05/07/2023
🗣Μα αφού «ο ίδιος ο σερβιτόρος το θέλει», «του αρέσει», «είναι χαρούμενος», «παίρνει πολλά χρήματα», «το κάνει για να πάρει χοντρά πουρμπουάρ» είναι μερικά από τα επιχειρήματα που έχουν ειπωθεί για τις εικόνες ντροπής με τον σερβιτόρο που εξυπηρετεί πελάτες μέσα στην θάλασσα.
Η καραμέλα της «ελεύθερης επιλογής» είναι κι εδώ η απάντηση που προκρίνεται από πολλούς. Κι εδώ προκύπτει το εξής κρίσιμο ερώτημα: Πόσο ελεύθερα κάνουμε τις επιλογές μας; Μπορούν αυτές να είναι αποσυνδεδεμένες από τις ανάγκες μας;
Μπορεί κάποιος που έχει ανάγκη να επιλέξει ελεύθερα; Μπορεί να διαπραγματευτεί τον μισθό, το ωράριο, τις συνθήκες της εργασίας του; Το ίδιο ελεύθερα επιλέγει το επάγγελμα του ένας φτωχός και το ίδιο ένας πλούσιος; Χρειάζεται άραγε το ίδιο συχνά να συμβιβαστούν;
Μπορεί αυτή η δήθεν ελεύθερη, ακηδεμόνευτη, ατομική επιλογή να επανακαθορίσει την στάση της Πολιτείας απέναντι σε ζητήματα όπως η εργασιακή εκμετάλλευση; Με την ίδια λογική άλλωστε, μπορεί μια μέρα να μας πουν ότι αν κάποιος θέλει να φοράει αλυσίδες, μπορούμε να επαναφέρουμε για εκείνον την δουλεία!
Η εργασιακή ασφάλεια και αξιοπρέπεια δεν είναι διαπραγματεύσιμα, ούτε πρέπει να εξαρτώνται από την ατομική, δήθεν ελεύθερη επιλογή κάποιου, που μόνο ελεύθερη δεν είναι τελικά. Η Πολιτεία οφείλει να διαφυλάξει τις εργασιακές κατακτήσεις που κερδήθηκαν με αίμα, χωρίς να βάζει στο ζύγι την ασφάλεια και το χρήμα.