Jakt är en Livsstil

Jakt är en Livsstil Jakt hundarbete och livet i skogen.
(1)

Fokus på jakthundar, etik och vardagen runt jakten - året om.
🎥 Film &Documentstion från verkligheten.
▶️ YouTube: Jakt är en livsstil

⚱️(Ammo)2017-2025

Idag blev Arrow attackerad och biten av tre hundar.Jag försökte febrilt försvara honom, men det var svårt när de var tre...
24/05/2026

Idag blev Arrow attackerad och biten av tre hundar.
Jag försökte febrilt försvara honom, men det var svårt när de var tre stycken.

Ägaren i fråga stod kvar inne i sitt hus och ropade på sina hundar samtidigt som hundarna fortsatte. Till slt lyckades jag bära bort Arrow från hundarna, och efter ett gediget fotarbete från min sida gav sig hundarna iväg hem.

Ägaren, som blivit tillsagd flera gånger att ha sina hundar kopplade, brydde sig inte märkbart.

Varken jag eller Arrow har några allvarliga fysiska skador, men jag ber till gudarna att han inte har förstört min hund psykiskt.

En mycket tragisk händelse med tanke på att jag fått bort reaktiviteten mot andra hundar och troligtvis kommer att få börja om långt bak från ruta ett igen.

Håll din hund ”KOPPLAD”

🙏 STORT tack till er alla! 🙏Jag är verkligen så nöjd och tacksam över de följare som sidan har, speciellt efter senaste ...
23/05/2026

🙏 STORT tack till er alla! 🙏

Jag är verkligen så nöjd och tacksam över de följare som sidan har, speciellt efter senaste inlägget. Hela 3800 visningar – och nästan alla kom från er som följer sidan🙏

Som ni vet har jag inga rekommendationer från Facebook just nu, vilket betyder att mina inlägg endast syns för er följare. Därför betyder ert stöd extra mycket för både mig och Arrow 🐾

Att ni gillar, kommenterar och följer resan hjälper mer än ni tror. Tack för att ni finns här och stöttar oss varje dag 🙏🙏

22/05/2026

Det är lika bra att säga till när jag har fel. Det hjälper mig att utvecklas, bli bättre och komma längre – både som människa och just ju hundägare.

21/05/2026

Tiden går så fort haha idag 27kg 😅
Arrow växer så det knakar ! Jag har en sak jag ska berätta för er men jag kommer ta det i nästa video.

Ibland väljer jag att publicera mindre här på sidan. Anledningen är att någon eller några kontinuerligt anmäler nästan a...
15/05/2026

Ibland väljer jag att publicera mindre här på sidan. Anledningen är att någon eller några kontinuerligt anmäler nästan allt jag lägger upp, vilket leder till att mina rekommendationer på Facebook försvinner. Det kan ta flera dagar — ibland veckor — innan allt återställs igen.

Om du uppskattar innehållet här och vill hjälpa till att motverka felaktiga anmälningar får du gärna lämna en ärlig och rättvis recension av sidan. Det betyder mer än du tror 🙏

Tack för ert stöd

“Det här är den bästa dagen i mitt liv!”Mamma packade väskan med mackor, chips och tålamod den där söndagen i maj.Sedan ...
11/05/2026

“Det här är den bästa dagen i mitt liv!”

Mamma packade väskan med mackor, chips och tålamod den där söndagen i maj.
Sedan satte vi oss i bilen för att åka ut och jaga vårbock.

Jag minns fortfarande känslan i magen.

I bilen pratade pappa lugnt medan skogen susade förbi utanför fönstret.

– Var tyst.
– Rör dig långsamt.
– Och viktigast av allt… smyg riktigt försiktigt.

Jag nickade allvarligt, som om jag fått världens viktigaste uppdrag.

När bildörren stängdes ute på grusvägen blev allt annorlunda. Luften luktade vår, jord och skog. Varje steg genom gräset kändes viktigt. Hjärtat slog hårt av stolthet över att just jag fick följa med pappa på jakt.

Vi smög fram till tornet och klättrade försiktigt upp. Där satt vi tysta och spanade ut över fältet som låg stilla i kvällssolen.

Efter en stund började magen kurra.

Mamma hade tänkt på allt.

Väskan öppnades långsamt. Mackorna smakade bättre än vanligt och chipsen krasade försiktigt mellan tänderna medan vi fortsatte spana.

Och då såg vi honom.

Långt ute på fältet kom en bock sakta gående.

Pappa blev helt stilla.

Bössan lades försiktigt mot kanten av tornet. Jag ställde mig på knä för att precis kunna kika över kanten. Jag vågade knappt andas.

