27/08/2025
Dag 18-20 - Monterey
Efter nogle utrolig spændende dage i Santa Barbara området.....
(Et sted på denne planet undertegnet nu har på Top 3 listen over alternative steder at blive gammel...!).så gik turen nu videre nordpå mod Monterey. Vores sidste pitstop inden hjemrejse fra vores udgangspunkt - San Francisco.
Oprindeligt var det ønsket at køre hele vejen ad Rute 1 langs med kysten, hvilket skulle være en ekstrem smuk tur. Desværre har et større bjergskred midt på ruten mellem Santa Babara og Monterey spærret vejen godt og grundigt.
Det er stadig i skrivende stund usikkert hvornår ruten bliver farbar igen. Nogen taler om tidligst 2027!
Så i stedet måtte vi tage os til takke med Highway 101, som går lidt længere inde i landet.
Ruten er så også en del hurtigere, og vi vil egentlig også bare hurtigt frem (man skal altid søge det positive i udfordringer...)
Tanken med Monterey er egentlig ikke så meget andet end en forventning om at vi på denne del af Roadtrip Sagaen nu trænger til et par slapper-dage til at konsumere alle de indtryk vi har fået kastet i fjæset i løbet af de sidste tre uger.
Der er booket et hotel med en standard på en lidt højere hylde end de fleste hoteller vi har forkælet med vores besøg i løbet af turen. Nu skal vi slappe af i lækre omgivelser, dase lidt ved poolen og spise noget lækkert mad.
Ikke at forklejne hotellerne på turen, for vi har bevidst down-scaled på standarden, da vi jo blot var på gennemrejse.
Lidt efter devisen "Første og bedste - videre til det næste!)....og så alligevel ikke. Det er trods alt ikke optagelser til "0 Stjerner" på DR vi har gang i!
Fremme ved hotellet Portola Hotel &Spa blev vi bestemt ikke skuffet. Uden tvivl det mest lækre vi har prøvet (selvom Las Vegas bestemt var i en særlig liga).
Lækre værelser, indbydende omgivelser og tilhørende faciliteter omkring hotellet, så vi bestemt ikke manglede noget inde for kort gå afstand.
Da jeg efterfølgende parkerer rumfærgen i det tilhørende P-hus, blev jeg mødt med den automobile industri's svar på P*rnHub!
Klassiske og moderne sportsvogn - en del temmelig sjældne - stod i lange rækker både ude og inde. Man var i gang med at køre bilerne ind i store dertil indrettede lukkede autotrailere.
Området vrimlede med private security folk, for det her var noget 'nasty expensive s**t'!
Vi fik at vide at der ugen forinden havde været et større car-show i byen. Bag hotellet stod det sidste af noget der angiveligt skulle være en auktions scene, som var under nedtagning.
Efter udsagn fra noget hotel personale, blev en sjælden Ferrari racerbil solgt for ikke mindre end $62.000.000 (toogtres-millioner - dollars!) Nogen har bare mere på kistebunden end andre......
Det var vidst heldigt, at vi ikke kom her ugen før........af flere grunde!
Der var rigtig mange fine sjældne biler, som måske.....man er vel lidt naiv.....kunne være blevet erhvervet billigt som investering.
Monterey er udover sin bilkultur kendt for hval-sightseeing og skalddyrs fiskeri.
Hvalerne valgte vi at lade være i fred, da sådan en tur vil tage det meste af en dag.
Til gengæld havde vi planer om at sidste aften skulle gå med at prøve deres bedst rated skalddyrs restaurant af.
Den aften blev en sublim kulinarisk oplevelse for alle sanser.
Mad, cocktails, service......sjældent har vi følt os så tilfredsstillet i sjælen efter et restaurant besøg! Og så var den samlede pris næsten pinlig lav sammenlignet med danske forhold(!)
Inden da valgte vi to gamle rutinerede solbader lige at få styrket D-vitamin niveauet på en solseng, mens de unge mennesker gik en tur ned til centrum, hvor der var farmer-marked på gågaden og en spillehal med alverdens gamle arkade maskiner. Her kunne de smide en ti'er og spille alt hvad de magtede én time.
Hvem husker ikke de old school arkader som Pac-Man, Space Invaders og Donkey Kong?
Vi fik også i løbetvaf opholdet checket Hotellets restaurant både som leverandør af morgenmad og aftensmad og her er bestemt ej heller noget at sætte en finger på.
Tiden var inde til at pakke vores tro følgesvend - Chevrolet Suburban - og drage mod lufthavnen i San Francisco.
Et vogntøj som vil blive savnet. Den blev jeg dælme lidt forelsket i.....
På vejen til San Francisco kunne vi liiige nå en sidste - amerikansk diner. Sådan en original ude i lokalbefolkningen, hvor stemningen summer af ægte amerikansk kultur.
French toast med spejlæg og diverse....ikke ret mange kalorier, masser af protein, og rigeligt med grønt (eller noget!)
Men man bliver mæt......
Tak til vores børn for at gøre denne Sølvbryllupsrejse til noget særligt.
Og tak til dig, hvis du har fulgt alle opslag på vores rejse i Californien og sidestater.
Nu er det hjem til hamsterhjulet, så der kan skrabes noget mønt sammen til den næste ferie.
Knus fra Fa. Terkelsen.