18/05/2025
Even bijkletsen. Want ik zie dat ik alweer maanden niks meer gepost heb. Althans niet hier, wel op mijn verhaal af en toe.
Er is veel gebeurd het afgelopen jaar. Zoals velen al weten zijn we vorig jaar een fantastisch huis tegengekomen en hebben wij dit huis in december vorig jaar kunnen kopen.
Voor iedere (bruids)fotograaf start nu ongeveer het hoogseizoen. Het goede weer is in aantocht, en de geplande bruiloften staan nu ook voor de deur.
Maar helaas loopt het niet zoals je dat gepland had, of zoals je dat altijd zou willen. Ik ben sinds een hele korte tijd uit elkaar gegaan met mijn vriend. Na een relatie van 5 jaar, 3.5 jaar samenwonend. Iets wat me heel zwaar valt. Ik had niet gedacht dat het zo zwaar zou zijn om eerlijk te zijn. Oké dat is er uit.
Momenteel zit ik/zitten we nog middenin dit rouwproces (want dat is het echt). Ik ben op zoek naar een plekje voor mezelf. Waar ik uiteindelijk tot rust kan komen, vooral mentaal gezien. Want mentaal gezien gaat het zeker al langere tijd, en vooral met de breuk niet helemaal oké met me.
Maar ondanks dat gaat het leven natuurlijk gewoon aan alle kanten door. Wat ook goed is, en waar ik enorm dankbaar voor ben. Want ik heb ze eens even geteld, maar er staan dit jaar 14 (!!)bruiloften gepland! Ahh hoe dan?! En er komen soms nog aanvragen binnen.
Al zeker 1,5 jaar heb ik totaal geen balans in mijn leven. Hierdoor heb ik vorige zomer mijn angsten geuit bij de huisarts/op werk over een burn-out. En ik merk dat ik nu al stress over de drukte die gaat komen. Mijn fout vorig jaar is geweest dat ik maar alles gelijk aannam, en een fotoshoot plande wanneer ik tijd had. Wat resulteerde in een mega lijst aan uitzoek werk. En die lijst werd maar langer, ook i.v.m. de bruiloften die nog liepen.
Dit jaar wil ik deze gevoelens voor zijn (al hoewel ik me soms kan verliezen in dat volle hoofdje van mij).
Ik ga rondom de bruiloften minder shoots aannemen/verder weg plannen. Buiten newborns en zwangerschapsshoots zal ik de overige shoots iets rustiger gaan plannen. Want zoals vele weten, werk ik nog parttime in loondienst. Een dag minder werken is nu niet handig. Maar zodra ik een eigen plekje heb, zal dit uiteindelijk wel het geval gaan worden. Zodat ik mijn bedrijf kan laten groeien, en misschien wel het belangrijkste, mentale rust ga creëren. Want ik kom nu heel vaak niet aan dingen toe (waaronder social media) omdat ik te druk ben met uitzoeken en bewerken.
De winter periode is daarin tegen wel spannend, want dan is het rustiger. Maar daar ga ik me nu nog niet druk over maken. Een eigen plekje vinden en mentale rust creëren staat voor nu op nummer 1.
Ik kan me voorstellen dat dit berichtje een beetje dubbel overkomt, maar weet dat ik zoveel plezier en dankbaarheid uit mijn fotografie haal. Ik wil niks liever dan meer fotograferen. Dus ik ben met iedere aanvraag ook zo blij en enthousiast! Dus dit is niet een berichtje ‘zij heeft het te zwaar, zij wilt geen shoots plannen’. Juist niet. En ik wil dit ook geen zeur/negatief bericht maken, want een eigen bedrijf is nu eenmaal veel en hard werken. Iedere ondernemer heeft zijn moeilijken/uitdagingen/struggels. Dit is daar 1 van voor mij.
Ik ben er overtuigd van dat wanneer ik een stapje terug kan doen in loondienst, een plek voor mezelf heb, ik meer ruimte heb om m’n bedrijf te kunnen laten groeien, en een gelukkige(gere) versie van mezelf kan worden!
De ene dag is beter dan de andere dag, het ene moment geniet ik zo van het leven en ben ik dankbaar voor de vriendschappen die momenteel aan het opbouwen zijn en al die lieve leuke fotoshoots, en het andere moment ga ik kapot van verdriet en weet ik niet meer of er nog licht aan het eind van de tunnel komt.
Ik blijf in ieder geval lachen😊.
Ik spreek jullie snel (met goed nieuws, of check m’n verhaal af en toe) 🥰
Liefs✨️