22/07/2016
In het voorjaar van 2015 keerde, na jaren van afwezigheid, de ijsvogel terug in De Braak van Paterswolde. Vorig jaar had ik het geluk om de 'eerste leg' jonge ijsvogels te kunnen fotograferen. Mede dankzij de relatief 'milde' winter; weinig ijs en dus voldoende gelegenheid voor de ijsvogel om aan voedsel (visjes) te komen, gaat het heel erg goed met de ijsvogel paartjes in Nederland. Ook het ijsvogel paartje in De Braak van Paterswolde heeft de winter goed doorstaan en heeft weer gebruik gemaakt van hetzelfde nest als in 2015. Ik heb de ijsvogel regelmatig gezien in De Braak. Heb van de eerste leg slechts één jonge ijsvogel gezien (niet gefotografeerd). De ijsvogel heeft jaarlijks twee en zelfs drie zgn. 'legsels'. De afgelopen weken was het mannetje weer druk in de weer om vis aan te leveren bij het broedende vrouwtje. Gisteravond, donderdag 21 juli, liep ik, na een heftige onweersbui, met m'n hond rond de vijver van De Braak en zag tot m'n grote geluk twee jonge ijsvogels zitten in de buurt van het nest... Snel naar huis en m'n camera gepakt in de hoop ze nog aan te treffen en te fotograferen...
Bijgaand het resultaat.
Geniet ervan. Een prachtig en fascinerend exotisch vogeltje geeft een beetje kleur in deze sombere tijden...
© r e n e k e i j z e r f o t o g r a f i e