31/12/2020
Vanavond sluiten we 2020 af en beginnen we aan een nieuwe reis rond de zon. Kijk ik terug op 2020, dan denk ik aan een pauze. Pauze van werk, pauze van school, pauze van andere mensen. In het begin vond ik dat erg wennen, maar al snel vond ik mijn introverte zelf helemaal terug en trok ik me terug binnen mijn gezin. Toen de wereld tegen de zomer weer op gang kwam, had ik moeite me weer opnieuw aan te passen. Stiekem heb ik wel genoten van een tijd waarin maar weinig hoefde.
Dit jaar had naast een pandemie nog een grote verrassing voor me: keramiek. Als kind werkte ik al graag met klei en ik heb altijd willen draaien, maar heb me nooit echt gerealiseerd dat ik dat daadwerkelijk zou kunnen. In februari kocht ik een oude schopschijf en ging aan de slag, proberen maar! Nu kon ik altijd een persoonlijk cadeautje geven op verjaardagen, dacht ik. Maar het groeide uit tot zo veel meer!
Er waren ook uitdagingen. De uitdaging van een ambacht leren, en er achter komen dat hoe je ook beredeneert hoe het moet, je toch moet oefenen om te leren, dat dingen mislukken en dat dat OK is. De uitdaging van mijn werk als fotograaf dat stil kwam te liggen... Maar belangrijker, dingen in ons gezin: Twee jongens die nu al onzeker zijn en denken dat ze niets kunnen, die op school vastlopen, terwijl ik thuis zulke andere dingen van ze zie. Ik word er zo verdrietig van. Daarnaast werd mijn moeder ziek.. Wat is dat confronterend, en wat besef je je dan dat je iemand echt nog niet kwijt wil, maar dat je daar zelf geen hand in hebt. Gelukkig gaat het nu goed! En dan Mark zijn werk in de gehandicaptenzorg dat hij met zo veel liefde doet, maar dat dit jaar het risico van een covid besmetting met zich mee bracht..
Met die covid besmetting sluiten we het jaar af. Mark is helaas uiteindelijk positief getest en ligt ziek in bed. De jongens en ik zijn dus ook in quarantaine, we hopen dat het virus ons overslaat. Hoe dan ook: we maken er wel wat van!
Ik wens jullie allemaal een heel goed nieuw jaar toe, dat 2021 maar veel moois mag brengen! ♥️
---
pure, ongedwongen fotografie
www.steffievandenakker.com