25/02/2025
"Hvad så med AI?"
Det spørgsmål får jeg efterhånden ofte (for real). Det bliver som oftest opfulgt af et af disse:
📌 Er du bange for at blive arbejdsløs?
📌 Bruger du selv AI?
📌 Hvad synes du om andre, der bruger AI-generede billeder?
Kort svar: Nej, jeg er ikke bange. Jeg synes, det er spændende. Jeg leger med det og bruger det, hvor det giver mening. Det synes jeg også, andre skal.
Lidt længere svar:
🤖 AI sparer mig tid. Jeg bruger det f.eks. til hurtig redigering, hvor AI har lært min stil eller kan fjerne et genskær i en brille bedre og hurtigere, end jeg selv kan. Eller til at visualisere en idé, før jeg tager det rigtige billede.
Men jeg ser store muligheder for virksomheder i at bruge AI til billigere visuelt content, hvis det bliver brugt rigtigt. For vi skal lige huske, at det er en kompetence at kunne bruge AI-værktøjer til at skabe billeder, der passer ind i et visuelt udtryk eller ser naturlige ud (hvis det da er meningen). Ikke alle kan lave lige gode AI-billeder. Ligesom frisører klipper flottere frisurer end os andre dødelige, selvom vi har en saks ✂️
Jeg leger selv med værktøjerne, men ikke som en erstatning for mit arbejde.
📸 For det autentiske portræt kan AI ikke erstatte.
Jeg tror på, at vi fortsat får brug for at vise mennesker som de er, for autenticitet vækker tillid. Og tillid er altafgørende. Måske vi endda vil se mindre polerede portrætter end hidtil for at understrege ægtheden?
Men det kunne være sjovere at høre fra den anden side af kameraet. Bruger du AI-genererede billeder eller overvejer du det? I så fald – til hvad? 🤔📸
PS: Billedet her er ikke AI-genereret.
PPS: Hvis du skal bruge en virkelig dygtig AI-billedsnedker, så ring til Thomas Boldsen