Teemu Laulajainen Photography

Teemu Laulajainen Photography Luotettavaa ja innovatiivista valokuvausta ammattitaidolla. Ota rohkeasti yhteyttä! Moi. Nimeni on Teemu Laulajainen, 1974 syntynyt raumalainen.

Valokuvaajana olen perinteisen hallitseva, m***a uutta kokeileva kamerankäyttäjä. En ole valmis, vaan tietotaitoni muuttaa suuntaa ja asennetta kuin ameba, jonka jättämässä vanavirrassa alkaa näkyä persoonallista otetta, kehitystä. Pyrin etsimään tylsästä mielenkiintoisen ja mielenkiintoisesta yritän näyttää kaikkein oleellisimman. Jokainen ihminen, eläin, esine, kasvi, asia, tilanne, asianlaita o

n valokuvan arvoinen. Sinä olet valokuvan arvoinen, olitpa lyhyt tai pitkä, ohut tai leveä. Olen suorittanut valokuvaajan ammattitutkinnon 2014 keväällä. Olen silti opiskelija, eikä tuo titteli muutu vaikka koulu loppuikin. Opiskelen sitä miten saadaan aikaan vaikuttava kuva. Se voi syntyä hetken mielijohteena otetusta dokumenttikuvana, tarkoin harkittuna muotokuvana tai asetelmana, erikseen rakennettuna, usean kuvan yhdistelmänä tai suurella kärsivällisyydellä otetulla luontokuvana. Näistä keinoista suosin pimeällä kuvaamista, jolloin kaikkea valoa voi itse hallita. Jos tarvitsen ihmistä kuvaan, käytän itseäni; se on aina saatavilla ja edullisin tapa. Aloitin kuvaamisen 17 vuotiaana kun sain ensimmäisen filmijärkkärin. Asuin pimiössä ja tuhlasin rahani filmiin. Välillä unohdin kameran ja tartuin kynään, m***a kun digiaika kolkutteli lapsen syntymän aikoihin, jouduin opettelemaan valokuvaamisen uudelleen. Vasta tämän uuden mahdollisuuden ansiosta olen alkanut ymmärtää, että nuorempana tuhlasin filmiä suuressa innostuksessa sen enempää valokuvaamisesta ymmärtämättä. Nyt alkaa taito kohdata intoa. Kalusto jolla kuvaan on tällä hetkellä Nikon d3, Nikkor 28-70/2,8; 70-200/2,8, muutamia radio-ohjattuja salamalaitteita plus pientä vipustaakkelia. Kuvaan Rauman ja Satakunnan alueella. Tällä hetkellä repertuaariin kuuluu muotokuvaus, interiöörikuvaus, hääkuvaus, lapsikuvaus, hautajaiskuvaus, tuotekuvaus ja lehtikuvaus. Muotokuvaukset ulkona tai sisällä, kevytstudiokaluston kanssa. Videokuvaus on aloittamassa osaansa taidoissani.

Kato luontoPunainen liha on ravintoaineista suurin syy luontokatoon ja kasvihuonekaasupäästöihin. 1 kilo kotimaista naud...
01/12/2025

Kato luonto

Punainen liha on ravintoaineista suurin syy luontokatoon ja kasvihuonekaasupäästöihin. 1 kilo kotimaista naudanlihaa lautasella on aiheuttanut 26 kg kasvihuonekaasupäästöjä (metaania ja hiilidioksidia).

Vähemmän epäekologiset vaihtoehdot possu, broileri ja kasvatettu lohi tulevat perässä, ja niilläkin päästöt ovat moninkertaiset.

Selkein ja järkevin keino vähentää suomalaisen ja koko valtion hiilijalanjälkeä ja luontokatojälkeä olisi vähentää kasvatetun lihan määrää ja syödä kasvipohjaista proteiinia.

Sitten vielä alleviivaten: lihantuotanto niin Suomessa kuin globaalisti on kaikkein suurin syypää luontokatoon ja lämpenemiseen.

JOS kaikki metsät, jotka hakattiin laidun ja rehunkasvatusmaaksi, olisivat saaneet olla paikoillaan, meillä ei olisi globaalia lämpenemistä. Eläintuotanto on siis aiheuttanut suuren nielukadon.

