11/12/2025
💌 𝗗𝗲 𝗯𝗲𝗹𝗮𝗻𝗴𝗿𝗶𝗷𝗸𝘀𝘁𝗲 𝗹𝗲𝘀 𝗱𝗶𝗲 𝗶𝗸 𝗴𝗲𝗹𝗲𝗲𝗿𝗱 𝗵𝗲𝗯 𝗮𝗹𝘀 𝗳𝗼𝘁𝗼𝗴𝗿𝗮𝗮𝗳: 𝗯𝗹𝗶𝗷𝗳 𝗯𝗶𝗷 𝗷𝗲𝘇𝗲𝗹𝗳
Als fotograaf ben je nooit uitgeleerd, op technisch én persoonlijk vlak. Elke dag leer ik bij over nabewerking, cameratechnieken en het omgaan met mensen. Ook het zzp’er-zijn brengt continu nieuwe lessen, bijvoorbeeld op het gebied van boekhouding en klantenwerving.
Maar de allerbelangrijkste les die ik de afgelopen jaren als fotograaf heb geleerd, is toch wel deze: blijf bij jezelf.
Hoe vaak heb ik wel niet getwijfeld aan mijn eigen fotografiestijl? Ik vergeleek mijn werk constant met dat van anderen en liet de onzekerheid soms de overhand nemen. “Moet ik meer meegaan met fotografietrends om klanten aan te trekken?" “Zijn mijn beelden wel goed genoeg?” Het was soms echt een worsteling.
Ik klopte aan bij familie en vrienden voor advies, en zoals je misschien verwacht, kreeg ik overal verschillende meningen. Totdat een vriendin iets zei dat me echt raakte:
"Kijk niet te veel naar concurrenten of trends, 𝘮𝘢𝘢𝘳 𝘣𝘭𝘪𝘫𝘧 𝘣𝘪𝘫 𝘫𝘦𝘻𝘦𝘭𝘧. Dan is elke keuze goed!"
Die woorden deden echt iets met me! Het besef dat ik niet hoefde mee te gaan met wat anderen deden of wat ‘in’ was, gaf me rust. Als je trouw blijft aan wie je bent en je eigen stijl hanteert, trek je vanzelf de klanten en projecten aan die bij jou passen. Het maakte een groot verschil in hoe ik keuzes maakte en hoe ik mijn fotografie ervaar!
Sindsdien is ‘blijf bij jezelf’ mijn kompas in fotografie en ondernemerschap, en daardoor voelen keuzes altijd goed.
Hoe blijf jij trouw aan jezelf in wat je doet?