Kunstgruppen Kvisten

Kunstgruppen Kvisten En gruppe af sårbare kunstnere fra Næstved, der sammen dyrker både det sociale og det kreative Et fælles tema har bl.a.

Vi er 7 kunstnere fra Næstved, som har fundet sammen gennnem kunstmesserne "Handi-Art" og "Kunst Med Sjæl". Vores gruppe blev etableret i 2021 , fordi vi alle er sårbare på hver vores måde og trængte til et sted at være, hvor vi kan dyrke det sociale og det kreative samtidig. Vores kunst er meget forskellig - både i stilart og medie-type - men har dét til fælles, at vi alle fortolker de samme emne

r. Der vælges ganske enkelt ét emne ad gangen, som vi hver især kreerer et kunstværk ud fra. været forskellige vartegn i og omkring Næstved. Dog laver vi selvfølgelig også helt individuelle værker ind imellem. Vi sælger gerne vores kunst - hvis du skulle være interesseret, så tøv endelig ikke med at tage kontakt til os her på siden!

15/06/2026

Så er Kunstgruppen Kvisten klar med en ny udstilling! Denne gang indtager vi X-rummet på Næstved Bibliotek, hvor 6 af gruppens medlemmer i dag har hængt et bredt udvalg af deres kunstværker op. :D
Udstillingen kan ses fra dags dato til 10. juli 2026. Vi håber, at folk vil svinge forbi ved lejlighed og tage et kig på al den fine kunst!

10/06/2026

Titel: "En Dag"

Der er dage, hvor mit indre er nødt til at søge hi,
for en omverden som bliver for meget at stå i.
Frygten for at bryde sammen holder mig tavs og bleg,
holder sammen på det, der betyder mest for mig.

Og jeg længes efter ro, efter et sted at stå,
hvor jeg ikke skal skjule mig, men bare gerne må.
Et sted hvor sårbarhed ikke er noget man gemmer væk,
men noget man deler, når man står overfor et knæk.

For selvom jeg går med det hele tæt mod mit bryst,
så håber jeg stadig, at nogen en dag forstår min lyst.
Lysten til at blive set, uden maske, uden flugt,
til at være et menneske, selv når man er opbrugt.

Men måske findes der et sted, hvor jeg kan stå,
uden frygt for at falde, og uden en maske på.
Et sted hvor stilheden fører mig på rette vej,
hvor jeg kan lære, at jeg gerne må være mig.

Værk (billede, lyd og lyrik) af

- northernform

24/05/2026

6 medlemmer af Kvisten tog lørdag et s**t på shelter-tur i Fruens Ly. Det er dejligt at mødes om andet end kunst ind imellem, og vi nød virkelig naturen og det strålende vejr - og hinandens selskab, selvfølgelig! Der blev grinet og fortalt røverhistorier, vi grillede pølser, snobrød og s'mores, og i den blå time var der til vores begejstring masser af flagermus at se på himlen. Vi havde en fantastisk dag, og nu er vi ladet godt op til at give os i kast med kunsten igen! :D Tak for en herlig tur!

Tema: KaffemonsterJa... Når følelsen af mandag melder sig, må man kompensere med masser af karf'... Så her er mit "Mokka...
18/05/2026

Tema: Kaffemonster
Ja... Når følelsen af mandag melder sig, må man kompensere med masser af karf'... Så her er mit "Mokkamonster" 🤪

Akrylmaling, fyldepen, Posca pen og hvide markers på A3 papir (250 gsm).

Værk af Ditte Kunkel Klitmøller

"Solitary Motion" :)Akryl på træpanel (19x24 cm)Værk af Ditte Kunkel Klitmøller
11/05/2026

"Solitary Motion" :)
Akryl på træpanel (19x24 cm)

Værk af Ditte Kunkel Klitmøller

Titel: "Opvågning" Fineliner og farveblyant på A3 papir.Værk af Mette Engel Larsen
08/05/2026

Titel: "Opvågning"
Fineliner og farveblyant på A3 papir.

