09/04/2026
De ongeschreven regel in de fotografie is dat een portret van links naar rechts moet kijken. Het zou de kijker langer vasthouden; de blik volgt immers onze leesrichting.
In dit beeld heb ik die regel bewust genegeerd. De man kijkt tegen de stroom in, van rechts naar links.
Ik observeer liever dan dat ik blind de stroming volg. Als mijn gevoel zegt dat een beeld sterker wordt door naar links te kijken, dan is dat de weg die ik kies. Ook als de rest van de wereld naar rechts gaat.
Het is niet zo dat ik fel tegen de mening van anderen in ga. Ik kijk stilletjes, ik analyseer en ik kies mijn eigen pad.
Vroeger was dat anders. Ik bewoog mee met de massa en bereikte daarmee precies niets. Je vult dan de verlangens van een ander in, terwijl je die van jezelf negeert.
Is het spannend om tegen de conventies in te gaan? Ja. Het menselijk denken wil graag bij de groep horen. Maar ik heb geleerd dat mijn intuïtie op de set mijn belangrijkste graadmeter is.
Kies jij in je werk altijd de logische weg, of durf je weleens op je gevoel te varen?