Suomessa ei haluta eikä uskalleta tarttua eläintuotannon ongelmiin. Ratkaisu olisi yksinkertainen: siirtyminen kasviproteiiniin, m***a sen sijaan viilataan lillukanvarsia, kuten metaania pilkkovaa rehua, lannan bioenergiakäyttö, metaani-imurinkin on joku innovoinut, rehun viljelyksen hiilensitomisen parantaminen, eläimen jalostaminen "tehokkaammaksi" jne.

Kaikki nämä ydinongelmaa päinkatsomattomat yritykset alleviivaavat sitä samaa asenne- ja tieto-ongelmaa, joka vaivaa myös teknologisia yrityksiä taistella ilmastonmuutosta vastaan: minkään oleellisen ei haluta muuttuvan, m***a silti toivotaan, että tehdään tarpeeksi.

Vain laajamittainen käyttäytymisen muutos vastaisi ongelmaan. Se tarkoittaa lihanmättämisen hillitsemistä, yksityisautoilun hillitsemistä, rakentamisen hillitsemistä ja ylipäänsä kaiken kulutuksen hillitsemistä. Yhtä lailla kiertotalous, maailmankuvan muutos, rahan liikkumisen oikeudenmukaistuminen, työelämän muutos, matkustelun muutos olisivat välttämättömiä kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi, nielujen elvyttämiseksi ja saasteiden vähentämiseksi.

Muutoin jätämme asuinsijamme lapsillemme hirvittävässä kunnossa ja pahemmaksi aina menee. Muutos alkaa pienistä teoista ja jokainen hyvä teko vahvistaa suuntaa ja antaa pontta yhä suuremmille teoille. Jokaisella niillä on merkitystä. Niin on uskottava.

Ratkaiseva Hetki. Sellainen voi kestää vuosia tai muutamia vuosikymmeniä, m***a se on vain hetki niiden kymmenien tuhans...
08/08/2025

Ratkaiseva Hetki. Sellainen voi kestää vuosia tai muutamia vuosikymmeniä, m***a se on vain hetki niiden kymmenien tuhansien vuosien rinnalla, joiden aikana ihmisen aikaansaamat ekosysteemien muutokset toteutuvat ja palautuvat.

Me elämme nyt noita ratkaisevia hetkiä. Tämä ei ole enää poliittista ja taloudellista peliä, vaan kohtalonkysymys. Meitä on varoitettu ja varoitusmerkit ovat todellisia ja tulevat pahenemaan. Milloin otamme opiksi? Koskaan ei ole liian myöhäistä, paitsi joidenkin ekosysteemisen keikahduspisteiden kohdalla, m***a itsemme tähden koskaan ei ole liian myöhäistä alkaa toimia oikein.



Toinen kaksiosainen teos on nimeltään "Viherpesu". Sitä tapahtuu enemmissä ja vähemmissä määrin eri aloilla. Tässä valik...
04/08/2025

Toinen kaksiosainen teos on nimeltään "Viherpesu". Sitä tapahtuu enemmissä ja vähemmissä määrin eri aloilla. Tässä valikoin metsäteollisuuden sarkastisten kuvien kohteeksi. Mainonta ylipäätään, keskittyessään ja korostaessaan vain hyvältä näyttäviä tuotteen tai palvelun puolia, voi näyttäytyä suoranaisena valehteluna, kun vertailukohteeksi otetaan yrityksen koko toiminta. Kyse on pitkälti siitä, että teollisuus, tässä tapauksessa metsäteollisuus, on aina toiminut tietyllä tavalla, eikä se ole ollut ongelma, ennen kuin metsien hiilivarasto ja -nielut nousivat ilmastonmuutostietoisuuden myötä kriittiseen asemaan. Eduksi ei teollisuudelle ole myöskään hakkuut suojelualueilla ja/tai liian kapeiden turvavhöhykkeiden jättö vesistöjen läheisyydessä. En tiedä ketään joka haluaisi ajaa koko teollisuuden alas, m***a nielujen lisäämiseksi hakkuiden määrää pitäisi pudottaa.