Værk af Mette Engel Larsen

Tema: Insekt Titel: Sting Fineliner og farveblyant på 250g papirVærk af LK
04/05/2026

Tema: Insekt
Titel: Sting

Fineliner og farveblyant på 250g papir

Værk af LK

01/05/2026

Titel: "Disse Tomme Vægge"

De står og venter på det sidste bifald,
men tavse som graven og efterladt affald.

Disse blikke der flakker i det grå,
ser kun det mørke som bliver ved med at stå.

Sprækkerne åbner sig som gemte sår,
der hvisker om alt det vi ikke forstår.

Et menneskesyn falmer i den kolde dis,
tankerne går i stå og fryser til is.

Rummet er tungt som kvalte skrig,
fyldt af alt det vi aldrig slap fri.

Og væggene står som døde skygger,
som sandheder så sorte og ingen der lytter.

Men de gemmer på mange mørke dage,
på sandheder vi ikke længere kan tage.

Det kunne blive som et ekko uden hale,
hvis disse vægge egentlig kunne tale.

Værk (billede, lyd og lyrik) af
- northernform

I dag tog Kunstgruppen Kvisten til København for at besøge det kreative værksted Skolen for Skabertrang. Vi stiftede før...
29/04/2026

I dag tog Kunstgruppen Kvisten til København for at besøge det kreative værksted Skolen for Skabertrang. Vi stiftede første gang bekendtskab med dem under kunstmessen Kunst med Sjæl (som afholdtes af den nu nedlagte Næstved Kulturforening under formand Hernan Gonzalez tilbage i 2022). For ikke så længe siden kontaktede vores kunstgruppe så Skabertrang for at spørge, om vi kunne få lov til at komme og se deres værksted og møde deres kunstnere - hvilket der uden tøven blev sagt ja til. Og i dag tog 4 medlemmer af Kvisten (David Dyrting, Mette Engel Larsen, Lene Kvistgaard og Ditte Kunkel Klitmøller) så afsted mod storbyen! :D

Vi blev varmt modtaget i det fine værksted, og efter en rundvisning gav vi os i kast med fælles kreativ hygge. Der var mange materialer til rådighed, og nogle af os tegnede med oliekridt og malede med farvestrålende blæk, andre gik i krig med blyant og fineliners. Snakken gik livligt, og vi mødte mange ligesindede, som vi både kunne spejle os i rent personligt og også blive særdeles inspireret af. Der blev udvekslet kontaktinformationer og fortalt historier om alt fra folks hverdag og dennes udfordringer, glæderne og sorgerne ved at være selvlært kunstner, de kreative tilbud der findes i hhv. Næstved og København til sårbare borgere - og alt derimellem!

Tiden gik rigtig hurtigt - for hurtigt - og pludselig var der gået over 4 timer! Som afslutning talte vi med skoleleder Henriette Lykke og kunstner Ania Nørgaard om muligheden for at komme på flere besøg, og vi inviterer selvfølgelig også de gæve folk fra Skabertrang til at komme og se Kvistens lokale i Næstved. Dén idé er alle positivt stemt overfor, og det er klart noget, vi vil satse på at gøre til virkelighed! Derudover luftedes idéer om et muligt samarbejde i form af en eventuel fællesudstilling i Næstved engang i fremtiden. 🎨

Alt i alt var det et utroligt berigende besøg, og vi er meget taknemmelige for den supervarme velkomst vi fik, både fra personalet og kunstnerne. Vi tager hjem til Næstved med masser af inspiration samt både kreativ og social stimuli i rygsækken, og vi glæder os allerede til næste gang! Tusind tak for en fantastisk dag! Og vi ses forhåbentlig snart igen!

Tema: InsektTitel: "Rolleskift"Akrylmaling på A3 papir (250gsm)Værk af Ditte Kunkel Klitmøller                          ...
27/04/2026

Tema: Insekt
Titel: "Rolleskift"

Akrylmaling på A3 papir (250gsm)

Værk af Ditte Kunkel Klitmøller

Adresse

Café Sydpolen
Næstved
4700

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Kunstgruppen Kvisten sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del

Type