28/08/2025
🪚Jeg er simpelthen så glad for, at jeg for 21 år siden (fåk, jeg er gammel) fik et svendebrev som tømrer & snedker. For det betyder, at jeg selv kan lave vores hus, når skidtet kræver lidt opmærksomhed. Soklen var begyndt at skalle af, så jeg har måttet rense den for gammel sokkelasfalt og give den en ny omgang. Men midt i det hele opdager jeg, at et hjørne er løst, og så er der kun én vej frem. Nu er nedløbet afmonteret, pudsen banket af, og første lag puds er kommet på. Jeg tør ikke tænke på, hvad det havde kostet at hyre en murer til det, men i materialer og værktøj har jeg brugt ca. 1.600 kr. (sokkelasfalt, cementpuds, et røreværk og et par pudsebrædder) Til sammenligning har jeg fået et tilbud på et nyt ståltag til vores garage: 40 m2 til den nette sum af ca. 100.000 kr. Stålpladerne kan jeg købe med 40 års garanti hos Profilmetal i Slagelse for ca. 10.000 kr. Dertil kommer nye tagrender, vindskeder, nedløb osv. Den endelige pris regner jeg på i morgen, men vi kommer IKKE i nærheden af 100K! Håndværkerne har kronede dage lige nu. At kunne gøre noget selv er lig med penge på bogen. Du skal tjene tæt på det dobbelte for at kunne betale andre for at lave det for dig. Send dine børn på teknisk skole og de bliver rige😅 For ikke at fylde støvsugeren med alt for meget jord, blade og gammelt bej, så har jeg engang konstrueret mig en “buffer spand” efter samme princip som sådan en cyklon-støvsuger. Af med låget og ned i en affaldssæk med det. På den må kan edderkopperne også bedre blive evakueret efterfølgende.