04/04/2021
Vrolijk Paas ach...
Religie is altijd weer een heet hangijzer en helaas al eeuwen het onderwerp van veel leed en strijd. Veel religies lijken zo ver uit elkaar te staan, compleet andere normen en waarden! Maar is dat wel zo? Als je je echt gaat verdiepen lijkt de basisboodschap van elke religie toch neer te komen op hetzelfde; liefde en respect voor alles wat leeft. Waarom kan deze boodschap dan niet gezamenlijk uitgedragen worden? Religies hebben in de loop van de tijd veel van elkaar overgenomen; het oude testament is nagenoeg hetzelfde als de Thora en ook in de Koran komen veel verhalen overeen met de Bijbel en dus de Thora. Deze religies kennen ook veel dezelfde personages, ze hebben ze enkel een andere rol toebedeeld gekregen.
De Christenen hebben het tot kunst verheven om zich feestdagen toe te eigenen. Kerst (Jezus van Nazareth is ergens in maart geboren dames en heren!) is daar een mooi voorbeeld van; het heidense lichtfeest werd gebombardeerd tot DE geboorte dag van de Christenen. En vandaag vieren we dan ook Pasen: de wederopstanding van Jesus. Of vieren we deze week Pesach: het wegkomen van het Joodse volk aan de egyptenaren, het verhaal van Mozes? Het feest dat Jesus als Jood vierde.
Wij thuis vieren Pasen als een feest waar wederopstanding, nieuw begin, licht, lente en het afsluiten van een donkere periode centraal staat. We eten eieren, Matzes en heel veel chocolade. Wij doen de grote mix & match in dit huis. Want als de basis zo hetzelfde is kunnen we nooit echt ver van elkaar afstaan toch? Laat deze Lente alsjeblieft een nieuw begin zijn, een wederopstanding van de basis, licht brengend na een donkere periode, laten we niet zo ver uit elkaar staan maar met liefde en respect naar elkaar kijken en lekker mixen & matchen!
Liefs, Pw