Dronella otettu kuva kevyessä lumisateessa 1,5s valotusajalla. Pyöräilijät kahdennettu photoshopissa ja autojen valoja l...
27/07/2025

Dronella otettu kuva kevyessä lumisateessa 1,5s valotusajalla. Pyöräilijät kahdennettu photoshopissa ja autojen valoja lisätty. Mitä kuva yrittää kertoa?
Pyöräilijät autoilijoiden saartamana? Raumalla on pääpiirteittäin aika hyvä pyöräilytieverkosto. Puutteita on pyörätien asfalttimerkinnöissä, jotka voisivat selkeyttää kevyttä liikennettä. Mitä paremmat puitteet, uskoisin että sitä todennäköisemmin ihmiset siirtyisivät auton ratista tankokuninkaallisiksi. Se on jännä ilmiö, olen ollut huomaavinani, että parempienkaan ilmojen saapuminen ei saa ihmisiä pyöräilemään. Pikemmin päinvastoin, jos on helle, istutaan kuumaan autoon ja viilennetään se ilmastointilaitteiden avulla. Lopulta pyöräteitä käyttävät vain he, joilla ei ole ajokorttia eli lapset ja jotkut aikuiset; he, joilla kortti on muttei varaa autoon; he, jotka harrastavat pyöräilyä ja jotkut muut. Pitäisiköhän kirjoittaa runo pyöräilijöille?

https://youtu.be/TLqM-9hTXzw?si=MbFUoGPlU7DtfR8aKun alkaa vääntämään englantia kylmiltään, niin ralliksihan se menee. Pi...
24/07/2025

https://youtu.be/TLqM-9hTXzw?si=MbFUoGPlU7DtfR8a

Kun alkaa vääntämään englantia kylmiltään, niin ralliksihan se menee. Pidätän kaikki oikeudet ääntämis- ja käännösvirheisiini.

Kyseessä siis uudet valokuvani, jotka rakensin Anne Perttula n teemaan "Harhautus". Kolmas näyttelyn kuvaaja oli Pia Erake .

Kuvat on kehystetty vanhoihin kehyksiin ja hyödyksi käytety vanhoja paspiksia. Paitsi muutamissa. Paperi on bamboo-pohjainen. Näyttely oli pystyssä vain 3pv, joten videoesittely lienee paikallaan.

A fast walkthrough from my newest photography exhibition. I was asked to participate to this 3 person exhibition with common theme Harhautus. english "deco...

"Thwaites" & " RIP Paris Agreement"Jäätiköt ovat sulamassa ja globaali keskilämpötila tulee nousemaan yli Pariisissa sov...
07/04/2025

"Thwaites" & " RIP Paris Agreement"

Jäätiköt ovat sulamassa ja globaali keskilämpötila tulee nousemaan yli Pariisissa sovitun rajan 1,5C astetta sekä 2,0C astetta. Ensimmäinen raja-arvo on jo väliaikaisesti ylitetty, se saattaa pienentyä hetkeksi alle 1,5C, m***a koska ihmiset eivät kykene saamaan päästöjä laskuun, myös 2,0 tulee ylittymään ennen 2050. Ajatus perustuu ihmisen psykologiaan: evolutiivinen käsityskykymme ei ymmärrä ilmastonmuutoksen kaltaista hidasta, suurelle osalle näkymätöntä uhkaa, jonka ymmärtämiseksi tarvitsisi hieman opiskella ja ymmärtää tiedettä. Tai vähintäänkin luottaa siihen. Ilmiö on myös viiveinen ja salakavala, sillä se mitä nyt teemme tai emme tee, tulee vaikuttamaan tuleviin sukupolviin rajusti. On sanottu, että tulevien sukupolvien elämä on tämän sukupolven käsissä.

Ja se johtuu sulavista mannerjäätiköistä. Niihin liittyy käsite nimeltä keikahduspiste, kuten moniin muihinkin biosfäärin systeemien muuttumiseen. Tutkijat ovat määritelleet tietyt lämpötilanousut, joissa jäätiköt alkavat nopeasti muuttua tilaan, jossa ne sulavat väistämättä kokonaan, tekivätpä ihmiset mitä tahansa. Silloin meriveden pinta nousee ympäri maailmaa, vaikkakaan ei tasaisesti.

