26/05/2026
Zaterdagavond 23 mei was het weer tijd voor de fotografietocht naar Engelsmanplaat en Het Rif.
Na mijn lezing over Wadfotografie voeren we met de Waddenschipper richting Engelsmanplaat met een korte tussenstop bij de Zeehonden die heerlijk lagen te rusten in het zonnetje.
Bij de landing op Engelsmanplaat was het zaak om vlot achterelkaar van boord te gaan omdat het water nog flink aan het zakken was. Zo'n cm per minuut!
Nadat wij als groep van 18 personen vlot van boord waren moesten er nog twee dames van boord die af werden gezet bij Vogelwachttoren de Kalkman.
Blijkbaar heeft dit iets teveel tijd gekost waardoor de Blijdschap vast kwam te liggen op de zandplaat. Na diverse pogingen door de ervaren schipper om los te komen bleek dat het schip muurvast lag.
Dat betekende dat wij een extra lange fotografieavond hadden.😅
Na een paar uur rond te hebben gelopen, de brede geul tussen Engelsmanplaat en Het Rif te zijn overgestoken, Zeehonden te hebben geobserveerd, heel veel foto's te hebben gemaakt en bovenal ontzettend te hebben genoten, zijn we terug aan boord geklommen en hebben we ons prima binnenin het schip vermaakt onder het genot van een hapje en een drankje. Om 0:40u was het water genoeg gestegen zodat wij terug konden naar de thuishaven in Lauwersoog.
Het was een avond om nooit te vergeten. 😅👌
Wil je binnenkort ook een keer mee? Neem een kijkje op mijn website www.arjansijtsma.nl Er zijn nog een paar plekjes vrij.