Bocken kom närmare.

Och närmare.

Tiden gick så långsamt att det kändes som om hela världen stod stilla.

Sedan…

PANG!

Skottet ekade över fältet.

Bocken hoppade till och sprang mot skogsbrynet.

Sedan blev det alldeles tyst igen.

Jag minns hur hela kroppen fylldes av känslor jag inte riktigt kunde förstå. Spänning. Nervositet. Glädje. Respekt.

Allt på samma gång.

Vi gick ner från tornet och började leta.

Solen värmde och mina små ben blev trötta av att gå genom gräset. Vi letade länge men kunde inte hitta bocken.

Till slt hämtade vi hunden.

Så fort den fick vittring förändrades allt. Nosen arbetade snabbt genom gräset tills den plötsligt markerade.

Där låg han.

Bara några meter bort, gömd bland tuvor och gräs.

Jag kommer aldrig glömma den stunden.

Men jakten var fortfarande inte över.

Jag fick hjälpa pappa att hålla i benen när han tog ur bocken. Han berättade lugnt att inget skulle gå till spillo, och tydligen så åt räven upp det vi lämnade. Det var så man gjorde när man tog ansvar för det man fällt.

Jag var trött i hela kroppen, men jag ville ändå hjälpa till att dra bocken till bilen. Det kändes viktigt på riktigt.

När vi till slt stängde bakluckan och bocken låg i säcken kom känslorna tillbaka igen. Samma känsla som när skottet gick.

Jag tittade på pappa och sa:

“Det här är den bästa dagen i mitt liv.”

Värmen i maj gjorde att vi skyndade oss hem för att ta hand om köttet. Nu hänger bocken i kylen och till helgen ska vi grilla rådjurssadel.

Och någonstans där tror jag att jag förstod något viktigt.

Det här är berättelsen om hur mat faktiskt hamnar på bordet.

Inte bara färdigförpackad i en kyl på ICA.

Utan genom naturen, respekt för djuret och arbetet bakom varje måltid.

Den här gången gjorde vi det själva.

Från skog till bord. 🦌🔥

Vad gör ni denna fredag ? 🙏🙂🤓
08/05/2026

Vad gör ni denna fredag ? 🙏🙂🤓

06/05/2026

Jag respekterar olika åsikter. Men att jagvskulle vara dom i huvudet för att jag inte tycker som dig, då har du inte en åsikt det kallar informationsallergi

🌿 Premiärdags! Vilka ska ut imorgon? 🌿Imorgon, den 1 maj, är det äntligen dags för vårbockspremiären! Det är en av de va...
30/04/2026

🌿 Premiärdags! Vilka ska ut imorgon? 🌿
Imorgon, den 1 maj, är det äntligen dags för vårbockspremiären! Det är en av de vackraste tiderna på jaktåret när skogen vaknar till liv och vi får chansen att smyga ut i den skira grönskan.

Varför jagar vi egentligen bock på våren?
Många minns att det började som en åtgärd efter Tjernobyl-olyckan 1986. Eftersom cesiumhalterna var lägre i det tidiga vårbetet kunde man säkra bra livsmedel. Men idag handlar det om så mycket mer:

Bättre förvaltning: Med lågt gräs och mer synliga djur kan vi göra ett bättre urval och spara de kapitala bockarna.

Hög köttkvalitet: Bocken är ofta i toppform nu innan den energikrävande brunsten drar igång.

Lugnare skog: Genom att fördela jakttrycket minskar vi stressen på stammen under de intensiva höstmånaderna.

29/04/2026

Varför jagar vi vårbock i Sverige?
Svaret börjar inte i skogen – utan 1986.
Det här är historien bakom en jaktform.

Vårbocksjakten är självklar för många – men få vet varför den finns.

Efter Tjernobylolyckan 1986 förändrades jakten i Sverige.
Radioaktivt nedfall gjorde viltkött osäkert, och jägarna tvingades
tänka nytt. Lösningen blev vårbocksjakt.

I den här filmen varvas jakt i skogen med berättelsen om
hur etik, ansvar och förvaltning växte fram ur en kris.

Det här är inte en actionfilm.
Det är jakt, på riktigt.

00:00 Varför vårbocksjakt finns
01:03 Jakt är en livsstil
02:30 När jakten förändrades
04:00 Vårbock i praktiken
08:24 När köttet blev farligt
11:04 Jakten som gav nya möjligheter
16:20 Eftersök och ansvar
18:24 Vad vi lärde oss

Tack för att du tittar! Lämna gärna en kommentar och berätta vad du tycker – jag läser allt.

Adress

Deje

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Jakt är en Livsstil postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela