30/01/2026
Tein ennen joulua jotain sellaista, mitä en oo tehnyt koko 14-vuotisen urani aikana kertaakaan aiemmin. Pidin nimittäin mun ensimmäiset minikuvaukset, jouluteemalla tottakai. Nyt analyysiä pitkän kaavan kautta 😁
Mä tykkään kohdata mun muotokuvausasiakkaat rauhassa, ilman kiirettä. Kerrata huolella kuvaussuunnitelmat ja mahdolliset inspiskuvat ennen kuin saavutte kuvaukseen, siivota paikat jos kuvataan studiolla, laittaa rekvisiitat valmiiksi. Pyrin normaalisti ottamaan vain yhden muotokuvauksen päivään, jotta pystyn antamaan sille tässä luovassa työssä kaikkeni.
Nämä on syitä, miksi en ole koskaan järjestänyt minikuvauksia. Tuleeko mulle liiallisen kiireen tunne, kun asiakas toisensa perään saapuu paikalle? Pystynkö antamaan parhaan mahdollisen kuvauskokemuksen jokaiselle, lyhyestä kohtaamisesta huolimatta?
Rakastan kuitenkin erilaisia juhlia teemoineen, ja taustarekvisiittojen rakentelu & suunnittelu on myös mieleistä puuhaa. Erilaisia taustoja saa aina toivoa ihan kaikkiin muotokuvauksiin, m***a onhan se järkevämpää, että huolella rakennettua taustaa ehtii hyödyntämään useampi asiakas - joten rohkenin vihdoin testata minikuvauskonseptia!
20 minuutin kuvausaika, asiakkaat puolen tunnin välein. Kuvausaika riitti vallan mainiosti, koen että monipuoliset kuvausvuodet on muovanneet musta aika tehokkaan kuvaajan! M***a. Kuten ennalta vähän pelkäsin, oli 30min asiakkaiden välillä mulle henkilökohtaisesti liian vähän. Olin henkisesti tosi stressaantunut kahden kuvauspäivän jälkeen, korkeasta stressinsietokyvystäni huolimatta. Kuvaanhan mä kuitenkin mm. pitkiä hääpäiviä ja nopeatempoisia lehtikuvauksiakin ilman mitään ongelmaa.
Teiltä kuvattavilta sain kuitenkin niin kaunista palautetta näistä joulumineistä toteutuksineen ja saatiinkin toki ihanat kuvat kaikille! 😭❤️ Konsepti saanee siis viimeistään ensi jouluna jatkoa pienen hionnan jälkeen. Ehkäpä 10-15min kuvausaika, asiakkaat tunnin välein ja maksimissaan 4-5 asiakasta päivään voisi sopia paremmin omalle pääkopalle? Suurin peikkohan tässä on omat korkeat odotukset. Pitäisi osata olla armollisempi itselle 🥹❤️🩹