Jannik fra Nordlysvarsel

Jannik fra Nordlysvarsel Jeg har mere end 25 års erfaring med at observere og formidle nordlys, og jeg holder øje med Solens aktivitet døgnet rundt, så du ikke behøver det.

Jeg holder øje med Solen og sender personlige varsler om nordlys i Danmark på SMS og e-mail.
25 års erfaring – formidlet i et sprog, alle kan forstå.
👉 Følg med og gå ikke glip af næste nordlys! 🌠 Om Nordlysvarsel – ved Jannik Holgersen

Jeg hedder Jannik Holgersen, og jeg står bag Nordlysvarsel.dk – en dansk tjeneste, der hjælper dig med at opleve nordlyset, når det faktisk kan ses. Når forholden

e er til det, får du besked via SMS og e-mail – skrevet i et sprog, du kan forstå, og uden unødige tekniske begreber. Nordlysvarsel handler om fællesskab, tryghed og fascinationen af naturen. Jeg elsker at dele min viden og hjælpe andre med at stå dér under himlen og opleve det øjeblik, hvor alt lyser grønt og lilla. På Facebook-siden her finder du:

✅ Info om nordlys.

✅ Opdateringer når større begivenheder er på vej.

✅ Forklaringer om solaktivitet og rumvejr. Fællesskab og dialog med andre, der deler fascinationen af nordlyset finder du i min gruppe: Nordlysvarsel i Danmark.

👉 Følg med her – og besøg nordlysvarsel.dk
, hvor du kan tilmelde dig varslerne, så du aldrig går glip af nordlyset. Det er også her at du kan tilmelde dig nyhedsbrevet og få en lille gave.

🌌 Sæsonen er slet ikke slt endnu!Selvom de lyse nætter nu officielt er over os, betyder det ikke, at chancen for nordly...
11/05/2026

🌌 Sæsonen er slet ikke slt endnu!

Selvom de lyse nætter nu officielt er over os, betyder det ikke, at chancen for nordlys er væk. Det kræver blot lidt mere styrke end tidligere på sæsonen ☀️➡🌍

Og netop nu begynder Solen igen at røre på sig.

Den aktive solplet AR4436, som faktisk er den gamle AR4419 der nu er kommet tilbage efter en tur rundt om Solen, har allerede sendt et kraftigt M5.7 flare og en CME afsted.

Samtidig forventes vi ramt af en CIR og en forhøjet solvind fra et større koronalt hul natten til onsdag.

Det mest interessante er dog, at området ser ud til at vokse i kompleksitet netop nu. Hvis udviklingen fortsætter de næste dage, kan både begyndelsen af næste uge og Kristi Himmelfartsferien faktisk gå hen og blive overraskende spændende 🌌

Jeg holder naturligvis øje med det hele fra “kontrolrummet”, og live kameraet står klar hver nat.

Et medlem skrev faktisk til mig for få dage siden, hvor glad han var for at være medlem netop nu. For når der bliver længere mellem de store begivenheder, bliver det samtidig endnu vigtigere ikke at gå glip af dem, når de endelig opstår ✨

Link til varslingerne ligger i kommentarfeltet 👇

Bedste hilsner fra kontrolrummet,
Jannik

🌌 Sæsonen er ikke slt endnu!Her til aften er Jorden blevet ramt af et kraftigt interplanetart chok foran strømmen fra e...
07/05/2026

🌌 Sæsonen er ikke slt endnu!

Her til aften er Jorden blevet ramt af et kraftigt interplanetart chok foran strømmen fra et koronalt hul. Det ligner næsten en mindre CME på flere af målingerne, men meget tyder på, at det er en kraftig CIR.

Hvis Bz vender stabilt sydligt i aften og nat, kan der hurtigt opstå perioder med synligt nordlys 🌌

Det spændende ved maj måned er, at mange allerede har “lukket ned” for sæsonen. Men Solen er stadig meget aktiv og nordlyset kan stadig overraske.

Det så vi faktisk for få dage siden, hvor Benny Esmann Jensen oplevede dette flotte nordlys over Nakskov efter en SMS varsling, selvom de fleste ikke forventede det store den aften.

Det er præcis derfor jeg overvåger Solen hver eneste aften ☀️

Og som om det ikke var nok:
Det tidligere aktive solpletområde 4419 er nu på vej tilbage rundt om Solen igen. Sidste gang kastede området flere X-flares af sig, så de kommende dage og uger bliver spændende.

Bedste hilsner Jannik

Ps. Mit live nordlyskamera sender nu fast direkte fra Rønne hver aften 🌌Følg med på www.nordlysvarsel.dk

🌌 Nordlys i maj… og mange gik glip af det,I nat var der nordlys over Danmark.Ikke noget stort varslet show flere dage i ...
05/05/2026

🌌 Nordlys i maj… og mange gik glip af det,

I nat var der nordlys over Danmark.

Ikke noget stort varslet show flere dage i forvejen.
Ikke noget der fyldte prognoserne.

Men det skete alligevel.

En uventet påvirkning, sandsynligvis fra en CME, ramte Jorden og satte gang i en G1–G2 geomagnetisk storm. Samtidig havde vi perioder med sydvendt BZ og flere gode substorme.

Mellem kl. 00:30 og 01 var det rigtig flot flere steder i landet.

Men det her er pointen:

👉 Det var ikke noget, du kunne planlægge dig til
👉 Det var ikke noget, du kunne læse dig til dagen før
👉 Det var noget, du skulle have besked om i tide

Jeg sendte SMS ud til mine medlemmer og mange nåede ud og opleve det.

Resten… de så det først i morges på billeder.

Selvom vi er i maj og nætterne er lyse, kan nordlys stadig forekomme.
Og ja – det kan også ske i juni og juli. Det kræver bare en kraftig geomagnetisk storm.

Så spørgsmålet er egentlig ret simpelt:

Vil du være en af dem, der ser det eller en af dem, der ser det dagen efter?

👉 Få besked næste gang. Link i kommentar.

Jeg holder øje for dig hele tiden 🌌
Bedste hilsner
Jannik

📣Status på den aktuelle begivenhed og nyh live kamera 🎥I nat var vi tæt på… men timingen var ikke med os 🌌Jeg sad klar h...
01/04/2026

📣Status på den aktuelle begivenhed og nyh live kamera 🎥
I nat var vi tæt på… men timingen var ikke med os 🌌

Jeg sad klar helt til kl. 05 i morges og selvom himlen var fuldstændig klar, kom der desværre ikke de farver, vi håbede på. CME’en ramte først omkring middag i dag, lidt for sent i forhold til mørket.

Men sådan er nordlys…
Det kan skuffe – og så pludselig overraske, når man mindst venter det.

👉 Og lige nu er der stadig håb for i aften.

Det er præcis derfor, jeg gør så meget ud af at være klar.
I nat fik jeg testet en masse, og mit live kamera er nu helt klar og streamer direkte fra min baghave på Bornholm 📡

Du kan følge med via linket i kommentaren.

Du kan også se det via min helt nye YouTube kanal (link også i kommentaren).
Abonnér gerne, så får du besked næste gang jeg går live

Hvis der er én ting jeg har lært…
så er det, at nordlyset ofte kommer, når man mindst venter det

Så lad os se hvad aftenen bringer 👀🌌

Og ellers vil jeg bare ønske dig en rigtig god påske 🐣

Bedste hilsner Jannik

Adresse

Eginsgade 18
Rønne
3700

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Jannik fra Nordlysvarsel sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Kontakt Virksomheden

Send en besked til Jannik fra Nordlysvarsel:

Del