Wanha Märri

Wanha Märri Valokuvauksellinen perinnetila kulttuurihistoriallisesti arvokkaassa maalaismiljöössä Mouhijärven Tervamäen kupeessa, Porin ja Tampereen välissä.

Valokuvauskoulutuksia ja tilavuokraa sekä ruokapalveluita kokoustilavuokraajille.

10/12/2020

TIEDOKSI: Wanhan Märrin/Yritysikuistamon toiminta on vauvatauolla. 🙂

Tiedoksi tämä tapahtuma. Tunnelmallinen ja sopivan lyhyt metsäpolku. Ellivuoressa (jonka pihasta tuo polku lähtee) myös ...
12/11/2020

Tiedoksi tämä tapahtuma. Tunnelmallinen ja sopivan lyhyt metsäpolku. Ellivuoressa (jonka pihasta tuo polku lähtee) myös hyvä ruoka

Sastamalan kulttuuripalvelut järjestävät yhteistyössä Ellivuori Resortin, Peikkovuori ja VuoriCaravanin kanssa tunnelmallisen tapahtuman Joulutunnelmaa Pirunvuorella ensimmäisenä adventtisunnuntaina 29.11. klo 14-19.

Tapahtuman aikana reitti Ellivuoresta Kivilinnalle valaistaan lyhdyin ja ulkotulin. Peikkovuori on avoinna ja Peikkovuoren Metsäkahvila palvelee kävijöitä. Kivilinna on avoinna tapahtuman ajan, lyhyitä opastuksia Kivilinnalla klo 14-18. Ellivuoren ravintolassa voi nauttia joululounasta klo 12-16 sekä VuoriCaravanin kodassa voi virittyä joulunodotukseen joululauluja kuuntelemalla.

Tapahtuma järjestetään nykyisiä rajoituksia sekä THL:n ohjeistuksia noudattaen, muutokset ovat mahdollisia. Muistutamme kävijöitä turvaväleistä sekä hyvästä käsihygieniasta tapahtuman aikana. Ethän osallistu tapahtumaan sairaana tai muuten flunssa- tai hengitystieoireisena.

Suosittelemme kävijöitä ottamaan mukaan oman taskulampun tai lyhdyn. Tervetuloa aloittamaan joulunodotus Pirunvuoren maisemissa!

Vieraita tulossa ❤️ Ja vähän uutisia tässä samalla. 🤰🤱 Nämä onkin nimittäin vuoden 2020 viimeisiä kestityksiä ennen vauv...
06/10/2020

Vieraita tulossa ❤️ Ja vähän uutisia tässä samalla.

🤰🤱 Nämä onkin nimittäin vuoden 2020 viimeisiä kestityksiä ennen vauvatauolle jäämistä. 🍼👣

👉Vielä ehtii varata loppuvuodelle pidot, jos sellainen on ollut mielessä. Jään ennaltamääräämättömäksi ajaksi sitten tauolle, eli vuodelle 2021 ei voi enää varata m***a tämän vuoden puolella onnistuu vielä

Nyt valmistumassa "Mouhijärven paras" menu jossa:

🍗 Naudan paahtopaistia leivinuunissa pitkään pehmeäksi hautuneena,
🧀 Herkkujuustolan Hilma juustokastikkeella, 🍲Mouhijärven suppilovahveroilla,
🥔oman maan paahtopuikulaperunoilla, ja
🥕oman maan tänään nostetuilla porkkanoilla.
Herneenpalkoja ja
🧅🍷punaviini-puolukka punasipulihilloketta.
🥗 Raikasta raastesalaattia ja
🍷itse tuorepuristaen tehtyä puolukkamehua.

Jälkkäriksi pannukahvien kans tämä ruispohjaan tehty mustikkajuustokakku. Mouhijärven mustikasta. Ja oman maan mansikkaa koristeena (niitä tulee vieläkin!

Omat kananmunat (vasemmalla) vs. kaupan (Pirkka Parhaat - ulkokananmunia). Arvaatteko mistä väriero ainakin johtuu?
02/10/2020

Omat kananmunat (vasemmalla) vs. kaupan (Pirkka Parhaat - ulkokananmunia). Arvaatteko mistä väriero ainakin johtuu?

Jokusia ruokia kesältä olen jopa nopsaan saanut kuvattua. Nämä eivät ole virallisella listalla. Pitäisikö olla? Usein te...
29/09/2020

Jokusia ruokia kesältä olen jopa nopsaan saanut kuvattua. Nämä eivät ole virallisella listalla. Pitäisikö olla? Usein teen tarjouksen vähän teemaan sopivilla herkuilla. Esimerkiksi listalla olevaa juustokakkua voi varioida aika monipuolisesti.

Tällä kertaa olin käynyt pohjoisessa kotopuolessa, joten mukaan tarttui hillaa juustokakkuun ja eräitä hilla-leipäjuusto-wilhelmiina keksi jälkkäreitä varten, ja toin myös poron kylmäsavuleikkelettä, jota on käytetty tuossa ruusuke-voileipäkakussa.

Jokunen kesäkuva kanoista ja summausta kesän kananpidosta. Olivat vielä aika ujoja tässä vaiheessa, joten eivät oikein o...
29/09/2020

Jokunen kesäkuva kanoista ja summausta kesän kananpidosta. Olivat vielä aika ujoja tässä vaiheessa, joten eivät oikein olleet poseeraustuulella, m***a jokunen kuva tuli heinäkuussa nopsaan napattua.

