19/03/2026
Moikka,
Olen kuvannut kohta 20 vuotta työkseni. Kaikki alkoi siitä kun lapsena kuvasin kaikki perhe- ja sukulaistapahtumat. Joulut, rippijuhlat, synttärit ja monet muut merkittävät tapahtumat elämässä.
Rippilahjaksi sain ukiltani ensimmäisen oman kinofilmikameran zoomilla. Lapsena haaveammttini oli toimittaja. Lähdin Lahteen opiskelemaan kirjoittamista. Siellä tajusin, että kirjoittaminen on minulle haastavaa ja samalla tutustuin valokuvaajaopiskelijoihin. Tulin takaisin Kotkaan ja menin oppisopimuksella opiskelemaan valokuvaamista paikalliseen Kuvagalleria Kotkaan Heidi Noposen oppiin.
Parikymppisenä perustin oman valokuvaamon Haminaan ja rakastuin tähän idyliseen ympyräkaupunkiin. Haminassa oli helppo tehdä yhteistyötä muiden paikallisten yrittäjien ja kaupungin kanssa. Kaikki asiat järjestyi kaupungin puolesta ja pientäkin yrittäjää tuettiin ja autettiin. Palkkasin työntekijän ja opiskelin valokuvaajan ammattitutkinnon VAT Helsingissä työnohessa.
Esikoinen syntyi ja jouduin haikein mielin luopumaan kivijalkayrityksestä. Pari vuotta vauvalomalla valokuvaustavarat ja rekvisiitat oli kodin nurkissa. Pikku hiljaa aloin kaipaamaan jälleen omaa studiota. Asiakaskuvauksen yhteydessä löysin Kolmikulman ja minulle selvisi että Karhulan Teollisuuspuistossa, porttien sisäpuolella olisi hyvää toimistotilaa vapaana.
Kolmikulman kaunis puutaloalue oli tuttu jo lapsuudestani kun oma mummini oli järjestämässä perinteisiä Kolmikulman Joulumarkkinoita yhdessä muiden tehtaiden työntekijöiden ja toimikuntien kanssa. Kolmikulman joulumarkkinat oli Kotkan suurin joulutapahtuma. Herätin ne neljä vuotta sitten takaisin henkiin ja toin takasin samaan paikkaan, minne tapahtuma kuuluu.
Viihdyin useita vuosia Teollisuuspuistossa, m***a koronan jälkeen valokuvausala ei ikinä enää palautunut ja piti alkaa jälleen uudistamaan omaa liiketoimintaani. Laitoimme Kuvagalleria Kotkan Heidin kanssa hynttyyt yhteen ja avasimme Kotkan pääkadulle yhteisen liikkeen. Vuoden jälkeen suruksemme jouduimme laittamaan liikkeen kiinni kun kivijalka ei kaikkien kulujen kanssa ollut kannattavaa toimintaa.
Uusi tila studiolleni löytyi Karhulan torilta, Lehdon yläpuolelta. Studio toimii vuokratilana ja sitä voi muutkin vuokrata kuvauksiin, kokouksiin, pieniin tapahtumiin.
Nyt kehitän päivätyönäni Kotkan Kolmikulmaa ja vuokraan alueella tiloja yksityisille ja yrityksille. Kesäisin on Kolmikulma ART:n taidetapahtuma ja kesägalleria, marraskuussa Kotkan suurin joulutapahtuma Kotkan kauneimmalla kadulla, William Ruthin katu.
Valokuvaus on kulkenut läpi elämäni ja se on suurin intohimoni. Asiakaskuvausten ohessa olen toteuttanut omia taiteellisia projektejani ja ollut itsekin näyttelyissä mukana. Jokainen ihminen on yksilö, josta haluan ottaa kauniit kuvat, joihin kuvattava itsekin on tyytyväinen. Tykkään hempeiden vauva- ja lapsikuvien lisäksi ottaa taiteellisempia ja räväkämpiäkin kuvia. Vuosien ajan olen saanut loistavan yhteistyöverkoston ympärilleni joiden kanssa voin toteuttaa villejäkin ideoita.
Tervetuloa Sinun näköisiin kuviin :)
Taiteellisin terveisin,
Sofia Virtanen