23/01/2016
In 2010 stond Bonaire op de planning. Een fantastische duiklocatie niet alleen om de mooie onderwaterwereld, maar wat mij betreft ook om de super relaxte sfeer. Het is een klein eiland en daardoor is alles natuurlijk makkelijk toegankelijk. Alles ligt om de hoek…
Huur een pick-up, duikmateriaal in de bak, parkeren op het strand en plonzen maar waar en wanneer je wilt. Het wanneer was dan ook wat mij goed is bijgebleven….nachtduiken. Duiken als de zon bijna ondergaat en genieten van het onderwaterleven dat een totaal andere kant van zich laat zien. Roofdieren zijn ’s nachts actief en laten zich nu wel zien. De vele Tarpons maakten dankbaar gebruik van onze lichtbundels om de jacht iets succesvoller te maken. Het zijn flinke zilverkleurige vissen die wel 2.5 meter kunnen worden. Als je op de schubben schijnt is het net een discobal….en als je op een ander slapend/rustend visje scheen, dan duurde het geen 10 seconden …. weg visje …. en een voorbij flitsende discobal in de vorm van een onderwaterraket.
Gewapend met een goede duiklamp (volle accu), backup lamp, externe flitser op de camera, blijft het toch altijd een beetje mysterieus en spannend om in het donker te duiken. Het vergt ook meer voorbereiding en controle tijdens het duiken zelf, maar het blijft mijn nummer 1 duikspecialty.
Het maken van foto’s gaat ook erg goed, bijschijnen met de pilot lamp, scherpstellen en flitsen maar. Geen zorgen maken om de witbalans, gewoon instellen op flitslicht en op elke diepte goede foto’s maken. De sluitertijd kan ook laag gehouden worden door het vele flitslicht, hierdoor heb je minder last van bewegingsonscherpte.