30/06/2023
30 dagen terug bracht een eurekamoment onder de do**he me in deze “Days in June” zoveel mogelijk zichtbaar te zijn en mijn verhaal te delen. Zonder vooraf geschreven posts, maar elke dag voelen wat er naar boven komt en te vertellen valt. Vanuit een wens samen met jou te ontrafelen waar het volgende hoofdstuk begint in mijn verhaal.
Toegegeven: het is niet per sé het meest handige om te doen in je drukste maand (deze ezel stoot zich wél meermaals aan dezelfde steen), en ik heb mezelf zeker creatief uitgedaagd, maar desalniettemin was het iets wat ik niet had willen missen.
Het schrijven over het verhaal van mijn gezin, het overlijden van mijn ouders en zo de ontrafeling van mijzelf en mijn plek in de wereld, heeft veel met me gedaan. Elke dag had ik een mini-reality check - terug naar momenten die op dat moment zo écht waren, maar nu soms voelen als een vorig leven, een schim op wat er nu weer zo echt lijkt. Dat werd versterkt door terug in contact te zijn met mensen uit die vorige levens: klasgenootjes van de basisschool of oud-collega’s. Wat tegelijkertijd ook weer zo bijzonder is om te ervaren, met het besef hoe groot en rijk mijn netwerk eigenlijk is.
Dat alles brengt me ook tot de (voorlopige) conclusie of rode draad van mijn verhaal: een aaneenschakeling van vergankelijke cycli, identiteiten die komen en gaan, leven en sterven. Het afgelopen jaar was het hoogtepunt, waarin ik letterlijk en figuurlijk heb geleerd om met mezelf te leven en de kunst van het loslaten heb ontdekt. Dat is nog steeds gaande en deze maand was daar een uiterlijke manifestatie van.
Het voelde als nodig het plaatje helemaal op te tekenen - voor nu niet alleen mezelf, maar ook naar de buiten toe - omdat het zo’n belangrijk onderdeel is van wie ik ben en wil zijn, vooral als creatieve maker en zender van verhalen.
Ik heb al ontluikingen van mijn volgende stappen beseft. Sommige wist ik al en zijn alleen maar duidelijker geworden, andere zijn gaandeweg gekomen. In true fashion van een goed verhaal houd ik die nog even voor mezelf als cliffhanger. Voor nu zie ik vooral uit naar een zomer die ik wil invullen met inspiratie, verder ontdekken en ruimte maken voor vertraging, om zo in te voelen hoe het pad zich voor me gaat vormen.
Ontzettend dankbaar ben ik voor alle lieve, warme, inspirerende en steunende reacties. Ze kwamen van allerlei kanten en het doet me veel te zien hoeveel er van jullie dagelijks bij waren met mij deze maand. Dankjewel, dankjewel, en tot snel.