Past & Present fotografie

| Dit is waarom mijn werk zoveel meer is dan foto's makenSoms sta ik tijdens een shoot even stil bij hoe bijzonder mijn ...
17/06/2026

| Dit is waarom mijn werk zoveel meer is dan foto's maken
Soms sta ik tijdens een shoot even stil bij hoe bijzonder mijn werk eigenlijk is. En ja, heb al duizenden keren gezegd dat ik gewoon een onwijze mazzelbips ben!
Voor dit gezin mocht ik niet alleen de zwangerschap, newbornshoot en cakesmash van deze kleine man vastleggen, maar een aantal jaren eerder ook precies dezelfde mijlpalen van zijn grote zus. Dat betekent dat dit inmiddels shoot nummer 6 voor dit gezin was.
En eerlijk? Dat blijft speciaal!!
Ik zie gezinnen groeien, broertjes en zusjes erbij komen, baby's veranderen in peuters en peuters veranderen in grote kinderen met een eigen mening. Het voelt soms alsof ik een klein stukje mag meelopen in jullie verhaal.
Ik ben ontzettend dankbaar voor alle gezinnen die jaar na jaar terug blijven komen. Dat vertrouwen betekent echt meer dan jullie misschien denken.
Nu ben ik benieuwd... Wat is de meest bijzondere shoot die jullie ooit hebben laten maken? En hoeveel shoots heb jij inmiddels bij dezelfde fotograaf gedaan?

10/06/2026

| Reality check(in)!
Ik kan kort zijn... sommige dagen gaan gewoon beter dan andere dagen!
Het bewegen wil momenteel even niet lukken. En laten we het vooral niet hebben over de hoeveelheid taart en zoetigheid die er de afgelopen week naar binnen is gegaan.
Mijn website is nog steeds niet up-to-date, mijn schermtijd rijst de pan uit, m’n hoofd af & toe één grote warboel (check het incident van vanmorgen, in de story’s) drinken gaat gelukkig best prima en slapen... tja, dat wisselt. Plannen heb ik genoeg, ik moet ze alleen nog uitvoeren.
Geen idee wat het precies is. Als de zon schijnt heb ik duidelijk meer energie (misschien toch weer vitamine D gaan slikken op de grijzere dagen?), maar momenteel zit ik gewoon even in een fase waarin ik wat minder energie heb.
Maar heel eerlijk? Ik heb er af & toe gewoon geen zin in. Dus die summer body gaat er deze zomer waarschijnlijk niet meer komen, tenzij ik de komende dagen ineens een briljant inzicht krijg. Op dit moment hecht ik meer waarde aan rust, mijn werk bijwerken en gewoon alles een beetje draaiende houden.
De tieners hier zijn duidelijk toe aan vakantie richting het einde van het schooljaar. En volgens mij geldt dat voor duizenden kinderen. Maar wat we soms vergeten, is dat wij ouders ook altijd “aan” staan.
Ja, we zijn in de meivakantie nog weggeweest, maar daar kwam ik eerlijk gezegd vermoeider van terug dan verwacht. De afgelopen weken waren wat rustiger qua shoots, maar er waren genoeg andere dingen die aandacht vroegen.
Dus vertel eens: ben ik de enige die momenteel een beetje op energiebesparingsmodus draait? Zijn jullie kinderen ook zo héél erg toe aan vakantie? Laat het me weten in de reacties. Dan voel ik me misschien iets minder alleen.

| Wat was dit weer een leuke gender reveal fotoshoot!Dit lieve stel had een heel duidelijk plan. Ze wilden elkaar eerst ...
06/06/2026

| Wat was dit weer een leuke gender reveal fotoshoot!
Dit lieve stel had een heel duidelijk plan. Ze wilden elkaar eerst lekker onder smeren met verf terwijl ze allebei geblinddoekt waren. Op het moment dat de blinddoeken af zouden gaan, zou er een confettikanon afgaan en zouden ze ontdekken of ze een jongen of een meisje verwachten.
Maar foto's maken én een confetti kanon knallen, ging natuurlijk niet tegelijk en dus hadden ze een lieve vriendin meegenomen, die dus ook een belangrijke rol speelde tijdens deze shoot. Ze was er héél zeker van was dat er een meisje onderweg was. Echt héél zeker. Terwijl de aanstaande ouders binnen wachtte, nam ik haar mee naar de gang om samen de envelop met het geslacht te openen.
Nou... laat ik het zo zeggen: dat was niet helemaal de uitslag die zij had verwacht. Haha Ze had even een paar seconden nodig om haar voorspelling te verwerken, dus ik besloot haar nog heel even op de gang te laten wachten, terwijl ik het stel de blinddoeken omdeed. Puur zodat ze zichzelf niet per ongeluk zou verraden.
Uiteraard was ze dolgelukkig voor haar lieve vrienden! En eerlijk is eerlijk: dat maakt dit soort momenten juist zo leuk. Iedereen leeft mee, iedereen heeft voorspellingen en theorieën, en uiteindelijk draait het vooral om de voorpret, de verrassing en het samen beleven van een bijzonder moment.
Met verf, confetti en heel veel gelach werd het precies zo'n feestje als een gender reveal hoort te zijn. Swipe vooral door voor de foto's van deze heerlijke shoot!