Jäätiköiden sulaminen kokonaan kestäisi muutamasta sadasta vuodesta tuhansiin vuosiin. Sekä Grönlannin että Länsi-Antarktiksen jäätiköiden sulamisen keikahduspisteeksi on arvioitu keskimäärin 1,5 astetta lämpimämpi maailma esiteolliseen maailmaan verrattuna. Eli me kolkuttelemme juurikin näitä lämpötiloja nyt. Valtioiden ilmastotoimet ovat niin vaikuttamattomia, että näillä näkymin saamme noin 2,7C astetta lämpimämmän maailman JOS valtiot toteuttavat edes lupaamansa päästövähennykset.

Näyttää siis siltä, että meriveden pinta jatkaa nousuaan kiihtyvällä vauhdilla ja se tuntuu myös Suomessa. Puhutaan useista metreistä satojen vuosien aikana, ja tänään syntyvä lapsi voi Suomessa nähdä vanhana jopa 1,6m pinnan nousun, jos päästöjä ei saada alas nopeasti. Siinä vaiheessa ovat keikahduspisteet jo ylittyneet ja meren pinta jatkaa nousuaan, kunnes jäätiköt ovat saavuttaneet uuden balanssin.

Tässä on yksi syy tehdä "tänään" oikeat ratkaisut, jotta "huomenna" olisi vähemmän kärsimystä.

Puut ovat olleet täällä ennen meitä. Ne ovat hitaita ja hiljaisia, vaatimattomia yhteyttäjiä ympärillämme. Ne tekevät me...
23/03/2025

Puut ovat olleet täällä ennen meitä.

Ne ovat hitaita ja hiljaisia, vaatimattomia yhteyttäjiä ympärillämme. Ne tekevät meille happea hengitettäväksi, suojaavat sateelta ja kuivuudelta. Puut antavat meille varjonsa helteellä. suodattavat melua ja virkistävät mieltä.

Puiden ansiosta olemme täällä.

Pysyimme hengissä polttamalla puuta ja rakentamalla siitä taloja, kulkuvälineitä. Ilman niitä emme olisi saaneet ensimmäistäkään saaliseläintä kiinni, viljaa kylvettyä. Ilman metsiä ei olisi marjoja, sieniä, metsän eläimiä.

Miten käytämme puuta, siten kohtelemme tulevaisuutta.

Kutsukaamme metsää kaupunkiin suojelemaan meitä, muistuttamaan juuristamme. Muuten asfalttiviidakko polttaa meidät, loppuun. Tehkäämme puusta jotain sellaista, joka kunnioittaa sen sadan vuoden kasvua. Antakaamme takaisin sitä rauhaa, joka niillä oli ennen ihmistä.

Kunnioittakaamme metsän puita, sillä kiittämättömyys kostautuu.

ELÄMÄN SUOJELIJAT Suojaava käsi muodostuu vegaaneiden ja/tai pyöräilijöiden kasvokuvista, joita pyysin ympäri Suomea tää...
14/03/2025

ELÄMÄN SUOJELIJAT

Suojaava käsi muodostuu vegaaneiden ja/tai pyöräilijöiden kasvokuvista, joita pyysin ympäri Suomea täällä facessa.

Kasvi edustaa elämää maapallolla. Vegaaninen ruokavalio on ympäristöystävällisin ruokavalio, joka ohittaa lihan- ja maidontuotannon tuotantoketjun osuuden ruuantuotannossa säästäen näin resursseja tuleville sukupolville. Pyöräilijät eivät liikkuessaan aiheuta kasvihuonekaasupäästöjä, ilmansaasteita eikä äänisaastetta. Lisäksi se säästää rahaa ja vahvistaa kuntoa.

Kuva on kumarrus näitä kahta asiaa harrastavia ihmisiä kohtaan.

Samassa veneessä.Planeetta nimeltä Maa, jossa asumme kaikki omissa sosioekonomisissa kuplissamme, ei välitä meistä tipan...
10/03/2025

Samassa veneessä.

Planeetta nimeltä Maa, jossa asumme kaikki omissa sosioekonomisissa kuplissamme, ei välitä meistä tipan vertaa. Sillä on aivan omat lainalaisuudet ja me vikisten menemme perässä.

