29/09/2020
Jokunen kesäkuva kanoista ja summausta kesän kananpidosta. Olivat vielä aika ujoja tässä vaiheessa, joten eivät oikein olleet poseeraustuulella, m***a jokunen kuva tuli heinäkuussa nopsaan napattua.
Täytyy sanoa, että kyllä kananpitäjä aika vähällä pääsee. Vedet vaihdetaan ja astian pesen joka päivä ja ruokaa lisään muutaman päivän välein. Munat on hyvä kerätä ainakin joka toinen päivä. Jos ei joka päivä ehdi. Ihan vaan kun niitä sitten on jo helposti se 12kpl, että alkavat jo vieriä pesästä ja olla tassuteltu kuraisiksi, jos jättää pesään.
Kakat kannattaa keräillä välillä puutarhalannaksi, meillä on kyllä puutarhakin riehaantunut tuottamaan tällä lannalla. Ruohonleikkurin silppu on käynyt hyvin pesäntekoheinäksi, on mukavan pehmeää.
Hyvin ovat antaneet lastenkin kerätä munia. Nokkaisusaldona vain minulle yhdesti ja Sampolle yhdesti tullut näpeille, kun on kanan alta vienyt munia :D
Mitään harmeja ei ole kyllä näiden kanssa tullut. Kynnet olivat pitkiä tullessa, m***a nyt tarha on kuopsutettu sen verta hyväksi, että kynnetkin on ihan luonnollisesti lyhentyneet. Sulkasatoilu on normaalia, sitä oli aluksi ja nyt syksyä myöten näyttäisi tulevan toinen.
Ollaan ruokittu kanan täysrehulla ja kotiruokaa ovat saaneet lisäksi. Aikalailla kaikki mitä kanoille vaan voi antaa, ovat maistuneet. Sipulia ja avokadoa ei saa kanoille antaa. Lisäksi annan kananmunan kuorirouhetta ruuan seassa, ei ole tarvinnut ostokalkkiin turvautua. Jonkun verran kalkkia on täysrehussakin.
Voin suositella lämpimästi kanojen pitoa ja nämä tehotuotannon poistot vielä munivat tosi hyvin.
Nehän laitetaan pois jo 1,5 vuotiaina, kun munintateho laskee 90%tienoille. Meillä munia tullut yleensä 6per päivä, välillä 5 ja minimissään 4, kuudella kanalla. Ihan riittävä määrä! Näidenkin munien kans saa jo keksiä mihkä niitä lykkäisi...
Munat ovat syvemmän oransseja väriltään ja paljon parempia tietysti kuin kaupan munat. Lisäksi tiedän, että syövät hyvin ja puhtaasti. Ravinteet ja valitettavasti mahdolliset myrkytkin kiertäisivät takaisin meille ihmisille, joten asia on kyllä tärkeä.