| Soms besef ik me ineens hoeveel feestjes ik eigenlijk per jaar mag meevieren!Natuurlijk zijn er de persoonlijke feestj...
03/06/2026

| Soms besef ik me ineens hoeveel feestjes ik eigenlijk per jaar mag meevieren!
Natuurlijk zijn er de persoonlijke feestjes: verjaardagen, etentjes en alles wat daarbij hoort. Maar ook mijn werk bestaat eigenlijk uit één groot aaneenschakeling van bijzondere momenten.
De cakesmashes die ik mag vastleggen zijn altijd één groot feest. De bruiloften die ik fotografeer zijn gevuld met liefde, geluk en gezelligheid. Een newbornshoot is dan misschien wat rustiger, maar eigenlijk vier je daarmee de komst van een prachtig nieuw mensje.
En eerlijk? Elke fotoshoot bij mij is gewoon een klein feestje. Al zeg ik het zelf. Haha!
Een gender reveal fotoshoot hoort absoluut ook in dat rijtje thuis. Want hoe leuk is het om samen uit te kijken naar dat ene grote moment? En meestal is iedereen dolblij zodra het geheim eindelijk onthuld wordt. (Oké... op internet kom ik soms ook andere reacties tegen, maar heb ik gelukkig nog niet meegemaakt).
Deze week heb ik trouwens ook genoeg reden om een feestje te vieren, want mijn bedrijf bestaat 17 jaar! Daarom maak je momenteel kans op een cadeaubon ter waarde van €170,-, dus mocht je het gemist hebben, check snel de post met de winactie. En alsof dat nog niet genoeg is, komt er na het weekend nóg een leuke actie aan. Want dan mag ik zelf ook weer een jaartje ouder worden.
Kortom: genoeg redenen voor een feestje deze week!

.| 17 jaar Op 2 juni 2009 schreef ik mijn bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. En als ik heel eerlijk ben? Ik schoot ...
02/06/2026

.| 17 jaar
Op 2 juni 2009 schreef ik mijn bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. En als ik heel eerlijk ben? Ik schoot alles op automatisch en noemde mezelf absoluut nog geen fotograaf. Had iemand toen gezegd dat ik hier 17 jaar later nog steeds zou staan, dan had ik waarschijnlijk hard gelachen.
Door heel veel te oefenen, tutorials te kijken en workshops te volgen, leerde ik mijn camera steeds beter kennen. Inmiddels heb ik ontelbaar veel mooie momenten mogen vastleggen; van newborns tot bruiloften, van bedrijfsfotografie tot gezinnen. Bijzonder hoeveel verschillende verhalen je in 17 jaar voor je lens voorbij ziet komen.
En dan te bedenken dat ik mijn eerste bruiloft fotografeerde voor een (oud-)collega, zonder ooit een betaalde opdracht te hebben gedaan. Achteraf gezien best een gewaagde keuze (haar idee ;P)... voor ons allebei.
Inmiddels mag ik al 11 jaar fotografie mijn fulltime baan noemen. Hard werken? Absoluut. Maar ik besef me nog steeds regelmatig hoeveel geluk ik heb dat ik van mijn hobby mijn beroep heb mogen maken.
Wie die mazzelbips is?

Hoi! Ik ben Petra. Bijna 4... ehhh, forever 29 natuurlijk. 😜 Mama van twee puberdochters, getrouwd met Abdel, pietje precies, leeft met lijstjes en zal later nog wat leuke/grappige weetjes in de story’s delen!
Op mijn bucketlist staan nog steeds het fotograferen van een geboorte en het vastleggen van een aanzoek. Met die geboorte wacht ik nog even een paar jaar, maar voor dat aanzoek mag je me morgen bellen.
En omdat 17 jaar ondernemen gevierd moet worden, geef ik een cadeaubon weg ter waarde van €170! Wat je moet? Simpel:
• Volg mijn account
• Like deze post
• Vertel in de reacties welk moment jij ooit professioneel zou willen laten vastleggen
De winnaar maak ik bekend op 8 juni (want dan vier ik nóg een feestje).
Dankjewel voor alle boekingen, aanbevelingen, reacties, likes en vertrouwen van de afgelopen 17 jaar. Zonder jullie had ik deze mijlpaal nooit bereikt!! ♥

Adres

Prins Hendriklaan 27
Nieuwegein

Openingstijden

Maandag 09:00 - 21:00
Dinsdag 09:00 - 20:00
Woensdag 09:00 - 13:00
Donderdag 09:00 - 21:00
Vrijdag 09:00 - 13:00
Zaterdag 09:00 - 14:00

Telefoon

+31614349619

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Past & Present fotografie nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Past & Present fotografie:

Delen