12/08/2025
Oikeus tulla kuulluksi ja nähdyksi. Tämä toive taideteoksessa eräällä kehitysvammaisten osastolla pysähdytti minut paikalleen viime viikolla ja otin siitä kuvankin. Olin juuri toteuttamassa yhtä lehtikuvausta ja tämä jysähti – sitä juuri tässä teen. Ajatus jäi pyörimään ja jalostumaan – ja siksi nyt tämä postaus.
Haluaisin hoksauttaa ehkä juuri sinulle, joka mietit, että voiko valokuviin tuoda kehitysvammaisen tai erityispiirteisen lapsen tai aikuisen: kuvaisin hänetkin mitä suurimmalla arvonannolla ja ilolla.
Vuosien varrella muutamia olen toteuttanutkin – m***a nyt ajatellen aivan liian vähän. Heitä ihania, arvokkaita, itsenään niin kauniita on enemmänkin, minä tiedän sen. M***a valokuvaajan asiakkaina he loistavat poissaolollaan.
Lapsuudenperheessäni olen saanut jakaa elämää kehitysvammaisen henkilön kanssa saman katon alla lähes koko 40 vuoden taipaleeni viime kesään saakka. Olen itsekin ihan diagnosoitu "nepsy" ja minulla on myös lapsi, joka kaikella rakkaudella on myös niin adhd, kuin joku voi vaan olla. Minulle siis jonkun toisen "epänormaali" on jo luonnostaan vain yksi versio normaalista.
Osaan siis kohdata erilaisia ihmisiä lämmöllä ja luontevasti. Mitään ei tarvitse hävetä, pelätä, nolostella tai olettaa, että minun työni ei onnistuisi jostakin syystä. En tuomitse, arvostele tai ajattele yhtään mitään muuta kuin sitä, että on ihana jälleen ikuistaa joku merkityksellinen ihminen – kuten me kaikki olemme. Varmoin ammattilaisen ottein osaan kyllä auttaa ihan jokaista onnistumaan kuvassa. Tulemaan sitä myöten kuulluksi ja nähdyksi.
Olisi ihanaa, jos näkisin siis kuvattavana erilaisia persoonia. Mitä lämpimimmin tervetuloa kameran eteen – juuri sellaisena kuin kukainenkin ollaan. ❤️