23/12/2025
🖤🤍Spoken in mijn hoofd 🤍🖤
Kaylee
Mijn lieve (ex)collega nam ook contact met me op om mee te doen aan dit project. Hoe ontzettend fijn en sterk dat ze haar verhaal deelt! 🫶🏻❤️ Ik ben in elk geval hartstikke trots op haar! Hieronder haar verhaal:
Zwanger zijn.
Bijzonder. Intens. Wonderlijk mooi.
En ja, dat is het ook écht.
Maar voor mij is het niet alleen een roze wolk.
Sommige dagen zijn zwaar. Niet lichamelijk, maar mentaal. Dan voelt mijn hoofd vol, donker en luid. Ik voel me futloos, lelijk, moe, onzeker, angstig en nutteloos. Woorden die ik normaal niet snel hardop zou zeggen, maar die zich op zulke dagen aan mij vastklampen. Ik huil veel. Ik zie vooral het negatieve. Ik wil mijn bed uit, maar het lukt niet altijd.
Ik heb een zwangerschapsdepressie.
En dat erkennen vind ik spannend. Want hoe zeg je hardop dat je het zwaar hebt, terwijl er van je wordt verwacht dat je straalt, geniet en dankbaar bent?
Het wrange is dat het niet elke dag zo is. Soms heb ik energie, voel ik me super goed en energiek. Dan kan ik alles aan. Maar ergens in mijn achterhoofd weet ik: morgen kan het weer anders zijn. Alsof ik nooit helemaal durf te vertrouwen op het goede moment.
En toch…
Als ik mijn kleintje in mijn buik voel bewegen, gebeurt er iets. Dan is er liefde. Verwachting. Hoop. Ik kan niet wachten op het moment dat ik hem in mijn armen mag sluiten. Dat gevoel is er óók, oprecht en diep.
Maar de hormonen zijn grillig. Ze laten mij niet van ieder moment genieten. En hoewel ik weet dat ik niet de enige ben, één op de tien vrouwen maakt dit mee, voelt het soms intens eenzaam. Alsof niemand het echt ziet aan de buitenkant.
Wat ik wél heb, is een vangnet. Mensen om mij heen die mij dragen wanneer ik dat zelf even niet kan. Daar ben ik enorm dankbaar voor. Ik krijg hulp in dit hoofdstuk, en dat maakt verschil. Ook al is het eng om toe te geven dat het niet goed gaat, het hoeft niet alleen.
Juist daarom hoop ik dat vrouwen die zich hierin herkennen weten: er is hulp. Je hoeft hier niet alleen doorheen. Ook niet als het voelt alsof je faalt omdat je niet alleen maar kunt genieten. Je bent niet de enige, ook al lijkt dat soms wel zo.
Wat mij houvast geeft, is de wetenschap dat dit tijdelijk is. Deze zwangerschap. Dit hoofdstuk. Dus ook de depressie die eraan gekoppeld is.
Het is prachtig. Het is bijzonder. Het is zwaar.
En dit alles mag naast elkaar bestaan.
En precies dát zijn de spoken in mijn hoofd.