13/02/2026
Wat ik het allermooiste vind aan doula zijn? Dat was één van de vragen die ik eerder deze week binnenkreeg. En nog voor ik nadacht over een antwoord, voelde ik het al. Diezelfde golf, diezelfde ontroering, als op het einde van mijn allereerste doula-weekend. Onverwacht. Overheersend. Als doula mag ik meelopen in één van de meest transformerende periodes uit een mensenleven. Ik mag aanwezig zijn wanneer een koppel zich opent voor een kracht die groter is dan eender wat: de liefde voor hun kind. De geboorte van een kind is geen moment. Het is een verschuiving. Een aardverschuiving soms. Het zet alles in beweging. Er wordt zoveel geraakt in die periode: oude verhalen, angsten die plots een stem krijgen, twijfels die bovenkomen. Er worden spiegels voorgehouden, onvermijdelijk. Maar wanneer dat in kracht, zachtheid en gedragenheid mag ontstaan, ontvouwt er zich zoiets moois: heling, oerkracht, verbondenheid. En wat het voor mij zo bijzonder maakt, is dat ik mag helpen dragen. Dat ik er mag zijn, wanneer het intens wordt, wanneer het overweldigend voelt. Ik had die bedding zelf niet toen ik zeven jaar geleden moeder werd. Ik ging, deed, overleefde en verloor mezelf onderweg. Maar nu weet ik: gedragen worden maakt een wereld van verschil. Niet omdat ik vandaag zelf doula ben, maar omdat ik zo diep geloof in wat er gebeurt wanneer een vrouw - een koppel - zich niet alleen hoeft te voelen. Ik wens dan ook elke (toekomstige) mama een doula toe. Laat je dragen. Je hoeft dit niet alleen te doen. Mijn inbox staat altijd open voor gesprek, mocht dit berichtje iets bij je losmaken.