Täytyy sanoa, että kyllä kananpitäjä aika vähällä pääsee. Vedet vaihdetaan ja astian pesen joka päivä ja ruokaa lisään muutaman päivän välein. Munat on hyvä kerätä ainakin joka toinen päivä. Jos ei joka päivä ehdi. Ihan vaan kun niitä sitten on jo helposti se 12kpl, että alkavat jo vieriä pesästä ja olla tassuteltu kuraisiksi, jos jättää pesään.

Kakat kannattaa keräillä välillä puutarhalannaksi, meillä on kyllä puutarhakin riehaantunut tuottamaan tällä lannalla. Ruohonleikkurin silppu on käynyt hyvin pesäntekoheinäksi, on mukavan pehmeää.

Hyvin ovat antaneet lastenkin kerätä munia. Nokkaisusaldona vain minulle yhdesti ja Sampolle yhdesti tullut näpeille, kun on kanan alta vienyt munia :D

Mitään harmeja ei ole kyllä näiden kanssa tullut. Kynnet olivat pitkiä tullessa, m***a nyt tarha on kuopsutettu sen verta hyväksi, että kynnetkin on ihan luonnollisesti lyhentyneet. Sulkasatoilu on normaalia, sitä oli aluksi ja nyt syksyä myöten näyttäisi tulevan toinen.

Ollaan ruokittu kanan täysrehulla ja kotiruokaa ovat saaneet lisäksi. Aikalailla kaikki mitä kanoille vaan voi antaa, ovat maistuneet. Sipulia ja avokadoa ei saa kanoille antaa. Lisäksi annan kananmunan kuorirouhetta ruuan seassa, ei ole tarvinnut ostokalkkiin turvautua. Jonkun verran kalkkia on täysrehussakin.

Voin suositella lämpimästi kanojen pitoa ja nämä tehotuotannon poistot vielä munivat tosi hyvin.

Nehän laitetaan pois jo 1,5 vuotiaina, kun munintateho laskee 90%tienoille. Meillä munia tullut yleensä 6per päivä, välillä 5 ja minimissään 4, kuudella kanalla. Ihan riittävä määrä! Näidenkin munien kans saa jo keksiä mihkä niitä lykkäisi...

Munat ovat syvemmän oransseja väriltään ja paljon parempia tietysti kuin kaupan munat. Lisäksi tiedän, että syövät hyvin ja puhtaasti. Ravinteet ja valitettavasti mahdolliset myrkytkin kiertäisivät takaisin meille ihmisille, joten asia on kyllä tärkeä.

Vanhaan 1800-luvun talliin valmistuu sisäkanala.
20/09/2020

Vanhaan 1800-luvun talliin valmistuu sisäkanala.

20/09/2020

Testissä vanhanajan maidonvartija. Eli posliinikiekura, jossa on reikä. Sitä käytetään esim. maitoruokien teossa, tässä riisipuuron teossa testissä.

Se tekee naputtavaa liikettä kattilan pohjaan ja siten pitää siellä vähän hämmentämistä vastaavaa liikettä yllä, jotta puuro ei palaisi pohjaan tai kiehuisi yli.

Ei muuten palanut, eikä kiehunut yli! Aluksi ilman tätä kyllä yritti puurokattila kiehua yli. Toimi ainakin tällä erää. 🙂

Syksyn viimeiset nokkoset talteen Laikun kans myrskytuulesta huolimatta. 🙂 Meillä näitä käytetään tosi monipuolisesti ma...
17/09/2020

Syksyn viimeiset nokkoset talteen Laikun kans myrskytuulesta huolimatta. 🙂 Meillä näitä käytetään tosi monipuolisesti mausteena yrttiseoksissa, leipätaikinassa, lätyissä, keitossa, teessä jne. Rautaa ja c-vitamiinia.

Vihdoin Märrillä on kunnon logo! Olen nuo kasvikset ja fontin itse piirtänyt, graafikko Mainostoimisto Loud oy:stä teki ...
28/08/2020

Vihdoin Märrillä on kunnon logo! Olen nuo kasvikset ja fontin itse piirtänyt, graafikko Mainostoimisto Loud oy:stä teki loput.

Mitä pidätte uudesta logosta?
(Tulee nyt tuplana kun ei suostu tämä uusi fb julkaisemaan yhä kuvaa, kummallista...)

Ens viikolla vaihdan sivuille, tänään alkaa taas kekkereiden järjestelyt ruokatouhuineen.

20/08/2020

Tiskivuorien takaa tervehdys ja kiitos vielä teille kymmenille viimeaikaisille vieraille. 🥰 On ihana saada vieraita.🌺 Minä olen emäntänä nauttinut pitojen järjestämisestä kovasti.

Muutama papu vain yhdellä lautasella m***a muuten ei hävikkiä tullut, kun ruoka maistui vieraille. Tämä on aina pitoemännälle hyvä saavutus,ettei ruokaa jää lautasille ja santsikierros houkuttaa.

Taitaa olla sääntö eikä poikkeus, että en ikinä pidoissa ehdi ottaa kuvia! Mikä sääli, kun kuvat olisi niin tärkeitä.

Toivottavasti jatkossa ehtisi joskus vähän kuvatakin. Ja tietysti toivon että nähdään vielä teidän kanssa uudestaankin 💕😊

Osoite

Sastamala

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Wanha Märri :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Ota Yhteyttä Yritys

Lähetä viesti Wanha Märri :lle:

Jaa

Kategoria