Maa on ekosysteemi, jossa meret, ilmakehä ja kasvillisuus eli biosfääri, elonkehä, toimii keskenään niin sanotusti vaihtotaloudessa. Aurinko antaa valon ja lämmön kasveille ja vesikierto antaa niille vettä, jotta yhteyttäminen voisi tapahtua ja ilmasta kaapattu hiilidioksidi menee juuriin ja maahan talteen. Vapautuu happea. Vesi haihtuu, tiivistyy, sataa alas tiettyjä tunnettuja reittejä pitkin; Merivirrat siirtävät lämpöä lämpimiltä alueilta kylmille, taivaalla ilmavirrat, suuret ja pienet eri korkeuksissa siirtävät ilman kaasuja ja lämpöä planeetan pyöriessä. Metsissä ja savanneilla ja merissä ovat aivan omat erityiset keskinäisriippuvaiset ekosysteeminsä.

Maan on kuin elävä, sininen marmorikuula.

Kun Maan systeemeihin yhteenkin tulee muutos, se vaikuttaa kaikkiin muihin syy-seuraus -lainalaisuuksiin monimutkaisilla tavoilla. Ne ovat isoja muutoksia ja voivat alkaa pienestä tönäisystä. Vuosimiljoonien aikana, jona mantereet ovat vaeltaneet, ilmastot muuttuneet, tulivuoret purkautuneet, on kasveihin varastoitunut auringon energia hautautunut maan ja meren alle muhimaan. Biomassa on paineessa ja lämmössä menettänyt muotonsa ja vihreys on muuttunut mustaksi hiilivetynesteeksi, öljyksi. Biosfääri oppi olemaan ilman näitä osiaan. Viimeiset 10 000 vuotta on ollut rauhallista.

Kunnes ihminen tuli ja löysi öljyn, kivihiilen ja maakaasun. Rakensi sivilisaationsa noiden fossiilisten energianlähteiden avulla.

Vapautti hiilivedyt takaisin ilmakehään miljoonia vuosia niiden varastoitumisen jälkeen. Koskaan aiemmin ei ilmakehän hiilidioksidipitoisuus ole kasvanut näin nopeasti. Aiempiin muutosvauhteihin verrattuna puhutaan silmänräpäyksestä.

Hiilidioksidi ja metaani kuuluvat kasvihuonekaasuihin, joiden avulla Maan pinta pysyy lämpimänä. Nyt se lämpenee meidän takiamme ja se vaikuttaa koko Maan elonkehäjärjestelmään. Biosfäärimme on muuttamassa muotoaan, eikä sitä kiinnosta miten meidän käy. Meitä luulisi kiinnostavan – m***a ei.

Jatkamme vanhoissa rooleissamme samassa vuotavassa veneessä. Jotkut kieltäytyvät uskomasta tilannetta, jotkut pahentavat sitä, jotkut ahdistuvat ja lamaantuvat. Jotkut keksivät airon uudelleen. Jotkut yrittävät tilkitä vuotoa. Suurin osa ei ymmärrä missä mennään, sillä asiaa ei ole helppoa eikä houkuttelevaa ymmärtää. Varsinkaan kun me olemme itse se ongelma. Tai meidän käyttäytyminen, jos tarkkoja ollaan.

Valokuva on otettu viime vuonna rippileirillä vapaaehtoisten voimin. Vain naispuoliset uskaltautuivat veneeseen.
Kuvauksissa veneen pohjatappi otettiin irti ja vettä äyskäröitiin niin kauan kunnes vene upposi. Ehkä se ei olisi uponnut, jos kaikki olisivat olleet mukana äyskäröimässä. Ja vaikka vene olisi siitä huolimatta uponnut, eikö jokaisella olisi ollut velvollisuus edes yrittää?

Sydämellinen kiitos osallistujille. Kuva jää elämään muistona ja muistutuksena. Rauman seurakunta

Päästöt ja nielutNiistä puhutaan paljon. Toisia pitäisi vähentää ja toisia lisätä. Toisin päin tapahtuu. Vapaudella olik...
10/02/2025

Päästöt ja nielut

Niistä puhutaan paljon. Toisia pitäisi vähentää ja toisia lisätä. Toisin päin tapahtuu.

