11/05/2026
“Det här är den bästa dagen i mitt liv!”
Mamma packade väskan med mackor, chips och tålamod den där söndagen i maj.
Sedan satte vi oss i bilen för att åka ut och jaga vårbock.
Jag minns fortfarande känslan i magen.
I bilen pratade pappa lugnt medan skogen susade förbi utanför fönstret.
– Var tyst.
– Rör dig långsamt.
– Och viktigast av allt… smyg riktigt försiktigt.
Jag nickade allvarligt, som om jag fått världens viktigaste uppdrag.
När bildörren stängdes ute på grusvägen blev allt annorlunda. Luften luktade vår, jord och skog. Varje steg genom gräset kändes viktigt. Hjärtat slog hårt av stolthet över att just jag fick följa med pappa på jakt.
Vi smög fram till tornet och klättrade försiktigt upp. Där satt vi tysta och spanade ut över fältet som låg stilla i kvällssolen.
Efter en stund började magen kurra.
Mamma hade tänkt på allt.
Väskan öppnades långsamt. Mackorna smakade bättre än vanligt och chipsen krasade försiktigt mellan tänderna medan vi fortsatte spana.
Och då såg vi honom.
Långt ute på fältet kom en bock sakta gående.
Pappa blev helt stilla.
Bössan lades försiktigt mot kanten av tornet. Jag ställde mig på knä för att precis kunna kika över kanten. Jag vågade knappt andas.
Bocken kom närmare.
Och närmare.
Tiden gick så långsamt att det kändes som om hela världen stod stilla.
Sedan…
PANG!
Skottet ekade över fältet.
Bocken hoppade till och sprang mot skogsbrynet.
Sedan blev det alldeles tyst igen.
Jag minns hur hela kroppen fylldes av känslor jag inte riktigt kunde förstå. Spänning. Nervositet. Glädje. Respekt.
Allt på samma gång.
Vi gick ner från tornet och började leta.
Solen värmde och mina små ben blev trötta av att gå genom gräset. Vi letade länge men kunde inte hitta bocken.
Till slt hämtade vi hunden.
Så fort den fick vittring förändrades allt. Nosen arbetade snabbt genom gräset tills den plötsligt markerade.
Där låg han.
Bara några meter bort, gömd bland tuvor och gräs.
Jag kommer aldrig glömma den stunden.
Men jakten var fortfarande inte över.
Jag fick hjälpa pappa att hålla i benen när han tog ur bocken. Han berättade lugnt att inget skulle gå till spillo, och tydligen så åt räven upp det vi lämnade. Det var så man gjorde när man tog ansvar för det man fällt.
Jag var trött i hela kroppen, men jag ville ändå hjälpa till att dra bocken till bilen. Det kändes viktigt på riktigt.
När vi till slt stängde bakluckan och bocken låg i säcken kom känslorna tillbaka igen. Samma känsla som när skottet gick.
Jag tittade på pappa och sa:
“Det här är den bästa dagen i mitt liv.”
Värmen i maj gjorde att vi skyndade oss hem för att ta hand om köttet. Nu hänger bocken i kylen och till helgen ska vi grilla rådjurssadel.
Och någonstans där tror jag att jag förstod något viktigt.
Det här är berättelsen om hur mat faktiskt hamnar på bordet.
Inte bara färdigförpackad i en kyl på ICA.
Utan genom naturen, respekt för djuret och arbetet bakom varje måltid.
Den här gången gjorde vi det själva.
Från skog till bord. 🦌🔥