Natuurlijk gold dat voor bijna iedereen, maar dat verzachtte het leed maar deels. Laat ik bij het begin beginnen.
In 2019 ging bij ons iets kriebelen. We woonden in een ruime, vrij nieuwe tweekapper en waren daar eigenlijk heel gelukkig. Maar, er knaagde iets. De vaste lasten waren hoog, er stond een grote kamer compleet leeg en aan het eind van de maand was het altijd puzzelen om de boel bij elkaar te houden.
Wat was eigenlijk de meerwaarde van die struggle? Wat nu als we ons huis zouden verkopen, een kleiner huis terugkopen en daardoor meer geld overhouden voor leuke dingen. Lange reizen met onze kinderen, vaker uit eten, museumbezoeken etc. Dat klonk goed en dat hebben we dus vorig jaar gedaan.
Eind vorig jaar schreef ik een lange blog over ons bedrijf in 2018 en 2019 (die ik nooit heb gepubliceerd), en die eindigde ik met deze woorden:
2020, het jaar van de waarheid.
We waren klaar voor een nieuwe periode in ons leven met financiële vrijheid en veel toffe bruiloften.
En toen kwam COVID-19.
Zoals ik al zei: k*t.
Veel bruidsparen verzetten (begrijpelijk) hun bruiloft voor bepaalde en soms onbepaalde tijd en onze inkomsten kelderden drastisch. Mitzy ging tegen alle verwachtingen in weer in het ziekenhuis werken in Rotterdam om ons ‘scheepje drijvend te houden’. De held. Ik ging de werkzaamheden van ons bedrijf op me nemen.
Ik ben dit jaar zoekend geweest naar hoe ik onze onderneming weer vorm kon geven en heb met hulp van anderen de zakelijke fotografie uit weten te breiden en dat hielp. Ook hebben we uiteindelijk nog 6 bruiloften in afgeslankte vorm wel kunnen fotograferen en dat was heerlijk.
Intussen gingen er allerlei award wedstrijden op het gebied van trouwfotografie gewoon door. En we zijn daar ook gewoon voor blijven insturen. Gelukkig maar, want als prachtig lichtpuntje zo aan het eind van dit jaar sta ik in de top 10 van Nederlandse fotografen bij This is Reportage. Een fotografie-community die als tagline heeft: nothing posed, nothing staged. Een slogan naar ons hart, want dat is exact hoe wij fotograferen.
Met 2 story-awards en 1 ‘gewone’ award sta ik op plaats 9 tussen allerlei andere geweldige fotografen in Nederland en daar ben ik ongelooflijk blij mee en trots op.
Het maakt dit jaar een beetje goed. Superfijn om het zo te kunnen eindigen!
Hier vind je de lijst van de top 10 van Nederland: https://thisisreportage.com/top-10-netherlands-photographers-of-2020/
En hier mijn profiel bij This is Reportage met daarop mijn awards: https://thisisreportage.com/p/petergeluk/