Vapaudella olikin hintansa, jonka muut tulevat maksamaan. Dramaattista, eikö totta? Miten hitaasti ja vaivihkaa todellisuus pullistui kuin force majeure kaiken taakse ja eteen, langettaen kovan valon terävine varjoineen. Meriliikenteen rikkipäästöjen tiivistymisytimet: vuosikymmenien pituinen säteilymaski tunkeutumassa keuhkoihin, me voitimme sen, m***a saimme lämmön. Piikitämme fossiilisia suoraan suoneen eikä korvaushoito auta. Ei järki, ei kiroilu, ehkä väkivalta. Paitsi hyvät ihmiset eivät harrasta sellaista. Onko pakko? Ei. Aina voi valita, sanotaan. Valitsemmeko epäonnistumisen? Vaikka ihmeen kaupalla saisimmekin Titanicin kurssin muutettua, jäävuori jatkaa sulamistaan, eikä se ole ainoa sillä alueella. Ihmisen tragedia on... hän itse. Ei lehmät röyhtäile metaania, ei autot ja tehtaat päästä hiilidioksidia, ei öljy-yhtiöt saastuta ja kaasuta lapsiemme tulevaisuutta eikä sellutehtaat kaada nielujamme. Me niin teemme. Me olemme se force majeure, joka rakentaa huojuvaa tornia humalassa palikoista, joita emme edes näe.

Ihmiskunnan tilanne on ja tulee olemaan tämä. Öljy tappaa meidät. Tarkemmin ilmaistuna teemme itsemurhaa fossiilisilla p...
16/01/2025

Ihmiskunnan tilanne on ja tulee olemaan tämä. Öljy tappaa meidät. Tarkemmin ilmaistuna teemme itsemurhaa fossiilisilla polttoaineilla.

Ongelma on siinä, ettemme tajua sitä. Suurin osa suomalaisista on "huolissaan ilmastonmuutoksesta" m***a samalla uutisoidaan, että lentäminen sen kuin kiihtyy. Temu- ja Sheinzombieita ennätysmäärä Suomessa. Kulutus saatava kasvuun.

On käynyt tuskallisen selväksi, että ihmisen itsepetos omasta "loogisuudestaan" tai "rationaalisuudestaan" on totta: katse yltää vain oman navan ympäristöön ja jos siinä ei kuulu tulevien sukupolvien tuskankirkaisut, Business as usual eli katastrofien rakentaminen jatkukoon.

Öljystä saadaan raaka-ainetta niin moneen tuotteeseen, että jos ne vietäisiin pois, olisimme puilla paljailla. Öljy on joka puolella ympärillämme. Olemme riippuvaisia siitä. Sen tuotanto tuhoaa maailmaamme, joten sen käytön vähentäminen olisi kriittisen tärkeää. Ja koska se on joka puolella, kaiken käytön vähentäminen olisi kriittisen tärkeää.

Vaikka koko saamarin Eurooppa vaihtaisi jokaikisen haisevan ja saastuttavan ja tärykalvoja raiskaavan egolehmän sähköiseen, öljyn tuotanto ei vähenisi, ellei minkään muun öljystä saatavan tuotteen kulutus vähenisi.

Tulevat sukupolvet, jos heillä olisi ääni, huutaisivat korvaamme aika ilkeitä juttuja. Ainakaan minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa öljyparoneista, jotka jo 70-luvulla tulivat tietoisiksi öljynpolton vaikutuksesta globaaliin ilmastoon – ikävin seurauksin – m***a siitä huolimatta jatkoivat voittojen takomista. Ja laukaisivat miljoonien dollareiden harhauttavan disinformaationkampanjan, ettei suuri yleisö vain heräisi fossiilinarkkariunestaan.

– vähemmän ON enemmän –

Ehdolla alue- ja kunnallisvaaleissa (vas.)

Osoite

Rauma
26820

Aukioloajat

Maanantai 10:00 - 18:00
Tiistai 10:00 - 18:00
Keskiviikko 10:00 - 18:00
Torstai 10:00 - 18:00
Perjantai 10:00 - 18:00
Lauantai 10:00 - 14:00

Puhelin

0504649083

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Teemu Laulajainen Photography :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Ota Yhteyttä Yritys

Lähetä viesti Teemu Laulajainen Photography :lle:

Jaa